МОТИВАЦІЯ НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЯК ФУНКЦІЯ УПРАВЛІННЯ ПЕРСОНАЛОМ

  • Tetiana Ostapchuk Державний університет «Житомирська політехніка», вул. Чуднівська, 103, Житомир, 10005, Україна https://orcid.org/0000-0001-9623-0481
  • Svitlana Biriuchenko Державний університет «Житомирська політехніка», вул. Чуднівська, 103, Житомир, 10005, Україна https://orcid.org/0000-0002-6340-8607
  • Angelika Borovska Державний університет «Житомирська політехніка», вул. Чуднівська, 103, Житомир, 10005, Україна https://orcid.org/0000-0003-3271-5222
Ключові слова: стимулювання, мотивація, науково-педагогічні працівники, заклади вищої освіти, управління персоналом, матеріальна та нематеріальна мотивація, саморозвиток

Анотація

В сучасному суспільстві освіта є запорукою розвитку не лише людини, як особистості, але й всієї країни загалом. Освіта визначає майбутнє суспільства, тобто формує нове мислення громадян та виступає як один із засобів управління розвитком суспільства. Стимулювання науково-педагогічних працівників закладів вищої освіти є основним елементом, який дозволить повною мірою розкрити їх потенціал, тим самим перейти на новий, більш якісний рівень освітніх послуг. У статті розглянуто та проаналізовано сутність системи стимулювання й мотивації науково-педагогічного персоналу. Досліджено сучасні форми і методи матеріальної та нематеріальної мотивації праці працівників сфери вищої освіти України, адже мотивація безпосередньо впливає на рівень ефективності діяльності працівників, що дозволить досягти значних змін в системі освіти. Визначено три групи факторів матеріальної системи мотивації праці з розподілом на заробітну плату відповідно до встановлених систем оплати праці, соціальних виплат та доходів від здійснення діяльності. Нематеріальну мотивацію запропоновано поділяти на соціальні та альтруїстичні мотиви залежно від отриманого соціального статусу та корисності праці. Окреслено недоліки як в матеріальній, так й в нематеріальній мотивації праці науково-педагогічного персоналу. Проаналізовано рівень заробітної плати науково-педагогічних працівників в Україні та країнах, що розвиваються, відповідно на основі цього зроблено SWOT-аналіз. Розкрито взаємозв’язок між стимулюванням науково-педагогічного персоналу і системою надбавок та доплат, а також результативними показниками діяльності закладів вищої освіти. На основі дослідження було виділено основні принципи управління системою стимулювання науково-педагогічних працівників. Визначено слабке державне стимулювання педагогічних працівників та запропоновані основні напрями нематеріальної мотивації співробітників закладами вищої освіти.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Tetiana Ostapchuk, Державний університет «Житомирська політехніка», вул. Чуднівська, 103, Житомир, 10005, Україна

доктор економічних наук, професор

Svitlana Biriuchenko, Державний університет «Житомирська політехніка», вул. Чуднівська, 103, Житомир, 10005, Україна

кандидат економічних наук

Angelika Borovska, Державний університет «Житомирська політехніка», вул. Чуднівська, 103, Житомир, 10005, Україна

студентка магістратури

Посилання

Yarmosh, V. V. (2014). Approaches to classification of the modern methods of personell`s motivation. Ekonomichnyy analiz, 3, 263-268. (in Ukrainian)

Shostakovska, A. V., & Mukhina, H. V. (2019). Management of motivation of scientific-pedagogical workers in higher education units. State and regions. Series: Economics and Business, 1(106). Retrieved from http://www.econom.stateandregions.zp.ua/journal/2019/1_2019/19.pdf. (in Ukrainian)

Kontseva, V. V., & Ryzhankova, H. M. (2011). Motivation and stimulation in modern conditions. Project management, systems analysis and logistics, 8, 320-322. (in Ukrainian)

Sazonova, T. O., Kononenko, A. V., & Kononenko, I. V. (2018). Employees stimulation as an factor of increasing enterprise’s activity effectiveness. Economic Forum, 1, 214-221. (in Ukrainian)

Tsyhanok, D. I. (2015). Theoretical and methodical aspects of formation an effective system of material staff incentive in trade enterprises. Youth economic digest, 1(4), 20-26. (in Ukrainian)

Morenko, O. M. (2019). Peculiarities of readiness of teachers of higher education institutions to professional self-improvement. Scientific journal of M.P. Dragomanov National Pedagogical University. Series 5 Pedagogical Sciences: Realities and Perspectives, 68, 138-143. doi:10.31392/2311-5491/2019-68.30. (in Ukrainian)

Plishka, T. P. (2017). Salary of Teaching Staff: Ukrainian and World Experience. University research note, 61, 154-167. (in Ukrainian)

Howard, J. L., Chong, J.X.Y., & Bureau, J. S. (2020). The tripartite model of intrinsic motivation in education: A 30‒year retrospective and meta‒analysis. Journal of Personality, 88, 1268-1285. doi:10.1111/jopy.12570.

Obilo, O., & Alford, B. (2015). Advancing scholarship: Fostering the motivation to research in future marketing scholars. Journal for Advancement of Marketing Education, 23(1), 12-22.

Nguyen, Q. N., & Van Nguyen, L. (2019). Assessing the construct validity and reliability of the academic motivation scale in the Vietnamese context. Current Issues in Personality Psychology, 7(1), 64-79. doi:10.5114/cipp.2019.82752.

Vaculíková, J. (2019). An investigation of students ´ motivation to pursue higher education at a Czech university. Proceedings of the 33rd International Business Information Management Association Conference: Education Excellence and Innovation Management through Vision (pp. 1599-1609).

Can, G. (2015). Turkish version of the academic motivation scale. Psychological Reports, 116, 388-408. doi:10.2466/14.08.PR0.116k24w5.

Silva, P.C.C., Sicilia, Á., Burgueño, R., & Lirola, M. J. (2018). Academic motivation in the initial training of physical education teachers. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Fisica y del Deporte, 18, 537-554. doi:10.15366/rimcafd2018.71.009.

Alivernini, F., & Lucidi, F. (2008). The academic motivation scale (AMS): Factorial structure, invariance, and validity in the Italian context. TPM ‒ Testing, Psychometrics, Methodology in Applied Psychology, 15, 211-220.

Office for Financial and Economic Analysis in the Verkhovna Rada of Ukraine. (2018). Foreign experience in calculating wages in major sectors of the economy (some countries of Western and Eastern Europe). Retrieved from https://feao.org.ua/wp-content/uploads/2018/08/18_07_31_economicsectors_v1.8.pdf. (in Ukrainian)

The level of teachers' salaries in different countries of the world. Retrieved from https://osvitoria.media/experience/skilky–zaroblyayut–vchyteli–v–riznyh–krayinah–svitu/. (in Ukrainian)

Verkhovna Rada of Ukraine. (2001). Law of Ukraine «Pro osvitu» September 5, 2017 No. 2145-VIII. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text. (in Ukrainian)

Ministry of Education and Science of Ukraine. (2020). On the issue of increasing the level of remuneration of employees of educational and scientific institutions. Lyst MON August 26, 2020 No. 1/11-5735. Retrieved from http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76215/. (in Ukrainian)

Onyshchenko, V. (2020). Surcharges and allowances for teachers of higher education institutions. Retrieved from https://www.budgetnyk.com.ua/article/447–zarplata–vikladachv–vnz–2020. (in Ukrainian)

Morieva, O. (2020). Annual reward for teachers for conscientious work. Golovbuh:Bjudzhet, 37. Retrieved from https://ebudget.mcfr.ua/845196. (in Ukrainian)

Опубліковано
2020-12-31
Як цитувати
Ostapchuk, T., Biriuchenko, S., & Borovska, A. (2020). МОТИВАЦІЯ НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЯК ФУНКЦІЯ УПРАВЛІННЯ ПЕРСОНАЛОМ. Соціальна економіка, 1(60), 181-191. https://doi.org/10.26565/2524-2547-2020-60-17
Розділ
СТУДЕНТСЬКІ ДОСЛІДЖЕННЯ