ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ НА ОСНОВІ МАРКЕТИНГОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ

  • Ірина Гонтарева Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, Харків, 61022, Україна https://orcid.org/0000-0002-2242-378X
  • Марія Несен Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, Харків, 61022, Україна https://orcid.org/0000-0002-4610-3895
Ключові слова: зовнішньоекономічна діяльність, маркетингові метрики, маркетингові дослідження, ефективна діяльність підприємств, маркетинговий менеджмент, зовнішні ринки

Анотація

Стаття присвячена дослідженню стану та тенденціям розвитку зовнішньоекономічної ді­яльності в Україні та у світі, та впливу маркетингових досліджень на їх ефективність. Метою дослідження є аналіз підвищення ефективності ЗЕД підприємств на основі маркетингових дос­ліджень зі застосуванням економіко-статистичних методів, визначення проблем і перспектив розвитку, а також розробка шляхів для ефективної зовнішньоекономічної діяльності при про­веденні маркетингових досліджень. У статті надано дані про обсяг ринку маркетингових даних у всьому світі станом на 2017 – 2021 рр., результати опитування європейських компаній щодо отриманих переваг після інвестування в стійкі маркетингові стратегії станом на липень 2022 рік.

Для досягнення мети були поставлені та вирішені завдання: визначення характерних осо­бливостей ведення діяльності організації, ознайомлення з принципами ведення бухгалтерської та фінансової звітності, аналіз маркетингової та зовнішньоекономічної діяльності організацій.

Визначено важливість розвитку зовнішньоекономічної діяльності та ринкових відносин, завдяки підвищенню відповідальності і самостійності виробництв та окремих суб’єктів у під­готовці та прийнятті управлінських рішень.

Обґрунтована актуальність дослідження теоретичних аспектів підвищення ефективності зовнішньоекономічної діяльності підприємств на основі впливу маркетингових досліджень на функціонування цих процесів. Охарактеризований вплив інвестування в стійкі маркетингові стратегії на розвиток компанії.

Вказані основні перешкоди при виходу на новий ринок. Підбиті підсумки та запропоно­вані шляхи щодо удосконалення функціонування зовнішньоекономічної діяльності в Україні при проведенні маркетингових досліджень в компанії, завдяки вживанню визначених заходів.

Визначено, що головними напрямами подальших досліджень мають стати: визначення найбільш привабливих маркетингових стратегій на міжнародних ринках, як штучний інтелект може стати рушійним механізмом в маркетингу компанії, вивчення стратегій ціноутворення та розробка механізмів фінансового маркетингу відповідно до цих даних, вплив впровадження електронної комерції в міжнародних операціях та правильне управління цими стратегіями.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Ірина Гонтарева, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, Харків, 61022, Україна

доктор економічних наук, професор

Марія Несен, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, Харків, 61022, Україна

студентка

Посилання

Bugas, V. V., & Samiilenko, M.A. (2018). Realities of foreign economic activity of home-made and foreign enterprises. Effective Economy, 1. Retrieved from http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/1_2018/52.pdf (in Ukrainian)

Kryvovyazyuk, I. V., & Telezhynska, N. V. (2017). Theoretical and methodological justification and analysis of the efficiency of external economic activity of the enterprise. Effective Economy, 9. Retrieved from http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5762 (in Ukrainian)

Agwu, M. E., & Onwuegbuzie, H. N. (2018). Effects of international marketing environments on entrepreneurship development. J Innov Entrep, 7, 12. doi: https://doi.org/10.1186/s13731-018-0093-4

Vasyuk, T. V. (2015). Research methods to assess the economic efficiency of foreign economic activity of business entities. Actual problems of the economy, 3 (165), 131-136. Retrieved from http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=ape_2015_3_17 (in Ukrainian)

Baker, W. E., Grinstein, A. & Perin, M. G. (2020). The Impact of Entrepreneurial Orientation on Foreign Market Entry: the Roles of Marketing Program Adaptation, Cultural Distance, and Unanticipated Events. J Int Entrep, 18, 63–91. doi: https://doi.org/10.1007/s10843-019-00257-0

Ghauri, P. N., Elg, U., Tarnovskaya, V. et al. (2011). Developing a Market-Driving Strategy for Foreign Markets: Internal Capabilities and External Activities. Schmalenbach Bus Rev, 63 (Suppl 3), 1–23. doi: https://doi.org/10.1007/BF03396829

Terpstra, V. (1983). Critical mass and international marketing strategy. JAMS, 11, 269–282. doi: https://doi.org/10.1007/BF02725223

Kozak, Y.G. (Ed.). (2016). Foreign economic activity: enterprise-region (4th ed.). Kyiv: Center for Educational Literature. Retrieved from http://dspace.opu.ua/jspui/bitstream/123456789/9474/1/Зовнішньоекономічна%20діяльність%20підприємств.pdf (in Ukrainian)

Yevtushenko, V. А., Liashevska, V. I., & Tokar, Yu. V. (2019). The Methodological Basics of Foreign Economic Activity. Business Inform, 11, 49-53. doi: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2019-11-49-53 (in Ukrainian)

Bednarčík, Z. (2014). International marketing in business practice of small and medium-sized enterprises. Mezinárodní marketing v obchodní praxi malých a středních firem. : příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách, 1, 764-769. doi: https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-6840-2014-99

Semenyak, I. V., & Yevtushenko, V. A. (2010). Main trends in the development of modern marketing management. Bulletin of Kharkiv National University "KhPI". Collection of scientific works. Thematic issue "Technical progress and production efficiency", 5, 146-156. Retrieved from http://repository.kpi.kharkov.ua/bitstream/KhPI-Press/23428/1/vestnik_KhPI_2010_5_Semeniak_Osnovni.pdf (in Ukrainian)

Verkhoglyadova, N. I, & Pysmenna, O. B. (2015). Classification of resources and its importance for resource saving management. Investments: practice and experience, 16, 27-31. (in Ukrainian)

Voronko, V. O., & Filipkovska, L. O. (2018). Information systems for automation of enterprise management. Prospects for the Development of Territories: Theory and Practice: Proceedings of the All-Ukrainian Scientific and Practical Conference of Higher Education Applicants and Young Scientists (pp. 111-114). Retrieved from https://eprints.kname.edu.ua/50998/1/ilovepdf_com-111-114.pdf (in Ukrainian)

Voroniuk, T. A, & Luchyk, O. I. (2019). Formation of the mechanism of competitiveness at the enterprise as a controlled process. Ukrainian Journal of Applied Economics, 3 (4), 139-148. (in Ukrainian)

Gorodnya, T. A, & Yavtukhovska, I. V. (2013). Diagnostics of the financial condition of the enterprise. Scientific Bulletin of the National Linguistic University of Ukraine, 23, 207-212. (in Ukrainian)

Dashko, I. (2017). Human resources: the essence and factors of its development. Economy and State, 1, 65-68. Retrieved from http://www.economy.in.ua/pdf/1_2017/16.pdf (in Ukrainian)

Denchuk, V. M., & Chemchykalenko, R. A. (2022). Mechanism of formation of the financial strategy of enterprise development. Materials of the VII International Scientific and Practical Internet Conference (pp. 64-67).

Dovbenko, V. I., & Melnyk, V. M. (2010). Potential and development of the enterprise. Lviw: Lviv Polytechnic Publishing House. (in Ukrainian)

Ivanytska, S. B., Anisova, N. V., & Petrova, A. O. (2013). Human resources enterprise: factors of formation and use. Effective Economy, 10. Retrieved from http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=2405 (in Ukrainian)

Mozgova, G. V., & Nesen, M. A. (2021). Information systems as the foundation of modern enterprise knowledge management. Abstracts of the II International Scientific and Practical Conference on Higher Education and Science, 1, 96.

Nesen, M. A. (2021). The impact of e-commerce on logistics services. Abstracts of the VIII International Scientific and Practical Conference (pp. 85-86). (in Ukrainian)

Nesen, M. A., & Doroshenko, G. O. (2022). Influence of technological innovations on the modernization of modern economic systems. Materials of the VII International Scientific and Practical Internet Conference, (pp. 466-468). (in Ukrainian)

Nesen, M. A., & Kozyreva, O. V. (2022). Interrelation of investment management and innovative development of the enterprise. Abstracts of the II International Scientific and Practical Conference, (pp. 170-171). (in Ukrainian)

Nesen, M. A, & Kutsenko, T. G. (2022). Approaches to improving the efficiency and competitiveness of global companies. Abstracts of the X All-Ukrainian Scientific and Practical Conference, (pp. 70-72). (in Ukrainian)

Petryaev, O. O., & Nesen, M. A. (2020). Knowledge as a fundamental resource in personnel management. Collection of scientific papers based on the materials of the International Scientific and Practical Conference, (pp. 154-160). (in Ukrainian)

Rakhman, M. S., & Nesen, M. A. (2020). A Statistical Analysis of the Economy and Foreign Economic Activity of the Netherlands. Business Inform, 6, 17-22. doi: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2020-6-17-22 (in Ukrainian)

Chernoivanova, H. S. (2020). Innovative Strategy as an Provision Element of Ensuring the Management of the Innovation Component of Enterprise. Business Inform, 1, 85-90. doi: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2020-1-85-90 (in Ukrainian)

Shcherban, E. (2022). Application of internet marketing in activity enterprises. Social economics, 64, 48-54. doi: https://doi.org/10.26565/2524-2547-2022-64-05 (in Ukrainian)

Thalassinos, I. E., Stamatopoulos, D. T., & Thalassinos, E. P. (2015). The European Sovereign Debt Crisis and the Role of Credit Swaps. Chapter book in The WSPC Handbook of Futures Markets (eds) W. T. Ziemba and A.G. Malliaris, in memory of Late Milton Miller (Nobel 1990). World Scientific Handbook in Financial Economic Series, 5, 20, 605‒639. doi: https://doi.org/10.1142/9789814566926_0020

Опубліковано
2023-12-28
Як цитувати
Гонтарева, І., & Несен, М. (2023). ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ НА ОСНОВІ МАРКЕТИНГОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ. Соціальна економіка, (66), 109-119. https://doi.org/10.26565/2524-2547-2023-66-10
Розділ
СТУДЕНТСЬКІ ДОСЛІДЖЕННЯ