Психологічні аспекти навчання у віртуальному середовищі

  • Irina Lukashenko
  • Olena Lutsenko
Ключові слова: дистанційне навчання, віртуальне середовище, кіберпсихологія

Анотація

Стаття І.М. Лукашенко та О.Л.Луценко «Психологічні аспекти навчання у віртуальному
середовищі» націлена на аналіз психологічних аспектів навчання та функціонування людини у
віртуальному середовищі. Проаналізовано низку досліджень, в яких висвітлюються такі психологічні
аспекти функціонування людини у віртуальному середовищі, як мотиваційний, когнітивний, віковий, педагогічний, соціальний, клінічний, гендерний, психофізіологічний тощо. Навчання у середовищі Інтернет характеризується низкою переваг у порівнянні з традиційним – зниження авторитарності викладачів, підвищення самостійності учнів та студентів, їх відповідальності за власне навчання, розширення меж навчання, економія часу тощо. Водночас Інтернет-простір характеризується специфікою, яка може скласти потенційні загрози для успішності навчання в ньому – формування залежностей, порушення ідентичності, проблеми із захистом інформації, погіршення якості спілкування, розвиток девіацій та специфічної психопатології. Взаємодія з психологами бажана як на етапі розробки курсів дистанційного навчання з метою підвищення їх ефективності, так і протягом його реалізації під час виникнення вищезгаданих проблем.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

1.Asaul A.N. Opyt i perspektivy distancionnogo jevristicheskogo obrazovanija / A.N. Asaul, B.M. Kaparov // Problemy sovremennoj jekonomiki. – 2008. - №3 (27). – Rezhim dostupa k zhurn.: http:// www.m-economy.ru/art.php?nArtId=2170.
2.Bagdasarova H. A. Psihologicheskie aspekty distancionnogo obrazovanija / N.A. Bagdasarova, E. V. Chmyhova, I. V. Bogdanov // Innovacii v obrazovanii. – 2003. – № 5 – S. 78-90.
3.Balashova Ju.V. Kognitivnye i lichnostnye osobennosti studentov ochnogo i distancionnogo obuchenija: dis. ... kandidata psihol. nauk : 19.00.01 / Balashova Julija Vladimirovna. – M., 2001. – 180 s.
4.Velichkovskij B.M. Iskra: novye oblasti prikladnyh psihologicheskih issledovanij / B.M. Velichkovskij // Vestnik Moskovskogo universiteta. Ser. 14, Psihologija. – 2007. - №1. – S. 57-72.
5.Vojskunskij A.E. (red.) Gumanitarnye issledovanija v Internete / Pod. red. A.E. Vojskunskogo. – M.: Terra-Mozhajsk, 2000. – 431 s.
6.Vojskunskij A.E. Kiberpsihologija v proshlom, nastojashhem i budushhem / A.E. Vojskunskij // Zhurnal prakticheskogo psihologa. – 2010. – № 4. – S 7-16.
7.Distancionnoe obuchenie – obrazovatel’naja sreda XXI veka: Materialy IX mezhdunar. nauch.- metod. konf. 3-4 dekabrja 2015 g. – Minsk: BGUIR, 2015. – 324 s.
8.Isaev A.V. Psihologija distancionnogo obuchenija: jemocional’nyj faktor vosprijatija uchebnogo materiala // Srednee professional’noe obrazovanie. 2008. № 7. S. 51-54.
9.Kravcov V.V. Osobennosti lichnostno-orientirovannogo obuchenija na osnove distancionnyh
tehnologij v professional’nom obrazovanii: dis. … kandidata ped. nauk : 13.00.08 / Kravcov Vjacheslav Vladimirovich. – Vladivostok, 2010. – 206 s.
10. Kuznecova M.N. Psihologija zhitelej Interneta / M.N. Kuznecova, N.V. Chudova. – 2-e izd., ispr. – M.: LKI, 2011. – 224 s.
11. Mapahovskaja N.V. Psihologo-pedagogicheskie sredstva preodolenija poznavatel’nyh bar’erov v distancionnom obuchenii: Dis. ... kand. ped. nauk / Brjanskij gos. ped. un-t. M., 2003. 127 s.
12. Najd`onova L. A. Kiber-buling abo agresiya v interneti: sposoby` rozpiznannya i zaxy`st dy`ty`ny` / L.A.Najd`onova // Metody`chni rekomendaciyi / Seriya: Na dopomogu vchy`telyu. Vy`p. 4. – K., 2011. – 34 s.
13. Uddin M. Personal and motivational aspects of students studying in traditional face-to-face system and distance education system // Psihologija i Psihotehnika. – 2014. – № 2. – С. 192-200. DOI: 10.7256/2070-8955.2014.2.10932.
14. Psychological Aspects of Cyberspace: Theory, Research, Applications / Barak A. (Ed.). – 1 st ed. – NY, USA: Cambridge University Press, 2008. – 336 p.
Опубліковано
2016-12-19
Цитовано
Як цитувати
Lukashenko, I., & Lutsenko, O. (2016). Психологічні аспекти навчання у віртуальному середовищі. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Психологія», (60), 40-43. вилучено із https://periodicals.karazin.ua/psychology/article/view/7600