ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ МАРКЕТИНГУ ЕКООРІЄНТОВАНОГО ПІДПРИЄМСТВА
Анотація
Метою написання статті є дослідження формування маркетингу підприємства, яке функціонує на екологічних засадах та обґрунтування об’єктивної необхідності впровадження стратегії екомаркетингу в його діяльність. Встановлено, що останнім часом все більшої популярності набувають екологічні продукти. Представлено топ-25 кращих екологічних програм, здійснюваних підприємствами різних сфер діяльності в Україні. Визначено маркетинг екоорієнтованого підприємства як маркетинг продукції, який включає систему заходів щодо підвищення інтересу людей до екологічних товарів чи послуг, стимулюючи їх піклуватися про екологію через споживання екопродуктів. Виокремлено низку ефективних методів екологічного маркетингу для екологоорієнтованих підприємств, які першими розпочали впровадження екологічних ініціатив. Формування екологічного маркетингу на підприємстві відбувається на основі алгоритму окремих послідовних кроків, які забезпечують задоволення потреб споживачів з дотриманням екологічної рівноваги та здоров'я суспільства. Розглянуто аспекти впровадження елементів екологічного маркетингу у межах підприємства. Висвітлено, що маркетинг екоорієнтованого підприємства сприяє інтенсифікації збуту продукції та отриманню додаткового прибутку шляхом екологізації виробництва. З метою впровадження стратегії екомаркетингу постає необхідність в її розробці, яка передбачає детальне планування і ретельне позиціонування підприємства як екологічно відповідального та привабливого для споживачів, які цінують екологічні аспекти. Описано послідовність дій щодо формування стратегії екомаркетингу. Ссформована стратегія екомаркетингу включає оптимальний набір стратегій, які забезпечують аспекти маркетингової діяльності в межах своїх повноважень. В Україні для подальшого формування маркетингу екоорієнтованого підприємства слід враховувати принципи та цінності, пов'язані з екологічними аспектами ведення їх господарської діяльності, які спрямовані на задоволення попиту споживачів екопродукції. Подальші дослідження будуть пов’язані з дослідженням потенціалу екологізації інноваційної діяльності підприємств.
Завантаження
Посилання
Lazarenko, V. I. (2023). The essence of environmental marketing in the agricultural sector of the economy. Balanced nature management, 2, 59–65. (in Ukrainian)
Shvydanenko, H. O., Kryvoruchkina, O. V., & Matukova, D. H. (2017). Development of the enterprise on ecological and economic bases. Kyiv: KNEU (in Ukrainian)
Sadchenko, O. V. (2009). The concept of ecological marketing. Ekonomichnyj visnyk NHU, 3, 71-79. (in Ukrainian)
Rjabova, T. A., & Rjabov, I. B. (2019). Problems and prospects of ecological marketing in Ukraine. State and regions. Series: Economics and Business, 3 (108), 155-159. (in Ukrainian)
Rybina, O. I. (2020). Formation of the environmental marketing mechanism in context of the sustainable development concept. Efektyvna ekonomika, 1. doi: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2020.1.76 (in Ukrainian)
Chatterjee, L., Feng, C., Nakata, C., & Sivakumar, K. (2023). The environmental turbulence concept in marketing: A look back and a look ahead. Journal of Business Research, 161, 113775. doi: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2023.113775
Vyshnevs'kyj, Y. (2021). Top 25 best eco-programs of companies. Dilova stolytsia. Retrieved from https://www.dsnews.ua/ukr/reitingi/top-25-luchshih-ekoprogramm-kompaniy-22022021-416268 (in Ukrainian)
Havrylets, O., Dochynets, N., & Kampo, H. (2022). Green marketing – a prospective market positioning concept as a response to today's challenges. Mechanism of an economic regulation, 3-4 (97-98), 118-123. (in Ukrainian)
Kotsko, T. A., & Kovalchuk, O. V. (2020). Enterprise development based on the concept of ecological marketing. Modern approaches to enterprise management, 5, 44-58. (in Ukrainian)
Sadchenko, E. V. (2001). Environmental marketing: concepts, theory, practice and prospects. Odessa. (in Ukrainian)
Nath, P., & Siepong, A. (2022). Green marketing capability: A configuration approach towards sustainable development. Journal of Cleaner Production, 354, 131727. doi: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2022.131727
Lipych, L. H., Khilukha, O. A., & Kushnir M. A. (2020). Certain aspects of using ecological marketing to improve the city's natural environment. Scientific View: Economics and Management, 4 (70), 66–71. doi: https://doi.org/10.32836/2521-666X/2020-70-11 (in Ukrainian)
Butko, N. V., & Radzikhovska, Yu. M. (2021). Marketing in Ukraine: prospects and problems of development. Intellect ХХІ, 2, 13-17. doi: https://doi.org/10.32782/2415-8801/2021-2.2 (in Ukrainian)
Vladymyrova, M. S. (2016). Formation of environmental marketing at the enterprise. Young Scientist, 4 (31), 35-38. (in Ukrainian)
Ottman, J. (2011). The New Rules of Green Marketing: Strategies, Tools, and Inspiration for Sustainable Branding. San Francisco: Berrett-Koehler Publishers.
Kumari, R., Verma, R., Debata, B. R., & Ting, H. (2022). A systematic literature review on the enablers of green marketing adoption: consumer perspective. Journal of Cleaner Production, 132852. doi: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2022.132852
Richey, Jr, R. G., Musgrove, C. F., Gillison, S. T., & Gabler, C. B. (2014). The effects of environmental focus and program timing on green marketing performance and the moderating role of resource commitment. Industrial Marketing Management, 43(7), 1246-1257. doi: https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2014.06.014
Lockrey, S. (2015). A review of life cycle based ecological marketing strategy for new product development in the organizational environment. Journal of Cleaner production, 95, 1-15. doi: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2015.02.022
Polovska, V. T. (2012). Development of ecological marketing strategies taking into account the social responsibility of forest sector enterprises. Marketing and Management of Innovations, 4, 375-383. (in Ukrainian)
Andrieieva, N. M., & Martyniuk O. M. (2009). Marketing ecological strategies as a conceptual business of sustainable development of the enterprise. Mechanism of Economic Regulation, 3, 119-126. (in Ukrainian)