Особливості міжособистісних відносин у підлітків з інтернет-залежністю

  • О.В. Милославська Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, Харків, Україна https://orcid.org/0000-0003-0351-8182
  • О.В. Гуляєва Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, Харків, Україна https://orcid.org/0000-0001-6134-3726
  • О.А. Фарафонова-Нєкрасова Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, Харків, Україна
Ключові слова: підлітковий вік, міжособистісне спілкування, залежність від мережі «Інтернет», віртуальна комунікація, емоційні перешкоди у міжособистісному спілкуванні

Анотація

Стаття присвячена дослідженню особливостей міжособистісних відносин у підлітків з Інтернет-залежністю. Метою статті є встановлення особливостей характеристик міжособистісних відносин та їх взаємозв’язок з Інтернет-залежністю у підлітків. Для досягнення мети дослідження було використано відповідний психологічний інструментарій: методика «Шкала Інтернет-залежності», методика «Шкала діалогічності міжособистісних відносин», методика «Діагностика емоційних бар'єрів в міжособистісному спілкуванні». Для статистичної обробки результатів, результати якої дозволяють здійснити подальший якісний аналіз даних, було застосовано критерій Колмогорова-Смірнова та коефіцієнт рангової кореляції Спірмена. За результатами проведеного дослідження встановлені взаємозв’язки між емоційними перешкодами у міжособистісному спілкуванні та Інтернет – залежністю у Інтернет – залежних та Інтернет – незалежних підлітків. Отримані результати вказують на те, що зі зростанням відчуття неможливості подолати бажання увійти в Інтернет; почуття дискомфорту, якщо доводиться припинити користуватися Інтернетом на певний період часу, неможливості контролювати тривалість часу перебування в Інтернеті, більш вираженими стають нездатність контролювати емоційні реакції, спроможність стримувати або дозувати прояви неприємних емоційних переживань, зростає внутрішня напруженість, актуалізується тенденція до неадекватного вираження емоцій; емоційні реакції частіше набувають неприродності, невідповідності реальній ситуації спілкування, небажання зближуватися з людьми на емоційній основі, прагнення уникати емоційних контактів. Як висновок, можна стверджувати, що у групі підлітків з Інтернет-залежною поведінкою зі збільшенням вираженості емоційних бар’єрів у міжособистісному спілкуванні відбувається загострення низки симптомів Інтернет-залежності таких, як «невміння керувати емоціями» «компульсивні симптоми», «симптоми відміни», «неадекватний прояв емоцій», «домінування негативних емоцій» та «небажання зближуватися з людьми на емоційній основі». Отримані результати можуть бути використані для удосконалення програм профілактики та корекції Інтернет-залежності у підлітків.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Atamanchuk, N. Computer addiction of adolescents. (2014). Personality and society: methodology and practice of modern psychology: materials of the First International scientific and practical Internet conference (May 13, 2014) L.V. Zasekina, A.V. Kulchytska (Eds.), (pp. 27-30) Lutsk: Vezha-druk. http://reposit.pntu.edu.ua/handle/PoltNTU/6812. [In Ukrainian]

Aymedov, K., Aseyeva, Y., Cherevko, M. (2017) Non-chemical addictions: current trends. Medical psychology. 12(1). 13-18. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mpsl_2017_12_1_5. [In Ukrainian]

De Abreu, C., Young, K. (2010). Internet addiction: A handbook and guide to evaluation and treatment. Hoboken, NJ, US: John Wiley & Sons https://psycnet.apa.org/record/2010-22949-000

Farafonova-Nekrasova, O. (2019). Interrelation of Internet addiction and characteristics of interpersonal relationships in adolescents. (Master's thesis). V.N. Karazin Kharkiv National University. [In Ukrainian]

Kaminska, O.V. (2016). Psychological bases of youth Internet addiction. (Abstract of Doctor of Psychology). Odesa. http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/123456789/1240/. [In Ukrainian]

Kornienko, V., Nikanorova, Y., Kuleshova, T. (2013). Internet addiction as a factor of interpersonal communication disorder. Bulletin of Dnipropetrovs'k University. Series: Pedagogy and psychology. 21(19). 87-93. http://nbuv.gov.ua/UJRN/vdupp_2013_21_19_14. [In Ukrainian]

Kosheleva, N. (2022). An empirical study of Internet addiction formation level in adolescents. Psychology: reality and prospects. Collection of scientific papers of the RSHU for the Social Sciences. 18. 93-100. https://doi.org/10.35619/praprv.v1i18.275 [In Ukrainian]

Kuznetsova, I. (2003). Internet as a medium of modern adolescents’ activities. Actual Problems of Psychology: a collection of scientific works of the Institute of Psychology named after G.S. Kostiuk of the Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. 7(1). 211-216. http://ecopsy.com.ua/data/zbirki/2003_01/sb01_33.pdf. [In Ukrainian]

Litvinova, V. (2014). Distorted development of personality by the type of interpersonal dependence formation. Vestnik ONU imeni I.I. Mechnikova. Psychology. 19(1). 197-201. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vonu_psi_2014_19_1_26 [In Ukrainian]

Nemesh, O. (2017). Virtual activity of a personality: structure and dynamics of psychological content: monograph. Kyiv: Slovo. https://core.ac.uk/download/pdf/86628561.pdf. [In Ukrainian]

Pastukh, G. (2016). Sense-life orientations of an Internet-dependent personality. Psychological dimensions of culture, economy, management. 9. 99 107. [In Ukrainian]

Rudenk, L. (2014). Interpersonal relations as a personality social formation factor. UCU Scientific Notes. Pedagogy. Psychology. 1(4). 198-207. http://er.ucu.edu.ua/handle/1/176. [In Ukrainian]

Turetska, Kh. (2011). Personal identity of people prone to Internet addiction. (Thesis Abstract of PhD in Psychology) Kyiv. http://er.ucu.edu.ua/handle/1/530. [In Ukrainian]

Volynchuk, O. (2020). The boundaries of psychological space and communicative tolerance of early adolescents. Visnyk of V.N. Karazin Kharkiv National University. Series “Psychology” (68), 52-56. https://doi.org/10.26565/2225-7756-2020-68-07 [In Ukrainian]

Опубліковано
2023-09-04
Цитовано
Як цитувати
Милославська, О., Гуляєва, О., & Фарафонова-Нєкрасова, О. (2023). Особливості міжособистісних відносин у підлітків з інтернет-залежністю. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія Психологія, (74), 31-35. https://doi.org/10.26565/2225-7756-2023-74-04