СОЦІАЛЬНЕ ПІДПРИЄМНИЦТВО ЯК ІНКЛЮЗИВНА КЛАСТЕРНА КОНЦЕПЦІЯ СТАЛОГО РОЗВИТКУ КРАЇНИ
Анотація
Метою написання статті є систематизація елементів кластерної концепції та напрями реалізації процесного підходу в управлінні соціальним підприємництвом, що в комплексі сприятиме прискоренню реалізації цілей сталого розвитку в соціальній економіці. Представлено основні характерні ознаки соціального підприємництва. Досліджено теоретичні та практичні аспекти формування кластеру соціального підприємництва та його вплив на механізми розвитку соціальної економіки в нестабільних умовах. Висвітлено взаємозв’язок складових кластерної системи соціального підприємництва та інструментів управління процесами для досягнення результативності ідей щодо соціального впливу, ефектів, цінностей, благ. Розроблено та представлено мапу індуктивного аналізу наративного інтерв’ю за Ф. Шюце при ідентифікації інтересів та потреб соціуму у діяльності соціального підприємництва для досягнення його стійкості та сталого розвитку. Систематизовано науково-практичний інструментарій процесного підходу в управлінні соціального підприємництва. У статті зазначено, що кластеризація соціального підприємництва обумовлює групування соціальних підприємств та різних соціальних ініціатив від підприємців на основі спільних характеристик та специфічних особливостей їх діяльності за територіальною ознакою або контексту. Виявлено, що діяльність кластеру соціального підприємництва націлена на створення соціальної цінності, конвергенції діяльності соціального підприємця та стейкхолдерів соціального підприємства, їх ринкової орієнтації та соціальних інновацій. Зазначено, що процес соціального підприємництва обумовлює забезпечення соціальних інтересів та потреб через інноваційні та сталі підприємницькі підходи шляхом створення та управління підприємствами чи ініціативами. Виділено пул інструментів для результативності соціального підприємництва: перспективні ідеї, соціальні інновації, соціально відповідальні практики та соціальні інститути. Охарактеризовано етапи процесної мапи соціального підприємництва для досягнення сталого розвитку.
Завантаження
Посилання
Hurochkina, V. V. (2020). Mechanisms of development of industrial enterprises in the emerging economy: monograph. Khmelnytskyi: KhNU, 2020. (in Ukrainian)
Mahortov, Yu. O., & Hurochkina, V. V. (2018). Strategic directions of inclusive development of Ukraine. Problems of innovation and investment development, 17, 35–44. Retrieved from https://nonproblem.net/wp-content/uploads/2019/12/2019_17_035.pdf (in Ukrainian)
Klimchuk, V. O. (2021). Narrative interview with F. Shyutse. Retrieved from https://duan.edu.ua/images/staff/departments/pedagogy_and_psychology/Conferences/Yakisni_doslidzhennia.pdf (in Ukrainian)
Naumova, M. O. (2022). Landmarks of the state policy of stimulating the development of social entrepreneurship in Ukraine. Scientific Bulletin of the Poltava University of Economics and Trade. Series "Economic Sciences", 2 (106), 84-88. doi: https://doi.org/10.37734/2409-6873-2022-2-12 (in Ukrainian)
Nazarchuk, V. (2013). About social enterprise criteria. Retrieved from https://gurt.org.ua/blogs/952/1127/
Shaulska, L. V., & Kabachenko, G. S. (2016). Development of social entrepreneurship as a direction of state regulation of the labor market. Economics and management organization: Collection of scientific papers, 2 (22), 299–308. (in Ukrainian)
Bruner, J. (1990). Acts of meaning. London: Harvard University Press.
Dyvnych, H. (2022). Regulations on social entrepreneurship: european experience. Baltic Journal of Legal and Social Sciences, 2, 47–52. doi: https://doi.org/10.30525/2592-8813-2022-2-8
Dzhedzhula, V., Hurochkina, V., Yepifanova, I., & Telnov, A. (2022). Fuzzy Technologies for Modeling Social Capital in the Emergent Economy, WSEAS Transactions on Business and Economics, 19, 915–923. doi: https://doi.org/10.37394/23207.2022.19.80
Guclu, A., Dees, J. G., & Anderson, B. B. (2002). The Process of Social Entrepreneurship: Creating Opportunities Worthy of Serious Pursuit.
Hurochkina, V., Reshmidilova, S., Bohatchyk, L., Telnov, A., Skorobogata, L., & Riabinina, N. (2021). Modeling Effectiveness of Financial Support for the Social Capital Development in Economic Emergence. WSEAS Transactions on Environment and Development,17, 262–270. doi: https://doi.org/10.37394/232015.2021.17.27
Jovchelovitch, S., & Bauer, M. W. (2000). Narrative interviewing. Qualitative researching with text, image and sound: a practical handbook. London: SAGE Publications. P. 57-74.
Popovich, A., & Katsora, O. (2020). Prospects of social entrepreneurship development in Ukraine. Grani, 23(5), 39–44. doi: https://doi.org/10.15421/172051
Sengupta, S., & Sahay, A. (2018). Social enterprises in the Indian context: conceptualizing through qualitative lens. Journal of Global Entrepreneurship Research, 8(1), 1-19. doi: https://doi.org/10.1186/s40497-018-0087-5
Sengupta, S., Sahay, A., & Croce, F. (2018). Conceptualizing social entrepreneurship in the context of emerging economies: an integrative review of past research from BRIICS. International Entrepreneurship and Management Journal, 14(4), 771803. DOI: https://doi.org/10.1007/s11365-017-0483-2
Hussain, B., Zafar Sheikh, A., & Fatima, T. (2022). Learning social entrepreneurship: Experiences of sociology students. Cogent Business and Management, 9(1). doi: https://doi.org/10.1080/23311975.2022.2032539
Cardella, G. M., Hernández-Sánchez, B. R., Monteiro, A. A., & Sánchez-García, J. C. (2021). Social entrepreneurship research: Intellectual structures and future perspectives. Sustainability (Switzerland), 13(14). doi: https://doi.org/10.3390/su13147532
Kamaludin, M. F., Xavier, J. A., & Amin, M. (2021). Social Entrepreneurship and Sustainability: A Conceptual Framework. Journal of Social Entrepreneurship. doi: https://doi.org/10.1080/19420676.2021.1900339
Hota, P. K., Subramanian, B., & Narayanamurthy, G. (2020). Mapping the Intellectual Structure of Social Entrepreneurship Research: A Citation/Co-citation Analysis. Journal of Business Ethics, 166(1), 89–114. doi: https://doi.org/10.1007/s10551-019-04129-4
Grilo, R., & Moreira, A. C. (2022). The social as the heart of social innovation and social entrepreneurship: An emerging area or an old crossroads? International Journal of Innovation Studies, 6(2), 53–66. doi: https://doi.org/10.1016/j.ijis.2022.03.001