КОРПОРАТИЗАЦІЯ ЗАЛІЗНИЧНОЇ ІНФРАСТРУКТУРИ В УКРАЇНІ, ПОЛЬЩІ І КАЗАХСТАНІ: ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ МОДЕЛЕЙ ТА РЕЗУЛЬТАТІВ
Анотація
Стаття присвячена порівняльному аналізу моделей та результатів корпоратизації залізничної інфраструктури в Україні, Польщі та Казахстані. Метою статті є виявлення ключових факторів успіху, викликів та можливостей адаптації найкращих практик реформування залізниць в українських умовах. Поставлена мета досягається через вирішення низки дослідницьких завдань: узагальнення історичного контексту та еволюції корпоратизації залізниць в Україні; огляд вихідних умов і основних етапів корпоратизації залізниць у Польщі та Казахстані; перехресний порівняльний аналіз ключових показників та результатів реформ; уточнення уроків та рекомендацій для України на основі досвіду Польщі та Казахстану; розробка пропозицій щодо використання успішного зарубіжного досвіду для реформування української залізниці та розвитку національної економіки. Дослідження базується на поєднанні історичного та порівняльного методів. Авторами здійснено ретроспективний аналіз процесу корпоратизації АТ «Укрзалізниця», виявлено її основні етапи та результати. На прикладах Польщі та Казахстану проаналізовано альтернативні моделі реформування залізничного сектору, що враховують євроінтеграційний та євразійський геополітичні контексти. Порівняння динаміки ключових операційних та фінансових показників залізничних компаній трьох країн дозволило оцінити ефективність різних підходів до корпоратизації. Стверджується, що для успішного реформування АТ «Укрзалізниця» в умовах повоєнної відбудови критично важливо творчо адаптувати польський та казахстанський досвід, поєднуючи його із врахуванням українських реалій. Пропонуються три стратегічні пріоритети: оптимізація залізничної мережі під нові логістичні потоки; цифрова трансформація та автоматизація процесів; розширення державно-приватного партнерства та кооперації з європейськими залізницями. Окреслено ключові кроки щодо їх імплементації, а також шляхи подолання викликів, пов’язаних з браком інвестицій та кадровим дефіцитом. Окреслені в статті підходи та рекомендації можуть бути корисними для керівництва АТ «Укрзалізниця», урядовців, експертів та всіх зацікавлених сторін у процесі розробки та реалізації стратегії повоєнного відновлення залізничної галузі України.
Завантаження
Посилання
Hibadullin, O. V., Dunaiev, I. V., & Hromov, S. O. (2024). Components of the industrial recovery system of regions under martial law in Ukraine. Bulletin of Postgraduate Education: Social and Behavioral Sciences Series; Management and Administration, 28(57), 174-205. doi: https://doi.org/10.58442/2522-9931-2024-28(57) (in Ukrainian)
Hlushchenko, O. V., Shvaiko, M. L., & Anisimov, V. M. (2024). The role of municipal enterprises in the system of decentralized property management: Ukrainian practice. Efficient Economy, 8. doi: http://doi.org/10.32702/2307-2105.2024.8.20 (in Ukrainian)
Dunayev, I., & Hromov, S. (2024). Achievements and problems of using market approaches in modern public governance for reforming Ukrainian state corporations. Pressing Problems of Public Administration, 1(64), 6-25. doi: https://doi.org/10.26565/1684-8489-2024-1-01 (in Ukrainian)
Kuzo, V., & Zatvornytska, O. (2019). Liberalization of the railway transportation market in Ukraine: Lessons from European Union countries. CES. (in Ukrainian)
Martseniuk, L. (2023). The importance of maintaining the economic security of Ukrainian railways in the conditions of reform and recovery. Scientific Bulletin of Dnipropetrovsk State University of Internal Affairs, 3, 26-33. doi: https://doi.org/10.31733/2078-3566-2023-3-26-33 (in Ukrainian)
Orel, Y. L., & Kulinich, O. V. (2023). The impact of business deregulation on the post-war recovery of Ukraine's economy: Public management aspect. Scientific Notes of Taurida V.I. Vernadsky National University: Public Administration Series, 34(73)(6). doi: https://doi.org/10.32782/TNU-2663-6468/2023.6/06 (in Ukrainian)
Orel, Y., & Rychka, R. (2023). Public administration in the context of involving territorial communities in solar energy development: Analysis of innovative models and challenges for Ukraine. Pressing Problems of Public Administration, 2(63), 44-55. doi: https://doi.org/10.26565/1684-8489-2023-2-03 (in Ukrainian)
Bondarenko, I., Lukoševičius, V., Keršys, R., & Neduzha, L. (2024). Innovative trends in railway condition monitoring. Transportation Research Procedia, 77, 10-17. doi: https://doi.org/10.1016/j.trpro.2024.01.002 (in Ukrainian)
Dąbrowski, J. (2012). Case Study: Polish Railways. PPIAF.
Dunayev, I., Kud, A., Latynin, M., et al. (2021). Improving methods for evaluating the results of digitizing public corporations. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6(13-114), 17-28. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2021.248122
Friebel, G., Guriev, S., Pittman, R., Shevyakhova, E., & Tomová, A. (2007). Railroad restructuring in Russia and Central and Eastern Europe: One solution for all problems? Transport Reviews, 27(3), 251-271. doi: https://doi.org/10.1080/01441640600843325
Holmberg, A. (2024). Food security in light of the war in Ukraine: Food studies meets defence studies. Defence Studies, 1-16. doi: https://doi.org/10.1080/14702436.2024.2378793
Medvediev, I., Muzylyov, D., & Montewka, J. (2024). A model for agribusiness supply chain risk management using fuzzy logic. Case study: Grain route from Ukraine to Poland. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review. doi: https://doi.org/10.1016/j.tre.2024.103691
Megginson, W. L., & Netter, J. (2001). From state to market: A survey of empirical studies on privatization. Journal of Economic Literature, 39(2), 321-389. doi: https://doi.org/10.1257/jel.39.2.321
Miszewski, M. (2018). The impact of EU railway policy on the liberalization of rail transport markets in Central and Eastern Europe. Politics in Central Europe, 14(2), 129-148. doi: https://doi.org/10.2478/pce-2018-0014
Mizutani, F., & Uranishi, S. (2013). Does vertical separation reduce cost? An empirical analysis of the rail industry in European and East Asian OECD countries. Journal of Regulatory Economics, 43(1), 31-59. doi: https://doi.org/10.1007/s11149-012-9193-4
Orel, Y., Kulinich, O., Smahliuk, A., Popov, A., & Rychka, R. (2024). Fostering resilient growth in local communities via governance strategies: Key challenges and effective tools. Archives des Sciences, 74(3), 184-189. doi: https://doi.org/10.62227/as/74329
Overland, I., & Fjaestad, K. (2024). The Transport Sector in Central Asia. doi: https://doi.org/10.13140/RG.2.2.35588.88966
Pérez-Reyes, R., & Tovar, B. (2009). Railway infrastructure allocation mechanisms in Europe and Latin America: Evolution and Reform Trends. In OECD/ITF, Competitive Interaction between Airports, Airlines and High-Speed Rail (pp. 221-251). OECD Publishing.
Raykov, E. (2022). The Geopolitics of Transport Corridors in Central Asia: Uzbekistan as a "Double-Landlocked" Country. In The Geopolitics of Eurasian Connectivity (pp. 83-100). Palgrave Macmillan. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-031-10502-0_5
Taylor, Z. (2006). Railway closures to passenger traffic in Poland and their social consequences. Journal of Transport Geography, 14(2), 135-151. doi: https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2005.05.003
Waniek, B., & Kądziołka, M. (2011). Privatisation and restructuring of Polish railways. Research in Transportation Economics, 31(1), 91-97. doi: https://doi.org/10.1016/j.retrec.2010.11.011

Цю роботу ліцензовано за Міжнародня ліцензія Creative Commons Attribution 4.0.