Конфліктна компетентність студентів-фармацевтів

  • Василь Дмитрович Рибачук Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, Харків, Україна https://orcid.org/0000-0001-7917-5943
  • Наталія Анатоліївна Маєвська Кафедра загальної психології, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна майдан, Харків, Україна https://orcid.org/0000-0003-4408-4659
Ключові слова: конфліктна компетентність, риси особистості стилі поведінки у конфлікті, знання, вміння, навички, емпатія

Анотація

Конфліктна компетентність є невід’ємною складовою професійної компетентності фармацевтів і їх важливою характеристикою як фахівців. Проте на сьогоднішній день приділяється недостатня увага дослідженню особливостей конфліктної компетентності працівників цієї галузі, а розроблені загальні рекомендації щодо профілактики та врегулювання конфліктних ситуацій не завжди враховують конкретні умови, що склалися на фармацевтичному ринку. Метою роботи є виявлення особливостей конфліктної компетентності в студентів-фармацевтів на етапі професійної підготовки для розробки рекомендацій для її розвитку. В емпіричному дослідженні виявлено, що найбільш вираженою рисою особистості у випробуваних студентів-фармацевтів є «Добросовісність», вони характеризуються високою вмотивованістю та наполегливістю в ставленні до цілей та дій. Рівень готовності до переговорів і розв’язання конфліктів, а також рівень емпатії у більшості опитаних середній. Студенти-фармацевти на відміну від студентів-психологів мають менш виражену екстраверсію, емпатію до дітей, до персонажів художніх творів та до незнайомих або малознайомих людей, а в ситуації конфлікту частіше вдаються до компромісу. За допомогою кореляційного аналізу виявлено зв’язок рис особистості зі стратегіями поведінки в конфлікті, зокрема риси особистості «Дружелюбність» зі стратегіями пристосування та суперництво, особистісної риси «Добросовісність» зі стратегією «Компроміс». Розкрито шляхи оптимізації розвитку конфліктної компетентності на етапі професійної підготовки.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Dzyak L. A., Yekhalov V. V., Sirko A. G. Communicative and conflict competence of medical interns in the specialty "Nervous diseases. Actual problems of modern medicine: Bulletin of the Ukrainian Medical Stomatological Academy. 2021. 21(2). 182-185. https://doi.org/10.31718/2077-1096.21.2.182 [inUkrainian]

Friesen, P., Caplan, A. L., Miller, J. E. (2019). Managing conflicts of interest in pharmacy and therapeutics committees: A proposal for multicentre formulary development. Journal of Clinical Pharmacy and Therapeutics, 1, 1–7. https://doi.org/10.1111/jcpt.13067

Haumschild, R. J., Hertig, J. B., Weber, R. J. (2015). Managing conflict: a guide for the pharmacy manager. Hospital Pharmacy, 50(6), 543–549. https://doi.org/10.1310/hpj5006-543

Kendrick, J., Beauchesne, A., Lee, Y. V. (2021). Conflict between Pharmacy Preceptors and Pharmacy Learners in Experiential Education. Canadian Journal of Hospital Pharmacy, 74 (1), 36-42. https://doi.org/10.4212/cjhp.v74i1.3044

Klimanska, M. B., Galetska, I. I. (2019). Ukrainain adaptation of the short five factor personality questionnaire TIPI (TIPI-ukr). PSYCHOLOGICAL JOURNAL, (5), 57-74. https://doi.org/10.31108/1.2019.5.9 [inUkrainian]

Kundu, V. (2020). Conflict Competence: An Exploration of its importance and skills. International Journal of Peace, Education and Development, 8(1), 01-05. https://doi.org/10.30954/2454-9525.01.2020.1

Lemak, M. V., Petryshche, V. Yu. (2012). Psychologist for work. Diagnostic methods: collection. Uzhhorod. [inUkrainian]

Matviychuk, T. F. (2018). Conflictology. Manual. Lviv. [inUkrainian]

Sahaidak-Nikitiuk, R., Harkusha, M., Barnatovych, S. (2019). Scientific and practical approaches to form the list of social-psychological characteristics for pharmacy specialist. EUREKA: Health Sciences, 1, 39–46. https://doi.org/10.21303/2504-5679.2019.00871

Sahaidak-Nikitiuk, R., Harkusha, M., Demchenko, N. (2018). Research of socio-psychological characteristics of pharmacy specialists. Scientific Journal «Science Rise: Pharmaceutical Science», 6(16). 35-40. https://doi.org/10.15587/2519-4852.2018.153381

Shmatenko, O. P., Goncharenko, I. F. (2014). Psychology and deontology in pharmacy: teaching. manual. Kyiv. [inUkrainian]

Tessal, H. (2019). Associations among student conflict management style and attitudes toward empathy. Currents in pharmacy teaching&learning, (11). 25-32. https://doi.org/10.1016/j.cptl.2018.09.019

Voshkolup, G. Yu. (2016). Conflictological competenceas a component of professional competence of future specialists. Bulletin of the Dnipropetrovsk University named after Alfred Nobel. Series: Pedagogy and Psychology, (1). 184–189. Retrieved from https://pedpsy.duan.edu.ua/images/PDF/2016/1/32.pdf [inUkrainian]

Voytovych M. V. Development of conflict competence in medical psychologist students at the stage of professional adaptation. Actual problems of psychology. 2019. 12. 23-31. https://lib.iitta.gov.ua/1851 [inUkrainian]

Zavatska, N. E., Smirnova, O. O., Akhtyrska, Yu. I. (2019). Communicative and conflictological competence of the individual in the context of modern paradigms. Theoretical and applied problems of psychology, (2). 147-159. Retrieved from http://tpppjournal.com.ua/n49y2k19a12.html [inUkrainian]

Опубліковано
2022-12-30
Цитовано
Як цитувати
Рибачук, В. Д., & Маєвська, Н. А. (2022). Конфліктна компетентність студентів-фармацевтів. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Психологія», (73), 52-58. https://doi.org/10.26565/2225-7756-2022-73-06