МІСІЯ ВІРТУАЛЬНОГО БАНКУ В ДІДЖИТАЛІЗОВАНОМУ ПРОСТОРІ

  • Oleksandr Tkachenko Київський національний університет імені Тараса Шевченка https://orcid.org/0000-0002-6935-1824
Ключові слова: віртуальний банк, місія банку, соцмедійні філіали, інтернет-банкінг, ризики, біометрична аутентифікація клієнта

Анотація

В статті здійснено науковий аналіз сутності віртуальних банків, акцентовано увагу на ототожненні змістовного навантаження при трактуванні дефініцій «віртуальний банк», «мобільний банк», «інтернет-банк», «необанк» «цифровий банк» та подано авторське визначення поняття «віртуальний банк». На підставі дослідження особливостей функціонування як традиційного банку, так і віртуального, сформульовано відмінні риси організації діяльності останнього. Доведено значущість місії віртуального банку та обґрунтовано принципи її формування, а саме: інноваційності, клієнтоорієнтованості, дистанційності, мультиканальності, конфіденційності, доступності, оперативності, відкритості, екстериторіальності, інтерактивності, гнучкості та адаптивності. Схематично представлено трансформацію традиційного банкінгу у клієнторієнтований інтернет-банкінг та обґрунтовано парадигму змін у філософії банкінгу. Визначено переваги віртуального банкінгу для клієнтів та банків та, як наслідок, представлено напрями трансформації банківських послуг: з простих у комплексні послуги, разових у відновлювані послуги, стандартизованих в індивідуалізовані послуги, безособових у персоніфіковані послуги.

Здійснено оцінку розвитку віртуального банкінгу в Україні та в світовому вимірі. Акцентовано увагу, що в Україні впродовж останніх років широкого поширення набули технології Інтернет-банкінгу, розвивається мобільний банкінг. Представлено комплекс ризиків, які притаманні діяльності як віртуальних банків, так і традиційних банків. Водночас розмежовано профіль таких ризиків з огляду на специфіку кредитного, операційного, ринкового ризику та ризику ліквідності.

Розроблено наукові засади управління ризиками віртуального банку, застосування яких сприятиме формуванню простору бізнес-довіри, що є важливим для клієнта для підтримання його впевненості в тому, що він може довірити рішення фінансових питань професіоналам. За результатами проведеного дослідження з’ясовано, що місія віртуального банку полягає у застосуванні новітніх бізнес-технологій якісного, швидкого та безпечного обслуговування клієнтів через дистанційні канали комунікацій, розбудові довгострокових партнерських відносин банка з клієнтами задля взаємовигідної реалізації фінансових інтересів; результати аналізу стану віртуального банкінгу в Україні засвідчили, що розвиток цього бізнесу стримується неврегульованістю законодавства, недостатнім рівнем фінансової та інформаційної грамотності населення, невірою у безпечність онлайн-операцій через підвищених рівень їх ризикованості; напрацьована структурно-логічна схема управління ризиками може бути використана в практичній діяльності як віртуальних, так і традиційних банків для підвищення безпеки банківських операцій та забезпечення захисту фінансових інтересів їх клієнтів.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Votintseva, L. I., Drozdovskaya, L. P., & Rozhkov, Y. V. (2012). Virtuality of economy as the factor of development of new forms of a financial intermediation. Economy and entrepreneurship, 3, 75-81. (in Russian)

Hovorushko, T. A., Sytnyk, I. P., & Nemchenko, T. O. (2013). Threats and dangers of Internet banking development in Ukraine. Formation of market relations in Ukraine, 2, 74-78. (in Ukrainian)

Chernenko, V. A., & Reznik, I. A. (2007). Electronic banking services: foreign experience and domestic practice: monography. Sankt-Peterburg: Info-Da. (in Russian)

Britchenko, I. G. (2001). Virtual banks and their connection with the real banking system of Ukraine. The Science. Religiya. Suspense, 2, 3-10. (in Russian)

Martynenko, A. O. (2018). World trends in the development of neobanks. Innovative banking technologies and modern forms of money: materials Ukrainian. scientific-practical conf. of students, graduate students and young scientists (pp. 74-76). Kyiv. Retrieved from https://ir.kneu.edu.ua/bitstream/handle/2010/24446/74-76.pdf?sequence=1&isAllowed=y. (in Ukrainian)

Yakymiv, A. M. (2015). Digital banking: the need for territorial organization. Economic forum, 1, 244-250. (in Ukrainian)

Klein, O. (n.d.). Preface for «Digital Banking». Retrieved from http://www.oklein.fr/banque/foreword-olivier-klein-digital-banking. (in English)

Zhytar, M. O., & Zelinska, V. S. (2019). Neobanking: foreign experience and Ukrainian perspective. Collection of scientific works of the University of the State Fiscal Service of Ukraine, 2, 81-95. doi:10.33244/2617-5940.2.2019.81-95. (in Ukrainian)

Papernyk, S. (2018). Neobanks: foreign history and Ukrainian perspective. All-Ukrainian weekly professional legal publication "Yurydychna Gazeta online". Retrieved from https://yur-gazeta.com/publications/practice/inshe/neobanki-zakordonna-istoriya-ta-ukrayinska-perspektiva.html. (in Ukrainian)

Innovative banks of Ukraine: who is the best? Retrieved from https://marketer.ua/ua/the-best-innovative-banks-of-ukraine. (in Ukrainian)

Pyatak, Yu. A. (2011). The use of Internet banking in Ukraine and prospects for its further development. Bulletin of V. N. Karazin Kharkiv National University Economic Series, 970, 375-381. (in Russian)

Dantsev, S. S. (2013). The use of alternative sales channels for banking products as a factor in improving the efficiency of the bank. Youth Scientific Bulletin of the Ukrainian Academy of Banking of the NBU, 3, 288-295. (in Ukrainian)

Gavrilova, O. A., Nesterenko, T. V., & Kortunova, V. S. (2009-2010). Internet banking as an innovative type of network financial relations. Bulletin of the Volga State University, 4(10), 11-18. (in Russian)

Shpalerskaya, V. V. (2011). Remote banking as a new technology for providing banking services. Scientific Bulletin of the Volgograd Academy of Public Administration, 1(5), 61-67. (in Russian)

Ogienko, V. I., & Boyarko, I. M. (2013). Development of Internet banking in the context of formation of competitive advantages of banks. Financial space, 4(12), 44-52. (in Ukrainian)

The Global FinTech Index 2020. (2019). Retrieved from https://findexable.com/wp-content/uploads/2019/12/Findexable_Global-Fintech-Rankings-2020exSFA.pdf.

Lutskevych, O. V. (2017). Process approach to financial risk management of digital securities. Black Sea Economic Studies, 15, 273-277. (in Ukrainian)

Vitlinsky, V. V. (2003). Conceptual principles of risk in financial activities. Finance of Ukraine, 3, 3-7. (in Ukrainian)

Sikich, G. (n.d.). Risk and the organizational mindset: why risk managers need to learn to think like a commodities trader. Retrieved from http://www.continuitycentral.com/feature1234.html.

Petrasic, K., Saul, B., & Lee, H. (2016). Regtech Rising: Automating Regulation for Financial Institutions. White & Case. Retrieved from https://www.whitecase.com/publications/insight/regtechrising-automating-regulation-financial-institutions.

Tkachenko, N. V., Rozhko, O. D., & Momot, O. M. (2019). Scientific principles of risk management of transnational banks. Financial and credit activities: problems of theory and practice, 1(28), 55-63. doi:10.18371/fcaptp.v1i28.163340. (in Ukrainian)

Niemanda, T., Rigteringb, J.P.C., Kallmünzerc, A., Krausd, S., & Maalaouie, A. (2020). Digitalization in the financial industry: A contingency approach of entrepreneurial orientation and strategic vision on digitalization. European Management Journal. doi:10.1016/j.emj.2020.04.008.

Khanboubia, F., Boulmakoula, A., & Tabaab, M. (2019). Impact of digital trends using IoT on banking processes. Procedia Computer Science, 151, 77-84. doi:10.1016/j.procs.2019.04.014.

Опубліковано
2020-12-30
Як цитувати
Tkachenko, O. (2020). МІСІЯ ВІРТУАЛЬНОГО БАНКУ В ДІДЖИТАЛІЗОВАНОМУ ПРОСТОРІ. Соціальна економіка, 1(60), 192-202. https://doi.org/10.26565/2524-2547-2020-60-18
Розділ
СТУДЕНТСЬКІ ДОСЛІДЖЕННЯ