CORPORATE GOVERNANCE RATINGS AS A COMPONENT OF THE INFORMATION SUPPORT OF COMPANY’S STRATEGIC MANAGEMENT

Keywords: strategic management, information support, strategic information, corporate governance rating, corporate governance index

Abstract

In the article the role of corporate governance ratings as part of information support of strategic management is considered. Ratings provide internal and external users by the generalized, reliable and timely information about the status of the evaluated companies allowing to make informed management decisions about further development of enterprises. The author gives a description of the main methodological approaches to assessing the quality of corporate governance. It is noted that the use of generally accepted evaluation methods, in particular the National rating scale, helps to reduce the level of subjective judgment. The key functions of corporate governance rating for internal users (owners, managers and workers) are determined; identified the functions which could be used for strategic decision-making. It is indicated that the use of rating agencies data for external users (investors, partners, customers) gives grounds for the analysis of the further cooperation prospects with the assessed company. The author investigates the importance of corporate governance ratings for different types of investors (risk investors, the traditional portfolio investors, strategic investors) and the main directions of improving the rating services market in Ukraine.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ансофф И. Стратегическое управление / И.Ансофф. – М.: Экономика, 1989. – 519 с.
Crichton-Miller D. Seeking a structured approach to assessing Corporate Governance Risk in Emerging Markets / D.Crichton-Miller, P.B.Worman. – 1999. – Institute of International Finance.
Gibson M.S. Is Corporate Governance Ineffective in Emerging Markets? [Електронний ресурс] / M.S. Gibson // Finance and Economics Discussion Series June 2002. – Рижим доступу : http ://www federal reserve gov/pubs/feds/1999/199963/199963pap. pdP.
Леонов Д. Індекс корпоративного управління в Україні: методологічні засади обчислення [Електронний ресурс] / / Д. Леонов, М. Бурмака, М. Юрса // Ринок цінних паперів України. – 2008, № 7-8 – Режим доступу: http://www.corporation.com.ua/library/publication/pub.php?id=257.
Карминский А.М. Рейтинги в экономике: методология и практика / А М. Карминский, А.Е. Петров, А.А. Пересецкий. – М. : Финансы и статистика, 2005. – 240 с.
Логвиненко Ю.Л. Сутність та значення рейтингів у підприємницькому середовищі / Ю.Л. Логвиненко // Науковий вісник НЛТУ України. – 2009. – Вип. 19.3. – С. 223-231.
Румянцев С. Рейтинги корпоративного управління / С. Румянцев // Цінні папери України [Електронний ресурс]. – 2003. – № 44 (332). – 4 листопада 2004 р – Рижим доступу: http://www.corporation.com.ua.
Звіт з науково-дослідної роботи «Дослідження Індексу корпоративного управління в Україні» [Електронний ресурс] /Український інститут розвитку фондового ринку. – Рижим доступу : http://aub.org.ua/atachs/indexKU.doc.
Методологія оцінки рівня корпоративного управління [Електронний ресурс] / Рейтинговое агентство «Кредит-Рейтинг». – Режим доступу: http://www.credit-rating.ua/img/st_img.RCG_method.pdf.
Босак І.П. Інформаційне забезпечення управління підприємством: економічний аспект / І.П. Босак, Є.М. Палига // Регіональна економіка. – 2007. – № 4. – С. 193-195
Бруханський Р. Проблеми і пріоритети інформаційного забезпечення стратегічного менеджменту сільськогосподарських підприємств України / Р. Бруханський // Економічний аналіз. – 2011. – Вип. 9, Ч. 2. – С. 69-71.
Дикань В. Л. Стратегічне управління: навч. посіб. / В. Л. Дикань, В. О. Зубенко, О. В. Маковоз та ін. – Київ : ЦУЛ, 2013. – 272 с.
Маслак О. І. Інформаційне забезпечення процесу управління стратегічною стійкістю підприємства / О. І. Маслак, І. В. Коробкова // Інвестиції: практика та досвід. – 2015. - №4. - С. 23-25.
Педченко Н.С. Системний підхід до інструментарію інформаційного забезпечення стратегічного управління потенціалом розвитку підприємства [Електронний ресурс] / Н.С. Педченко. – Інноваційна економіка. Всеукраїнський науково-виробничий журнал. – 2012. – № 8. – С. 260-266. – Режим доступу: http://194.44.39.210/bitstream/123456789/697/1/260%5b1%5d.pdf
Словник іншомовних слів / уклад. С.М. Морозов, Л.М. Шкарапута. – К.: Наук. думка, 2000. – 680 с.
Кумз П. Цена корпоративного управления / П. Кумз, М. Уотсон, К. Кампос и др. // Вестник McKinsey [Електронний ресурс]. – 2003. – № 3. – Режим доступу: http://vestnikmckinsey.ru.
Пархоменко О.С. Використання рейтингів корпоративного управління в Україні. / О.С. Пархоменко // Продуктивні сили і регіональна економіка: Зб. наук. пр.: У 2 ч. / РВПС України НАН України. – К.: РВПС України НАН України, 2010. – Ч. 1. – С.231-238.
Момот Т.В. Вартісно-орієнтоване корпоративне управління: від теорії до практичного впровадження: Монографія / Т.В.Момот. – Харків: ХНАМГ, 2006. – 380 с.
Дослідження ринку кредитно-рейтингових послуг [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.rate1.com.ua/ua/ekonomika/finansi/1886/.
Сонин А. О чем говорят рейтинги корпоративного управления / А. Сонин [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.iia-ru.ru/inner_auditor/publication/member_articles/sonin5/.
Published
2017-03-24
How to Cite
Parkhomenko, O. (2017). CORPORATE GOVERNANCE RATINGS AS A COMPONENT OF THE INFORMATION SUPPORT OF COMPANY’S STRATEGIC MANAGEMENT. Social Economics, 52(2), 119-125. https://doi.org/10.26565/2524-2547-2016-52-18
Section
SYSTEMS AND MECHANISMS FOR MANAGEMENT AND ADMINISTRATION OF SOCIAL ECONOMICS