ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ МАРКЕТИНГУ ЕКООРІЄНТОВАНОГО ПІДПРИЄМСТВА

  • Наталія Бутко Черкаський національний університет імені Б. Хмельницького, бул. Шевченко, 81, Черкаси, 18031, Україна https://orcid.org/0000-0002-1267-3750
Ключові слова: екологізація, підприємства, екологічна продукція, екологічний маркетинг, стратегія екомаркетингу

Анотація

Метою написання статті є дослідження формування маркетингу підприємства, яке функ­ціонує на екологічних засадах та обґрунтування об’єктивної необхідності впровадження стра­тегії екомаркетингу в його діяльність. Встановлено, що останнім часом все більшої популяр­ності набувають екологічні продукти.  Представлено топ-25 кращих екологічних програм, здійс­нюваних підприємствами різних сфер діяльності в Україні.  Визначено маркетинг екоо­рієнтованого підприємства як маркетинг продукції, який включає систему заходів щодо під­вищення інтересу людей до екологічних товарів чи послуг, стимулюючи їх піклуватися про еко­логію через споживання екопродуктів. Виокремлено низку ефективних методів екологічного маркетингу для екологоорієнтованих підприємств, які першими розпочали впровадження еко­логічних ініціатив. Формування екологічного маркетингу на підприємстві відбувається на ос­нові алгоритму окремих послідовних кроків, які забезпечують задоволення потреб споживачів з дотриманням екологічної рівноваги та здоров'я суспільства. Розглянуто аспекти впро­вадження елементів екологічного маркетингу у межах підприємства. Висвітлено, що марке­тинг екоорієнтованого підприємства сприяє інтенсифікації збуту продукції та отриманню до­даткового прибутку шляхом екологізації виробництва. З метою впровадження стратегії еко­маркетингу постає необхідність в її розробці, яка передбачає детальне планування і ретельне позиціонування підприємства як екологічно відповідального та привабливого для споживачів, які цінують екологічні аспекти. Описано послідовність дій щодо формування стратегії еко­маркетингу. Ссформована стратегія екомаркетингу включає оптимальний набір стратегій, які забезпечують аспекти маркетингової діяльності в межах своїх повноважень. В Україні для по­дальшого формування маркетингу екоорієнтованого підприємства слід враховувати прин­ципи та цінності, пов'язані з екологічними аспектами ведення їх господарської діяльності, які спрямовані на задоволення попиту споживачів екопродукції. Подальші дослідження будуть пов’язані з дослідженням потенціалу екологізації інноваційної діяльності підприємств.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Наталія Бутко, Черкаський національний університет імені Б. Хмельницького, бул. Шевченко, 81, Черкаси, 18031, Україна

кандидат економічних наук, доцент

Посилання

Lazarenko, V. I. (2023). The essence of environmental marketing in the agricultural sector of the economy. Balanced nature management, 2, 59–65. (in Ukrainian)

Shvydanenko, H. O., Kryvoruchkina, O. V., & Matukova, D. H. (2017). Development of the enterprise on ecological and economic bases. Kyiv: KNEU (in Ukrainian)

Sadchenko, O. V. (2009). The concept of ecological marketing. Ekonomichnyj visnyk NHU, 3, 71-79. (in Ukrainian)

Rjabova, T. A., & Rjabov, I. B. (2019). Problems and prospects of ecological marketing in Ukraine. State and regions. Series: Economics and Business, 3 (108), 155-159. (in Ukrainian)

Rybina, O. I. (2020). Formation of the environmental marketing mechanism in context of the sustainable development concept. Efektyvna ekonomika, 1. doi: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2020.1.76 (in Ukrainian)

Chatterjee, L., Feng, C., Nakata, C., & Sivakumar, K. (2023). The environmental turbulence concept in marketing: A look back and a look ahead. Journal of Business Research, 161, 113775. doi: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2023.113775

Vyshnevs'kyj, Y. (2021). Top 25 best eco-programs of companies. Dilova stolytsia. Retrieved from https://www.dsnews.ua/ukr/reitingi/top-25-luchshih-ekoprogramm-kompaniy-22022021-416268 (in Ukrainian)

Havrylets, O., Dochynets, N., & Kampo, H. (2022). Green marketing – a prospective market positioning concept as a response to today's challenges. Mechanism of an economic regulation, 3-4 (97-98), 118-123. (in Ukrainian)

Kotsko, T. A., & Kovalchuk, O. V. (2020). Enterprise development based on the concept of ecological marketing. Modern approaches to enterprise management, 5, 44-58. (in Ukrainian)

Sadchenko, E. V. (2001). Environmental marketing: concepts, theory, practice and prospects. Odessa. (in Ukrainian)

Nath, P., & Siepong, A. (2022). Green marketing capability: A configuration approach towards sustainable development. Journal of Cleaner Production, 354, 131727. doi: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2022.131727

Lipych, L. H., Khilukha, O. A., & Kushnir M. A. (2020). Certain aspects of using ecological marketing to improve the city's natural environment. Scientific View: Economics and Management, 4 (70), 66–71. doi: https://doi.org/10.32836/2521-666X/2020-70-11 (in Ukrainian)

Butko, N. V., & Radzikhovska, Yu. M. (2021). Marketing in Ukraine: prospects and problems of development. Intellect ХХІ, 2, 13-17. doi: https://doi.org/10.32782/2415-8801/2021-2.2 (in Ukrainian)

Vladymyrova, M. S. (2016). Formation of environmental marketing at the enterprise. Young Scientist, 4 (31), 35-38. (in Ukrainian)

Ottman, J. (2011). The New Rules of Green Marketing: Strategies, Tools, and Inspiration for Sustainable Branding. San Francisco: Berrett-Koehler Publishers.

Kumari, R., Verma, R., Debata, B. R., & Ting, H. (2022). A systematic literature review on the enablers of green marketing adoption: consumer perspective. Journal of Cleaner Production, 132852. doi: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2022.132852

Richey, Jr, R. G., Musgrove, C. F., Gillison, S. T., & Gabler, C. B. (2014). The effects of environmental focus and program timing on green marketing performance and the moderating role of resource commitment. Industrial Marketing Management, 43(7), 1246-1257. doi: https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2014.06.014

Lockrey, S. (2015). A review of life cycle based ecological marketing strategy for new product development in the organizational environment. Journal of Cleaner production, 95, 1-15. doi: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2015.02.022

Polovska, V. T. (2012). Development of ecological marketing strategies taking into account the social responsibility of forest sector enterprises. Marketing and Management of Innovations, 4, 375-383. (in Ukrainian)

Andrieieva, N. M., & Martyniuk O. M. (2009). Marketing ecological strategies as a conceptual business of sustainable development of the enterprise. Mechanism of Economic Regulation, 3, 119-126. (in Ukrainian)

Опубліковано
2023-12-28
Як цитувати
Бутко, Н. (2023). ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ МАРКЕТИНГУ ЕКООРІЄНТОВАНОГО ПІДПРИЄМСТВА. Соціальна економіка, (66), 32-40. https://doi.org/10.26565/2524-2547-2023-66-04
Розділ
МАРКЕТИНГ