Пізнавальні процеси підлітків, які займаються науково-технічною творчістю

  • Ігор Олександрович Зуєв Кафедра загальної психології, Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, Харків, Україна https://orcid.org/0000-0001-6066-4878
  • Карина Юріївна Бєляєва Комунальний заклад «Безлюдівський юридичний ліцей імені І. Я. Підкопая Безлюдівської селищної ради», Харківський район, смт Безлюдівка, Україна
Ключові слова: пам’ять, мислення, пізнавальні процеси, підлітковий вік, науково-технічна діяльність, творчість, порівняння груп, кореляційні зв’язки

Анотація

Розвиток пізнавальних процесів сучасних підлітків є актуальною проблемою психології та системи загальної середньої освіти, тому що більшість підлітків не розвивають, а навіть втрачають свої інтелектуальні й творчі здібності в традиційній школі, в той час, коли зараз зростає необхідність у високорозвинутих професіоналах, які творчо вирішують складні, неочікувані проблеми. Метою дослідження стало вивчення особливостей мислення і пам’яті підлітків, які займаються науково-технічною творчістю в порівнянні з однолітками, які нею не займаються. Дослідження проведено на базі Комунального закладу «Безлюдівський юридичний ліцей імені І.  Я.  Підкопая Безлюдівської селищної ради» Харківської області. Усього в дослідженні взяли участь 66 здобувачів освіти віком від 10 до 13 років, з яких – 30 додатково займаються науково-технічною творчістю у гуртках («Робототехніка», «Моделювання», «Юні дослідники», «Крок до наук»), а 36 - не займаються якимись видами творчості. Встановлено, що підлітки, які залучені до процесів моделювання, конструювання, винахідництва мають більш високі здібності до систематизованої, планомірної, методичної інтелектуальної діяльності у порівнянні з тими підлітками, які не залучені в цей процес. Визначено, що в підлітків, які займаються НТТ, пам’ять і мислення корелюють між собою, що дозволяє припустити інтегрованість розвитку цих процесів у ході творчої діяльності. Виявлено, що пам’ять на числа, пам’ять на тексти та оперативна пам’ять розвинена в тих, хто займається науково-технічною діяльністю. Також в них краще розвинуті логічне мислення, здатність до систематизації й планомірності та загальна тямущість. Крім того підлітки, які займаються науково-технічною діяльністю відрізняються тісними взаємозв’язками між пам’яттю і мисленням.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

1
Опубліковано
2024-06-30
Цитовано
Як цитувати
Зуєв, І. О., & Бєляєва, К. Ю. (2024). Пізнавальні процеси підлітків, які займаються науково-технічною творчістю. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія Психологія, (76), 33-39. https://doi.org/10.26565/2225-7756-2024-76-05
Розділ
КОГНІТИВНА ПСИХОЛОГІЯ