Пізнавальні процеси підлітків, які займаються науково-технічною творчістю
Анотація
Розвиток пізнавальних процесів сучасних підлітків є актуальною проблемою психології та системи загальної середньої освіти, тому що більшість підлітків не розвивають, а навіть втрачають свої інтелектуальні й творчі здібності в традиційній школі, в той час, коли зараз зростає необхідність у високорозвинутих професіоналах, які творчо вирішують складні, неочікувані проблеми. Метою дослідження стало вивчення особливостей мислення і пам’яті підлітків, які займаються науково-технічною творчістю в порівнянні з однолітками, які нею не займаються. Дослідження проведено на базі Комунального закладу «Безлюдівський юридичний ліцей імені І. Я. Підкопая Безлюдівської селищної ради» Харківської області. Усього в дослідженні взяли участь 66 здобувачів освіти віком від 10 до 13 років, з яких – 30 додатково займаються науково-технічною творчістю у гуртках («Робототехніка», «Моделювання», «Юні дослідники», «Крок до наук»), а 36 - не займаються якимись видами творчості. Встановлено, що підлітки, які залучені до процесів моделювання, конструювання, винахідництва мають більш високі здібності до систематизованої, планомірної, методичної інтелектуальної діяльності у порівнянні з тими підлітками, які не залучені в цей процес. Визначено, що в підлітків, які займаються НТТ, пам’ять і мислення корелюють між собою, що дозволяє припустити інтегрованість розвитку цих процесів у ході творчої діяльності. Виявлено, що пам’ять на числа, пам’ять на тексти та оперативна пам’ять розвинена в тих, хто займається науково-технічною діяльністю. Також в них краще розвинуті логічне мислення, здатність до систематизації й планомірності та загальна тямущість. Крім того підлітки, які займаються науково-технічною діяльністю відрізняються тісними взаємозв’язками між пам’яттю і мисленням.
Завантаження
Посилання
Bila, I.M. (2014). Psychology of children's creativity. Kyiv: Phoenix. https://core.ac.uk/download/pdf/32309053.pdf [in Ukrainian].
Karpenko, V.V. (2013). Psychology of thinking: phenomenology, process and determinants. Naukovyi Visnyk Lvivskoho derzhavnoho universytetu vnutrishnikh sprav. (1). 32-42. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvldu_2013_1_6 [in Ukrainian].
Kilderova, L.V. (2015). Formation and development of creative abilities of high school students in the process of creative activity in technology lessons. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy. (51). 126-132. https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/ [in Ukrainian].
Kuznetsov, M.A., Zayka, E.V., Khodykina, Yu.Yu. (2019). Psychology of motor memory: applied aspects. monograph. Kharkiv: Disa Plus. [in Ukrainian].
Leliva, V. Kobylyatska, M. (2021). Development of mental cognitive processes in adolescence. "Society and Personality in Modern Communication Discourse". Materials of the 3rd All-Ukrainian Scientific and Practical Conference, 2021, Zaporizhzhia. [in Ukrainian].
Lypetsky, O. (2022). Formation of cognitive independence of adolescents in scientific and technical circles of extracurricular educational institutions. Teoretyko-metodychni problemy vykhovannia ditei ta uchnivskoi molodi. 3(16). 185-194. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/2326 [in Ukrainian].
Onyshchenko, V., Srybniuk, S., Korobko, B., Mayatyash, O. (2020). Basics of scientific research and scientific and technical creativity. Kyiv: Lira-K Publishing House. https://lira-k.com.ua/preview/12727.pdf [in Ukrainian].
Prodashchuk, S., Kravets, A., Bogomazova, H. (2021). Basics of scientific creativity. Kharkiv: UkrDUZT. [in Ukrainian].
Sereda, G. K. (2010). Selected psychological works / comp. E.F. Ivanova, E.V. Zayka. Kharkiv: KHNU V.N. Karazyn. [in Ukrainian].
Tarara, A.M. (2019). Scientific and technical creativity: a practical guide. K.: Pedahohichna dumka. https://undip.org.ua/library/naukovo-tekhnichna-tvorchist-praktychnyy-posibnyk/ [in Ukrainian].
Vaganova, N.A., Gulko, Yu.A., Latysh, N.M., Shepelova, M.V. (2022). Actual problems of the research of modern creative thinking. Vcheni zapysky TNU imeni V.I. Vernadskoho. Seriia: Psykholohiia. 33(72). 27-42. https://doi.org/10.32838/2709-3093/2022.2/24 [in Ukrainian].
Yakymchuk, B., Gurtovenko, O. (2023). Psychological peculiarities of the development of creative thinking of teenagers. Aktualni problemy psykholohii. Psykholohiia tvorchost. 15(1). 431-438. http://appsychology.org.ua/data/jrn/v12/i15/i/58.pdf [in Ukrainian].
Zaika, E.V., Kuznetsov, M.A. (2018). Psychology and pedagogy of memory. Kharkiv: PromArt. [in Ukrainian].
Zinchenko, P. I. (1996). Involuntary memorization. Kh: IPO Modek. [in Ukrainian].