Дослідження взаємозв’язку між медитацією та майндфулнес, дисоціаціативними проявами й емоційним інтелектом

  • Я.Ю. Каплуненко Інститут психології імені Григорія Костюка НАПН України, Київ, Україна https://orcid.org/0000-0001-7369-8495
  • В.В. Кучина Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-0174-7643
Ключові слова: усвідомлення, майндфулнес, медитація, емоційний інтелект, дисоціативні прояви, зниження симптомів стресу, ПТСР

Анотація

В статті представлено результати емпіричного дослідження взаємозвʼязку наявного досвіду з практики медитації зі здібністю до усвідомлення (майндфулнес), дисоціативними проявами та емоційним інтелектом; зроблено короткий огляд історії виникнення поняття майндфулнес, та повʼязаного з ним поняття медитації; на основі науково-теоретичного аналізу узагальнено результати впливу цієї здатності на особистісні прояви та регуляцію стресових станів. Результати проведеного дослідження вказують на суттєві відмінності між практикуючими та непрактикуючими медитацію, зокрема, середній бал практикуючих вищий за всіма використаними в дослідженні методиками («П’ятифакторний опитувальник майндфулнес (ПОМ-39)», Five Facet Mindfulness Questionnaire, «FFMQ», R. Bayer, 2006) в адаптації (Каплуненко Я., Кучиної В.,2021); «Шкала Дисоціативного Досвіду» (Dissociative Experiences Scale – «DES», E.M. Bernstein & F.W. Putnam, 1986); «Тест Емоційного Інтелекту» (Emotional Intelligence "EQ", N. Hall). Було встановлено, що наявність попереднього досвіду практики медитації позитивно впливає на здатність до усвідомлення (майндфулнес) та розвиток емоційного інтелекту (р = 0,04); виділено позитивний взаємозвязок між здатністю до майндфулнес та емоційним інтелектом (на рівні 0,69) та негативний - між майндфулнес та дисоціацією (на рівні – 0,19), що підтверджує ефективність цього підходу для розвитку емоційності, стресостійкості та інтегрованості досвіду. Подальші дослідження допоможуть поглибити та диференціювати отримані результати.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Baer, R. A. (2003). Mindfulness training as a clinical intervention: A conceptual and empirical review. Clinical Psychology: Science and Practice, 10, 125-143.

Banks, K., Newman, E., & Saleem, J. (2015). An Overview of the Research on Mindfulness-Based Interventions for Treating Symptoms of Posttraumatic Stress Disorder: A Systematic Review. Journal of clinical psychology, 71(10), 935–963. https://doi.org/10.1002/jclp.22200

Bishop, S.R., Lau, M., & Devins, G. (2004). Mindfulness: a Proposed Operational Definition. Clinical Psychology: Science & Practice. 11(3). 230 241. https://doi.org/10.1093/clipsy.bph077

Boyd, J. E., Lanius, R. A., & McKinnon, M. C. (2018). Mindfulness-based treatments for posttraumatic stress disorder: a review of the treatment literature and neurobiological evidence. Journal of psychiatry & neuroscience : JPN, 43(1), 7-25. https://doi.org/10.1503/jpn.170021

Brown, K.W. & Ryan, R.M. (2003). The Benefits of Being Present: Mindfulness and Its Role in Psychological Well-Being. Journal of Personality and Social Psychology. 84(4). pp. 822–848. https://doi.org/10.1037/0022-3514.84.4.822

Carmody, J., & Baer, R. A. (2008). Relationships between mindfulness practice and levels of mindfulness, medical and psychological symptoms and well-being in a mindfulnessbased stress reduction program. Journal of Behavioral Medicine, 31(1), 23-33. https://doi.org/10.1007/s10865-007-9130-7

Hopwood, T. L., & Schutte, N. S. (2017). A meta-analytic investigation of the impact of mindfulness-based interventions on post traumatic stress. Clinical psychology review, 57, 12–20. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2017.08.002

Kabat-Zinn, J. (2003). Mindfulness-Based interventions in context: Past, present, and future. Clinical Psychology: Science & Practice, 10(2): 144 156.

Kabat-Zinn, J. (2013) Full catastrophe living: Using the wisdom of your body and mind to face stress, pain, and illness. New York: Bantam Books Trade Paperbacks.

Kaplan, A. (1985). Jewish Meditation. New York: Schocken Books, p. 40-53.

Kaplunenko, Y., Kuchyna, V. (2022). Adaptation and validation of five factor mindfulness questionnaire. International Journal of Innovative Technologies in Social Science, (1(33). https://doi.org/10.31435/rsglobal_ijitss/30032022/7795 [in Ukrainian]

Khoury, B., Lecomte, T., & Hofmann, S. G. (2013). Mindfulness-based therapy: A comprehensive meta-analysis. Clinical Psychology Review, 33(6), 763-771. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2013.05.005

Lustyk, M.K.B., Chanla, N., & Marlatt, G. A. (2009). Mindfulness meditation research: issues of participant screening, safety procedures, and researcher training. Advance, 24(1), 20-30. https://www.researchgate.net/publication/45424066_Mindfulness_Meditation_Research_Issues_of_Participant_Screening_Safety_Procedures_and_Researcher_Training

Murphy, M., Donovan, S. & Taylor, E. (1997). The physical and psychological effects of meditation: A review of contemporary research with a comprehensive bibliography, 1931-1996 (2nd ed.). Sausalito, Calif.: Institute of Noetic Sciences.

Germer, C.K.; Siegel, R.D.; Fulton, P.R. (2005). Mindfulness and psychotherapy. New York, NY US: Guilford Press.

Purser, R. (2019). McMindfulness: How mindfulness became the new capitalist spirituality. Repeater.

Purser, R. & Loy, D. (2013). Beyond mcmindfulness. Huffington post, 1(7), 13.

Teasdale, J. D., Segal, Z. V. & Williams, J.M.G. (1995). How Does Cognitive Therapy Prevent Depressive Relapse and Why Should Attentional Control (Mindfulness) Training Help? Behaviour Research and Therapy, 33, 25-39. http://dx.doi.org/10.1016/0005-7967(94)E0011-7

Schafer, C. The Lived Experience of Mental Health Professionals Who Practice Mindfulness and Work with Trauma Survivors The Chicago School of Professional Psychology ProQuest Dissertations Publishing, 2017. 10182400. https://www.proquest.com/openview/3069a40b596bb6e8d487182a1ff8aac7/1?pq-origsite=gscholar&cbl=18750

Skrypak, I. (2022). The universal principle of meditation as a tool to overcome loneliness of a modern human: philosophical, anthropological and religious aspects. Visnyk of the Lviv University. Series Philos.-Political Studies, Issue 43, p. 173–182. https://doi.org/10.30970/PPS.2022.43.22 [in Ukrainian]

West M. (1991). The Psychology of Meditation: Research and Practice. https://books.google.com.au/books?hl=en&lr=&id=MQNOCwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=the+psychology+of+meditation&ots=SsrEXTES6X&sig=UtP_o3h3xrneM5v1kFemUFHa1BA#v=onepage&q=the%20psychology%20of%20meditation&f=false

Whomsley St., Russell T. A. (2022) Mindfulnessbased approaches: A guide for psychologists https://lnkd.in/exSs9W7D

Опубліковано
2023-09-04
Цитовано
Як цитувати
Каплуненко, Я., & Кучина, В. (2023). Дослідження взаємозв’язку між медитацією та майндфулнес, дисоціаціативними проявами й емоційним інтелектом. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія Психологія, (74), 13-23. https://doi.org/10.26565/2225-7756-2023-74-02