РЕНТАБЕЛЬНІСТЬ ПІДПРИЄМСТВА В УМОВАХ ВОЄННОГО ЧАСУ: ЗАГРОЗИ ТА МОЖЛИВОСТІ
Анотація
Метою статті є формування чіткого уявлення щодо підходів до обчислення рентабельності вітчизняних підприємств в умовах воєнного часу, аналіз поточного стану та визначення напрямів підвищення рентабельності логістичної компанії «Нова Пошта». У процесі роботи були застосовані такі загальні методи дослідження, як порівняння, статистичні угрупування, структуризація, прогнозування та системний підхід.
Проведене дослідження дає підстави встановити, що на сучасному етапі розвитку економіки провідне місце в аналізі діяльності підприємств належить показнику рентабельності. Зокрема важливість даного показника виявляється у ході аналізу діяльності господарюючих суб’єктів в умовах військового стану, адже саме він дає можливість найбільш змістовно та детально оцінити ефективність використання ресурсів та прибутковість підприємства в цілому, зважаючи на певні складнощі у правовому, економічному та соціально-політичному середовищі держави. Встановлено, що за мирних умов та ринкової економіки (на всій території країни), а також за умов гібридної війни на тій частині території, де не ведуться бойові дії та зберігаються ринкові відносини, слід використовувати три наступні групи показників для розрахунку рентабельності підприємства: витратні, дохідні й ресурсні. За умов запровадження воєнного стану та ведення повномасштабних бойових дій рентабельність підприємства доцільно розраховувати за показниками рентабельності персоналу підприємства, оскільки економіка держави під час війни фактично переходить до командно-адміністративного ладу. Для успішного розвитку підприємства необхідно постійно працювати над пошуком доцільних напрямів підвищення його прибутковості та рівня рентабельності. Якщо логістична компанія «Нова Пошта» прагне максимізувати обсяги прибутку, вона мусить певним чином або скоротити витрати, або збільшити чистий дохід. Найбільш дієвими напрямами є: збільшення кількості поштоматів; підбір кваліфікованих та відповідальних працівників; повернення бонусної системи; поширення відділень у інших країнах, зокрема у Німеччині. Запропоновано та обґрунтовано проєкт відкриття 8 відділень служби доставки логістичної компанії «Нова пошта» на території Німеччини.
Завантаження
Посилання
Shmatkovska, T., Dziamulych, M., Vavdiiuk, N., Petrukha, S., Koretska, N., & Bilochenko, A. (2022). Trends and Conditions for the Formation of Profitability of Agricultural Enterprises: A Case Study of Lviv Region, Ukraine. Universal Journal of Agricultural Research, 10(1), 88–98. DOI: https://doi.org/10.13189/ujar.2022.100108
Oliinyk, N., Dorohan, O., & Lutsyshen, V. (2023). Ensuring profitability of enterprise in the conditions of wartime (on the example of LLC «Nova Post»). Modernization of economy: current realities, forecast scenarios and development prospects. materials of V International scientific-practical conference, Kherson – Khmelnytskyi, April 27-28, 2023 (pp. 99–103). Retrieved from https://kntu.net.ua/index.php/eng/content/view/full/58796 (in Ukrainian)
Bairachna, О. К. (2021). Essence, sources of formation and profit distribution mechanism of the tourist enterprise. Review of transport economics and management, 6(22), 98–104. DOI: https://doi.org/10.15802/rtem2021/261076 (in Ukrainian)
Demianenko, Т. (2020). Profit management and profitability of industrial enterprises and areas of its improvement. International Humanitarian University Herald. Economics and Management, 41, 32–38. DOI: https://doi.org/10.32841/2413-2675/2019-41-5 (in Ukrainian)
Habibniya, H., Dsouza, S., Rabbani, M. R., Nawaz, N., & Demiraj, R. (2022). Impact of capital structure on profitability: panel data evidence of the telecom industry in the United States. Risks, 10(8), 157, 1–19. DOI: https://doi.org/10.3390/risks10080157
Qayyum, N. ul, & Noreen, U. (2019). Impact of Capital Structure on Profitability: A Comparative Study of Islamic and Conventional Banks of Pakistan. The Journal of Asian Finance, Economics and Business, 6(4), 65–74. DOI: https://doi.org/10.13106/jafeb.2019.vol6.no4.65
Aburisheh, K., Hyasat, E., Elessa, M. S., Humeedat, M., Kalbouneh, A., & Azab, H. (2023). Dividend policy as a mediator between capital structure and profitability in manufacturing companies listed on ASE (2010–2021). International Journal of Economics and Business Research, 26(3), 403–425. DOI: https://doi.org/10.1504/IJEBR.2023.133230
Pham, H. S. T., & Nguyen, D. T. (2019). The effects of corporate governance mechanisms on the financial leverage–profitability relation: Evidence from Vietnam. Management Research Review, 43(4), 387–409. DOI: https://doi.org/10.1108/MRR-03-2019-0136
Mubeen, R., Han, D., Abbas, J., & Hussain, I. (2020). The Effects of Market Competition, Capital Structure, and CEO Duality on Firm Performance: A Mediation Analysis by Incorporating the GMM Model Technique. Sustainability, 12(8):3480, 1–18. DOI: https://doi.org/10.3390/su12083480
Setyabudi, T. G. (2021). The Effect of Institutional Ownership, Leverage, and Profitability on Firm Value with Dividend Policy as an Intervening Variable. Journal of Business and Management Review, 2(7), 457–469. DOI: https://doi.org/10.47153/jbmr27.1632021
Lehenchuk, S., Tumpach, M., Vyhivska, I., Makarovych, V., & Laichuk, S. (2022). The Impact of Innovation on the Profitability of Slovak Pharmaceutical Companies. Marketing and Management of Innovations, 2, 284–296. DOI: https://doi.org/10.21272/mmi.2022.2-25
Vu, H. M., & Nwachukwu, C. (2021). Entrepreneurial alertness and profitability of micro firms: the role of risk-taking. Economics and Sociology, 14(4), 107–117. DOI: https://doi.org/10.14254/2071-789X.2021/14-4/6
Kostenko, Y., Korolenko, O., & Huz, M. (2022). Financial stability analysis of the enterprise under martial law. Economy and Society, (43). DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-43-77 (in Ukrainian)
Alabdullah, T. T. Y. (2022). Management accounting insight via a new perspective on risk management-companies’ profitability relationship. International Journal of Intelligent Company, 9(2), 244–257. DOI: https://doi.org/10.1504/IJIE.2022.121752
Kim, K. Y., Eisenberger, R., Takeuchi, R., & Baik, K. (2022). Organizational-level perceived support enhances organizational profitability. Journal of Applied Psychology, 107(12), 2176–2196. DOI: https://doi.org/10.1037/apl0000567
Daneshgar, S., & Zahedi, R. (2022). Investigating the hydropower plants production and profitability using system dynamics approach. Journal of Energy Storage, 46. DOI: https://doi.org/10.1016/j.est.2021.103919
Galetsky, D. Yu. (2019). Profitability as the main indicator of enterprise profitability. Thirty-fourth economic and legal discussions. Economic direction: Internet conference (July 26, 2019). Retrieved from http://www.spilnota.net.ua/ua/article/id-3034/ (in Ukrainian)
Makarenko, S., Oliinyk, N., & Rybachok, S. (2019). Improvement of state investment policy as the basis of implementation of innovative technologies on domestic enterprises. Economic Innovations, 21(3(72), 62–70. DOI: https://doi.org/https://doi.org/10.31520/ei.2019.21.3(72).62-70 (in Ukrainian)
Makarenko, S., Oliinyk, N., & Oleksenko, Y. (2020). Improvement of the system of management of professional development of personnel: the case of Ukraine. Baltic Journal of Economic Studies, 6(4), 103–109. DOI: https://doi.org/10.30525/2256-0742/2020-6-4-103-109
Tkachenko, A. V., & Holovko, O. G. (2017). Analysis of marketing activities of LLC «Nova Post». Development of small and medium business in the context of globalization of the world economy: materials of the All-Ukrainian Youth Economic Forum with International participation (April 27, 2017). Retrieved from https://conf.ztu.edu.ua/wp-content/uploads/2017/09/208.pdf (in Ukrainian)
Chaika, Т., Mardus, N., & Loghvinov, Ju. (2018). Coefficient analysis of labor resources and costs for labor payment: calculation on financial and statistical reporting and modern trends of analysis (on the example of enterprises of hotel-restaurant business). Investytsiyi: praktyka ta dosvid, 22, 90–96. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6814.2018.22.90 (in Ukrainian)
Doroshenko, L. (2023). Development of SMM during the war in Ukraine. Social Economics, 66, 131–140. DOI: https://doi.org/10.26565/2524-2547-2023-66-12 (in Ukrainian)

Цю роботу ліцензовано за Міжнародня ліцензія Creative Commons Attribution 4.0.