ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ПОВЕДІНКИ СПОЖИВАЧІВ ЗА СУЧАСНИХ УМОВ

  • Валентина Літинська Хмельницький національний університет, вул. Інститутська, 11, Хмельницький, 29016, Україна https://orcid.org/0000-0001-9272-4118
Ключові слова: поведінка споживача, купівельна спроможність, цільові сегменти споживачів, типи споживачів, моделі поведінки споживачів

Анотація

Сучасні споживачі стикаються з швидкими змінами у соціально-економічному середовищі, що впливає на їхню поведінку. Саме тому виникає необхідність в дослідженні теоретичних основ поведінки споживачі у сучасних умовах. В статті проведений аналіз різних підходів до тлумачення поняття «поведінка споживача» та запропоноване власне бачення даного поняття. Окрім того, узагальнюючи різні підходи до визначення типів поведінки споживачів, у статті запропоновані типи поведінки споживачів, які найбільше відповідають споживчим трендам та використання яких буде доцільно при визначенні цільових сегментів споживачів за сучасних умов.

Під час дослідження були використані такі методи: метод узагальнення, метод систематизації, метод аналізу та синтезу.

Узагальнюючи наукові підходи, у статті розроблено такі типи споживчої поведінки, які на сьогоднішній день найбільше відповідають споживчим тенденціям і широко використовуються маркетологами для визначення цільових сегментів споживачів: споживач, який обирає, споживач-комунікатор, споживач-дослідник, споживач, який є споживачем. у пошуках самого себе, споживача-гедоніста, споживача-жертви, споживача-бунтаря, споживача-активіста, споживача-громадянина.

Розуміння та визначення цільових сегментів споживачів є важливою складовою успішної маркетингової стратегії та розробки продукту, оскільки це дозволяє компаніям адаптувати свої пропозиції, щоб вони були максимально привабливими для цільової аудиторії.

Визначення цільових сегментів споживачів є ключовим компонентом успішної маркетингової стратегії та розробки продукту, оскільки це дозволяє компаніям адаптувати свої пропозиції, щоб вони були максимально привабливими для цільової аудиторії. Вивчення наукових підходів зарубіжних вчених до вивчення споживчої поведінки дозволило розробити моделі споживчої поведінки, які найбільш точно прогнозують споживчу поведінку в сучасних умовах, оскільки на сьогоднішній день купівельна спроможність населення значно знизилася. Це такі моделі, як: модель потреби-мотивації, модель прийняття рішень, модель впливу соціального середовища, модель структури споживчих відносин, модель розподілу відповідальності за прийняття рішень.

Таким чином, моделі, описані в таблиці, дозволяють краще зрозуміти поведінку споживачів і можуть використовуватися компаніями для розробки маркетингових стратегій, аналізу ринку та прогнозування тенденцій на споживчому ринку. Вони також допоможуть дослідникам розробити нові теорії та підходи до вивчення поведінки споживачів.

Завантаження

Біографія автора

Валентина Літинська, Хмельницький національний університет, вул. Інститутська, 11, Хмельницький, 29016, Україна

кандидат економічних наук, доцент

Посилання

Abdel-Basset, M., Chang, V., & Nabeeh, N. (2021). An intelligent framework using disruptive technologies for COVID-19 analysis. Technological Forecasting and Social Change, 163. doi: https://doi.org/10.1016/j.techfore.2020.120431

Alaimo, L., Fiore, M., & Galati, A. (2020). How the Covid-19 pandemic is changing online food shopping human behaviour in Italy. Sustainability, 12 (22), 9594. doi: https://doi.org/10.3390/su12229594

Anastasiadou, E., Chrissos Anestis, M., Karantza, I., & Vlachakis, S. (2020). The coronavirus’ effects on consumer behavior and supermarket activities: insights from Greece and Sweden. International journal of sociology and social policy, 40, 9-10, 893-907. doi: https://doi.org/10.1108/IJSSP-07-2020-0275

Amicarelli, V., & Bux, C. (2021). Food waste in Italian households during the Covid-19 pandemic: a self-reporting approach. Food Secur., 13, 25-37. doi: https://doi.org/10.1007/s12571-020-01121-z

Ahmed, R., Streimikiene, D., Rolle, J-A., & Duc, P. A. (2020). The COVID-19 Pandemic and the Antecedants for the Impulse Buying Behavior of US Citizens. Journal of Competitiveness, 12(3), 5–27. doi: https://doi.org/10.7441/joc.2020.03.01

Baicu, C., Petronela, G., Gardan, D., & Epuran, G. (2020). The impact of COVID-19 on consumer behavior in retail banking: evidence from Romania. Management & Marketing, 15, 534-556. doi: https://doi.org/10.2478/mmcks-2020-0031

Baumert, Th., & de Obesso, M. M., & Valbuena, E. (2020). How does the terrorist experience alter consumer behaviour? An analysis of the Spanish case. Journal of Business Research, 115, 357-364. doi: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.11.085

Beheshti, M., ZareRavasan, A., Mahdiraji, H., Jafari‐Sadeghi, V., & Sakka, G. (2023). An overview of the consumer-centric disruptive technology research: Insights from topic modelling and literature review. Journal of Consumer Behaviour. 372-388. doi: https://doi.org/10.1002/cb.2204

Beniwal, G., & Singhrova, A. (2022). A systematic literature review on IoT gateways. Journal of King Saud University–Computer and Information Sciences, 34(10), 9541–9563. doi: https://doi.org/10.1016/j.jksuci.2021.11.007

Bhasin, H. (2020). What are Brand Elements? 10 Different Types of Brand Elements. Marketing. Retrieved from https://www.marketing91.com/brand-elements/

Bochko, O., & Kozhushok, N. (2021). Study of consumer behavior in the conditions of COVID-19 and the influence of marketing trends on them. Pryazovsky Economic Bulletin, 2 (25), 66–71. doi: https://doi.org/10.32840/2522-4263/2021-2-12 (in Ukrainian)

Chen, C., Chen, W., & Tung, Y. (2018). Exploring the consumer behavior of intention to purchase green products in belt and road countries: An empirical analysis. Sustainability, 10(3), 854. doi: https://doi.org/10.3390/su10030854

Cruz-Cárdenas, J., Zabelina, E., Guadalupe-Lanas, J., Palacio-Fierro, A., & Ramos-Galarza, C. (2021). COVID-19, consumer behavior, technology, and society: A literature review and bibliometric analysis. Technological Forecasting and Social Change, 173. doi: https://doi.org/10.1016/j.techfore.2021.121179

Čvirik, M. (2020). Health-conscious consumer behaviour: the impact of a pandemic on the case of Slovakia. Central European Business Review, 4, 45-58 doi: https://doi.org/10.18267/j.cebr.249

Kovshova, I., & Ghlumilina, M. (2021). Marketing adjustment of behavioral stereotypes of consumers in the marketplace of Ukraine. Entrepreneurship and trade, 29, 20-27. doi: https://doi.org/10.36477/2522-1256-2021-29-04 (in Ukrainian)

Latyshev, K., & Gherasymchuk, V. (2020). Digital Marketing: Consumer Behavior in the Pandemic. Economic space, 160, 82-85. doi: https://doi.org/10.32782/2224-6282/160-15 (in Ukrainian)

Pcheljansjka, O. (2020). Consumer behavior in the food market: institutional and marketing approaches. Economy of agro-industrial complex, 3, 47-56. DOI: https://doi.org/10.32317/2221-1055.202003047 (in Ukrainian)

Sagher, L., & Kolesnyk, A. (2018). Consumer loyalty: essence and types of programs. Market infrastructure, 20, 176–186. Retrieved from http://www.market-infr.od.ua/journals/2018/20_2018_ukr/32.pdf (in Ukrainian)

Shherba, O. (2020). Consumer behavior: the influence of post-purchase satisfaction and post-purchase dissonance. Habitus, 20, 20–25. DOI: https://doi.org/10.32843/2663-5208.2020.20.2 (in Ukrainian)

Trajno, V. (2021). Peculiarities of consumer behavior in the conditions COVID-19. Economy and society, 29. doi: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-29-20 (in Ukrainian)

Zhaldak, P., & Jacenko, A. (2021). Analysis of factors and patterns of consumer behavior. Problems and prospects of entrepreneurship development, 2 (27), 145–156. DOI: https://doi.org/10.30977/PPB.2226-8820.2021.27.145 (in Ukrainian)

Опубліковано
2024-12-31
Як цитувати
Літинська, В. (2024). ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ПОВЕДІНКИ СПОЖИВАЧІВ ЗА СУЧАСНИХ УМОВ. Соціальна економіка, (68), 115-125. https://doi.org/10.26565/2524-2547-2024-68-10
Розділ
МАРКЕТИНГ