Конфліктна компетентність студентів-фармацевтів
Анотація
Конфліктна компетентність є невід’ємною складовою професійної компетентності фармацевтів і їх важливою характеристикою як фахівців. Проте на сьогоднішній день приділяється недостатня увага дослідженню особливостей конфліктної компетентності працівників цієї галузі, а розроблені загальні рекомендації щодо профілактики та врегулювання конфліктних ситуацій не завжди враховують конкретні умови, що склалися на фармацевтичному ринку. Метою роботи є виявлення особливостей конфліктної компетентності в студентів-фармацевтів на етапі професійної підготовки для розробки рекомендацій для її розвитку. В емпіричному дослідженні виявлено, що найбільш вираженою рисою особистості у випробуваних студентів-фармацевтів є «Добросовісність», вони характеризуються високою вмотивованістю та наполегливістю в ставленні до цілей та дій. Рівень готовності до переговорів і розв’язання конфліктів, а також рівень емпатії у більшості опитаних середній. Студенти-фармацевти на відміну від студентів-психологів мають менш виражену екстраверсію, емпатію до дітей, до персонажів художніх творів та до незнайомих або малознайомих людей, а в ситуації конфлікту частіше вдаються до компромісу. За допомогою кореляційного аналізу виявлено зв’язок рис особистості зі стратегіями поведінки в конфлікті, зокрема риси особистості «Дружелюбність» зі стратегіями пристосування та суперництво, особистісної риси «Добросовісність» зі стратегією «Компроміс». Розкрито шляхи оптимізації розвитку конфліктної компетентності на етапі професійної підготовки.
Завантаження
Посилання
Dzyak L. A., Yekhalov V. V., Sirko A. G. Communicative and conflict competence of medical interns in the specialty "Nervous diseases. Actual problems of modern medicine: Bulletin of the Ukrainian Medical Stomatological Academy. 2021. 21(2). 182-185. https://doi.org/10.31718/2077-1096.21.2.182 [inUkrainian]
Friesen, P., Caplan, A. L., Miller, J. E. (2019). Managing conflicts of interest in pharmacy and therapeutics committees: A proposal for multicentre formulary development. Journal of Clinical Pharmacy and Therapeutics, 1, 1–7. https://doi.org/10.1111/jcpt.13067
Haumschild, R. J., Hertig, J. B., Weber, R. J. (2015). Managing conflict: a guide for the pharmacy manager. Hospital Pharmacy, 50(6), 543–549. https://doi.org/10.1310/hpj5006-543
Kendrick, J., Beauchesne, A., Lee, Y. V. (2021). Conflict between Pharmacy Preceptors and Pharmacy Learners in Experiential Education. Canadian Journal of Hospital Pharmacy, 74 (1), 36-42. https://doi.org/10.4212/cjhp.v74i1.3044
Klimanska, M. B., Galetska, I. I. (2019). Ukrainain adaptation of the short five factor personality questionnaire TIPI (TIPI-ukr). PSYCHOLOGICAL JOURNAL, (5), 57-74. https://doi.org/10.31108/1.2019.5.9 [inUkrainian]
Kundu, V. (2020). Conflict Competence: An Exploration of its importance and skills. International Journal of Peace, Education and Development, 8(1), 01-05. https://doi.org/10.30954/2454-9525.01.2020.1
Lemak, M. V., Petryshche, V. Yu. (2012). Psychologist for work. Diagnostic methods: collection. Uzhhorod. [inUkrainian]
Matviychuk, T. F. (2018). Conflictology. Manual. Lviv. [inUkrainian]
Sahaidak-Nikitiuk, R., Harkusha, M., Barnatovych, S. (2019). Scientific and practical approaches to form the list of social-psychological characteristics for pharmacy specialist. EUREKA: Health Sciences, 1, 39–46. https://doi.org/10.21303/2504-5679.2019.00871
Sahaidak-Nikitiuk, R., Harkusha, M., Demchenko, N. (2018). Research of socio-psychological characteristics of pharmacy specialists. Scientific Journal «Science Rise: Pharmaceutical Science», 6(16). 35-40. https://doi.org/10.15587/2519-4852.2018.153381
Shmatenko, O. P., Goncharenko, I. F. (2014). Psychology and deontology in pharmacy: teaching. manual. Kyiv. [inUkrainian]
Tessal, H. (2019). Associations among student conflict management style and attitudes toward empathy. Currents in pharmacy teaching&learning, (11). 25-32. https://doi.org/10.1016/j.cptl.2018.09.019
Voshkolup, G. Yu. (2016). Conflictological competenceas a component of professional competence of future specialists. Bulletin of the Dnipropetrovsk University named after Alfred Nobel. Series: Pedagogy and Psychology, (1). 184–189. Retrieved from https://pedpsy.duan.edu.ua/images/PDF/2016/1/32.pdf [inUkrainian]
Voytovych M. V. Development of conflict competence in medical psychologist students at the stage of professional adaptation. Actual problems of psychology. 2019. 12. 23-31. https://lib.iitta.gov.ua/1851 [inUkrainian]
Zavatska, N. E., Smirnova, O. O., Akhtyrska, Yu. I. (2019). Communicative and conflictological competence of the individual in the context of modern paradigms. Theoretical and applied problems of psychology, (2). 147-159. Retrieved from http://tpppjournal.com.ua/n49y2k19a12.html [inUkrainian]