Динаміка потреб фахівців раннього втручання в контексті їх емоційного стану під час війни в Україні

  • Ганна Володимирівна Кукуруза Відділення психології розвитку ДУ «Інститут охорони здоров’я дітей та підлітків НАМН України», Харків, Україна. https://orcid.org/0000-0002-1776-4088
  • Олена Олексіївна Близнюк Відділення психології розвитку ДУ «Інститут охорони здоров’я дітей та підлітків НАМН України», Харків, Україна
  • Сергій Миколайович Цилюрик Відділення психології розвитку ДУ «Інститут охорони здоров’я дітей та підлітків НАМН України», Харків, Україна https://orcid.org/0000-0001-9557-3407
Ключові слова: мотиваційно-потребова сфера, фахівці раннього втручання, задоволеність потреб, емоційна сфера особистості

Анотація

Метою роботи було визначення особливостей динаміки потреб фахівців раннього втручання в контексті їх емоційного стану під час війни в Україні. Було використано такі методи та методики дослідження: метод анкетування для оцінки мотиваційно-потребової сфери фахівців раннього втручання, оцінки задоволеності потреб особистісної, емоційно-вольової та робочої сфер життєдіяльності фахівців РВ та методику «Шкала диференціальних емоцій» К. Ізарда для аналізу афективних компонентів регуляції діяльності, що відбивають особливості мотиваційних установок суб’єкта. Дослідження проводилось у серпні - вересні 2023 року. У дослідженні взяли участь 85 фахівців із Харківської, Закарпатської, Одеської, Львівської, Донецької, Луганської областей та м. Вінниця, які працюють в ранньому втручанні. Результати. Визначено ієрархію потреб фахівців РВ після початку широкомасштабної агресії Росії. На першому місці - отримання нових знань щодо супроводу сімей і дітей під час війни, знання про травму та роботу з нею, далі - спілкування з колегами, фінансові й матеріальні потреби, потреба в емоційній  підтримці для попередженні емоційного вигорання тощо. Було визначено позитивну динаміку задоволеності потреб в професійній сфері фахівців РВ (покращились з початку війни): потреба у інформованості щодо роботи з сім’ями в ситуації війни, здатність інтегрувати нові ідеї в щоденну практику, здатність діяти креативно та продукувати нові ідеї. Найбільшу позитивну динаміку стосовно особистісної сфери, зафіксовано щодо рівня енергії та активності, здатності регулювати свої емоції, задоволеності від звичайних справ, здатності приймати рішення. Негативна динаміка потреб особистісної сфери пов’язана з розумінням майбутнього, почуттям безпеки та здатності концентрувати увагу.

Завантаження

Посилання

Deci, E., & Ryan, R. (2002). Handbook of self-determination research. Rochester, NY: University of Rochester Press.

Emotional and psychological state of Ukrainians: key results of sociological research. 2023. 22p. URL: https://uifuture.org/publication/ [In Ukrainian].

Eshel, Y., Kimhi, S., Marciano, H., Adini, B. (2023). Predictors of PTSD and psychological distress symptoms of Ukraine civilians during war. Disaster Medicine and Public Health Preparedness, 17(e429), 1-8.

Korolchuk, V., Soroka, O., Kravchenko, O. (2022). Development of Specialists’ Stress Tolerance in the Process of Their Professional Activity. Human Factors, Business Management and Society, V. 56. P.196–204.

Kravchenko, M. (2023). Provision of early intervention services for families with children with developmental disorders in wartime. Publichno-upravlinski ta tsyfrovi praktyky, V. 1. P. 124-145. [In Ukrainian].

Kryvonohova, O.V., Palamarchuk, D.O., Romanyuk, A.V., Orlenko, I.M. (2022). Provision of early intervention services in wartime in Ukraine. Vcheni zapysky TNU imeni V.I.Vernadskoho. Psykholohiia. V.33(72). P.41-47. [In Ukrainian].

Kudinova, M.S. (2016). Comparative analysis of the concepts of "stress resistance" and "emotional stability". Teoriia i praktyka suchasnoi psykholohii. 1. P. 22–28. [In Ukrainian].

Kukuruza, G.V. (2013). Psychological model of early intervention: assistance to families raising early-age children with developmental disorders: monograph. Kharkiv. [In Ukrainian].

Maslow, А.Н. (1968). Toward a Psychology of Being. Litton Education Publishing Inc.

McClelland, D. C. (1987). Human motivation. Cambridge University Press.

Palace, M., Zamazii, O., Terbeck, S., Bokszczanin, A. (2023). Mapping the factors behind ongoing war stress in Ukraine‐based young civilian adults. Applied Psychology Health and Wellbeing. http://dx.doi.org/10.1111/aphw.12493

Predko, V., Schabus, M., & Danyliuk, I. (2023). Psychological characteristics of the relationship between mental health and hardiness of Ukrainians during the war. Frontiers in Psychology, 14, 1282326.

Tsybulyak, N.Yu., Bondarchuk, A.E. (2019). Structure of professional stress resistance of a special educator. Teoriia i praktyka suchasnoi psykholohii. V. 6(2). P. 154-158. [In Ukrainian].

Опубліковано
2024-12-27
Цитовано
Як цитувати
Кукуруза, Г. В., Близнюк, О. О., & Цилюрик, С. М. (2024). Динаміка потреб фахівців раннього втручання в контексті їх емоційного стану під час війни в Україні. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Психологія», (77). https://doi.org/10.26565/2225-7756-2024-77-02