Теоретична модель долаючої поведінки цивільного населення в умовах воєнного стану
Анотація
Цивільні особи, тобто ті верстви населення що не беруть безпосередньої участі у збройних конфліктах, виступають однією з найбільш незащищених соціальних категорій населення в період розгортання активних бойових дій. Зважаючи на це, дослідження особливостей подолання цивільним населенням стресу війни в умовах мінливого сьогодення, особливо в контексті російсько-українською війни, постає на нашу думку, вкрай актуальним. Метою даної статті виступає теоретико-методологічний аналіз психологічних особливостей долаючої поведінки цивільного населення в умовах воєнного стану та обґрунтування теоретичної моделі долаючої поведінки цивільного населення під час війни. Фундаментом теоретичної моделі долаючої поведінки цивільного населення під час війни постає профілактика стресу війни, яка є одним з найбільш вагомих, на нашу думку, чинників збереження психологічного благополуччя особистості. В статті проаналізовано долаючу поведінку як психологічний феномен, основні складові подолання стресу війни цивільними особами та обґрунтовано теоретичну модель долаючої поведінки цивільного населення під час війни, що включає також опис можливостей психопрофілактики можливих психологічних наслідків впливу війни на особистість. Було використано такі теоретичні методи дослідження: аналіз, синтез, порівняння, узагальнення, індукція, дедукція та моделювання. Зроблено висновок про те, що копінг-поведінка є багатовимірним психологічним феноменом, в основі процесу формування якого лежить розмаїття копінг-ресурсів, що системно визначають особливості структури реагування кожної окремої особи на ситуацію взаємодії зі стресом.
Завантаження
Посилання
Andrushko, Y. (2013). Theoretical and psychological analysis of the problem of personality protection mechanisms. Osvita rehionu: politolohiya, psykholohiya, komunikatsiyi, 2, P. 152-157. https://social-science.uu.edu.ua/article/1053 [In Ukrainian].
Vavilova, A. (2019). Psychological features of coping strategies in perfectionist adolescents. Psykholohichnyy chasopys: zbirnyk naukovykh prats za red. S. Maksymenka, 5, P. 101-114. https://doi.org/10.31108/1.2019.5.10. [In Ukrainian].
Kokun, O. (2023). Protective potential of professional resilience of specialists under the influence of stress factors of wartime.Metody ta zasoby psykholohichnoyi dopomohy postrazhdalym u podolanni PT·SR: tezy dopovidey naukovo-praktychnoyi konferentsiyi Instytutu psykholohiyi imeni HS Kostyuka NAPN Ukrayiny, 2023, P. 17-19. https://files.znu.edu.ua/files/Bibliobooks/Inshi75/0055634.pdf [In Ukrainian].
Kolchygina, A. (2015). Manifestation of different profiles of coping strategies in the emotional states of students in the situation of knowledge assessment. Visnyk Kharkivskoho natsionalʹnoho pedahohichnoho universytetu imeni H. S. Skovorody. Psykholohiya, 51, P. 91–99. http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKhnpu_psykhol_2015_ 51_11 [In Ukrainian].
Meloyan, A & Sadchikova, O. (2019). The relationship between personal maturity and coping behavior in psychologists working in a military conflict zone. Teoriya i praktyka suchasnoyi psykholohiyi, 3, P. 45-50. https://doi.org/10.32840/2663-6026.2019.3-1.15 [In Ukrainian].
Moskalets, V. (2020). General Psychology: Textbook. Kyiv : Lira, P. 564. http://194.44.152.155/elib/local/sk/sk814182%20.pdf [In Ukrainian].
Protsyk, L. (2018). Peculiarities of the implementation of psychological protection mechanisms by intellectually gifted adolescents. (master's thesis). National Pedagogical M.P. Dragomanov University, Kyiv. https://npu.edu.ua/images/file/ vidil_aspirant/dicer/%D0%94_26.053.10/Protsyk.pdf [In Ukrainian].
Stepanenko, L.(2021). Peculiarities of the relationship between emotional properties and coping-protective mechanisms of the personality of displaced persons. Naukovyy visnyk Khersonsʹkoho derzhavnoho universytetu. Seriya «Psykholohichni nauky», 1, P. 47-53. https://doi.org/10.32999/ksu2312-3206/2021-1-6 [In Ukrainian].
Fedorchuk, V. & Fedorchuk, V. (2022). Psychological resources of the individual in wartime. Vseukrayinska naukovo-praktychna konferentsiya z nahody 50-richchya vid pochatku pidhotovky psykholohiv u Kharkivsʹkomu Universyteti: materialy Vseukrayinskoyi naukovo-praktychnoyi konferentsiyi. Kharkiv. https://psychology.karazin.ua/news2023/12042023/Zbyrka.pdf [In Ukrainian].
Freud, Z. (2023). An Essay on Psychoanalysis. Chastyna 3. Teoretychnyy zdobutok. Ukrayinsʹkyy psykhoanalitychnyy journal, 1(3), P. 74–77. https://doi.org/10.32782/upj/2023-3-11 [In Ukrainian].
Yarosh, N. (2018) Sanogenic thinking as a factor of stress-coping behavior. (master's thesis). G.C. Kostyuk Institute of Psychology. Kyiv. http://psychology-naes-ua.institute/files/pdf/disertaciya_yarosh_1540403786.pdf [In Ukrainian].
Amirkhan, J. (1990). Factor Analytically Derived Measure of Coping: The Coping Strategy Indicator. Journal of Personality and Social Psychology, 55, P. 1066–1074.
Bryant, R. A., Schnurr, P. P. & Pedlar, D. (2022). Addressing the mental health needs of civilian combatants in Ukraine. The Lancet Psychiatry, 9(5), P 346-347. https://doi.org/10.1016/S2215-0366(22)00097-9
Bürgin, D., Anagnostopoulos, D., Vitiello, B., Sukale, T., Schmid, M. & Fegert J. M. (2022). Impact of war and forced displacement on children’s mental health-multilevel, needs-oriented, and trauma-informed approaches. European child & adolescent psychiatry, 31(6), P. 845-853. https://doi.org/10.1007/s00787-022-01974-z.
Folkman, S. & Lazarus, R. (1991) Coping and emotion. Stress and Coping: An Anthology. Ed.: Alan Monat and Richard S. Lazarus. Columbia University Press, 1, P. 207-227
Koenen, K., Ratanatharathorn, A., Ng L., Mc. Laughlin, K., Bromet, E.., Stein, D. & Kessler, R. (2017) Posttraumatic stress disorder in the world mental health surveys. Psychological medicine, 47(13), P. 2260-2274. https://doi.org/10.1017/S0033291717000708.
Vaillant, G. (2000). Adaptive mental mechanisms: Their role in a positive psychology. American psychologist, 55(1), P. 89-98. https://doi.org/10.1037//0003-066x.55.1.89