Психологічні чинники ефективності внутрішньогрупових процесів сучасних організацій

  • Людмила Анатоліївна Варава Лабораторія екологічної психології, Інститут психології ім. Г. Костюка НАПН України, Київ, Україна https://orcid.org/0000-0001-7677-0042
  • Єлизавета Вадимівна Декалюк Маріупольський Державний Університет, Київ, Україна
Ключові слова: корпоративна культура, організація, внутрішньогрупові процеси, ефективність, ціннісні орієнтації, колектив, мала соціальна група.

Анотація

Стаття присвячена розгляду проблемного питання покращення результативності та підвищення ефективності управління, яке постає перед управлінцями українських підприємств та організацій з надання соціальних послуг на конкурентному ринку товаропостачання в умовах повномасштабної війни. Оскільки високі показники ефективності діяльності організації можуть забезпечити перевагу над конкурентами та підвищити фінансовий успіх, то кожна організація, в свою чергу, прагне стати лідером та навіть монополістом на конкурентному ринку власними засобами. В залежності від продуктивності таких дій організація може отримати значну перевагу у конкуренції, яка є невід’ємною складовою економічних можливостей бізнесу, що можуть бути використані для досягнення стратегічних цілей та завдань. Необхідність виокремлення психологічних чинників корпоративної культури, які безпосередньо впливають на ефективність організаційного менеджменту, є беззаперечною в умовах сучасної економічної поведінки суб'єктів господарювання, оскільки високий рівень професіоналізму психологів бізнес-консультантів у цій галузі сприятиме вирішенню проблем організаційної взаємодії. У статті здійснено аналіз теоретичних засад дослідження феномену корпоративної культури, ціннісних орієнтацій та організації у психологічній науці. Розглянуто авторські інтерпретації наукових термінів з позиції економічного, управлінського, соціологічного і психологічного підходу. Зазначено, що корпоративна культура постає основоположним джерелом динаміки організаційних змін та колективної поведінки, визначає провідний спосіб діяльності функціональних підрозділів компанії. Корпоративні цінності виступають фундаментальним психологічним чинником і знаходяться у діадній взаємодії з особистісними цінностями кожного робітника. Таким чином, система кар’єрних ціннісних орієнтацій персоналу повинна узгоджуватися з системою професійних цінностей компанії, адже саме синергійний ефект допоможе організації підвищити власну ефективність та досягти бажаної мети. Проведено порівняльний аналіз організаційних культур, кар’єрних та особистісних ціннісних орієнтацій між представниками української металургійної компанії «Метінвест» та американської телекомунікаційної організації «Koscom Cable Inc». Встановлено, що внутрішня інтеграція, спільний обмін знаннями й управлінським досвідом, а також удосконалення організаційних структур підприємств допоможуть нам налагодити ефективність українського бізнесу у воєнний період.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Bala, O. I. (2009). Economic evaluation and development of corporate culture of machine-building enterprises. Lviv: Lviv National University “Polytechnic”. [In Ukrainian]

Balabanova, L.V., Sardak, O.V. (2019). Personnel management. Kyiv: TsUL. https://econom.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2018/07. [In Ukrainian]

Bila, I.S., Nasikan, N.I. (2018). Corporate culture as a component of social responsibility of business. Eastern Europe: economy, business and management: electronic scientific and practical journal. V. 5 (16). P. 106–109. http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21885. [In Ukrainian]

Cameron, K., Quinn, R. (2001). Diagnosis and change of organizational culture. St. Petersburg: Peter. [In Russian]

Galyan, I.M. (2017). Psychology of value-meaning self-regulation of future teachers. (Doctoral dissertation). http://psychology-naes-ua.institute/files/pdf/disertaciya_galyan. [In Ukrainian]

Gromko, L. (2020). Corporate culture as a key factor in the development of a trading enterprise. Ekonomichnyi chasopys Skhidnoievropeiskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky. V. 2. P. 114–120. https://doi.org/10.29038/2411-4014-2020-02-114-120. [In Ukrainian]

Hrytsenko, N.V. (2017). Features of the formation of the corporate culture of the organization. Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti. V.59. P. 284–290. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vetp_2017_59_41. [In Ukrainian]

Karandashev, V.N. (2004). Schwartz's methodology for studying personal values: concept and methodological guidance. St. Petersburg : Piter. [In Russian]

Kopytko M. I., Mykhalytska N. Ya., Veresklya M. R. (2021). Corporate culture as a strategic direction of enterprise management in the conditions of modern challenges. Vcheni zapysky Universytetu «KROK», V.2(62). P. 92 99. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2021-62-92-99. [In Ukrainian]

Kopytko, M. I. (2017). The relationship between the processes of forming the corporate culture of enterprises and the level of employee loyalty from the standpoint of ensuring economic security. Lviv: Liga-Press. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2021-62-92-99. [In Ukrainian]

Malbašić, I., Posarić, N.A (2017). Comparison of the Organizational Values of the World's Largest Companies with the Organizational Values of Large Croatian Companies: A Balanced Approach. Management international conference (Venice, Italy, 24-27 May). P. 61–74.

Netepchuk, V.V. (2013). Self-management.Rivne: NUVHP. [In Ukrainian]

Oliynyk, T.I. (2018). The modern role of corporate culture in the management of human resources in the organization. Investytsii : praktyka ta dosvid. V. 22. P. 66–69. http://nbuv.gov.ua/UJRN/ipd_2018_22_13. [In Ukrainian]

Otenko, I.P., Chepeliuk, M.I. (2018). Corporate culture: international and transformational aspects. Kharkiv: HNEU named after S. Kuznetsa. http://repository.hneu.edu.ua/bitstream/123456789/20079/1/2018. [In Ukrainian]

Prushkivskyi, V.G., Litovka, V.A. (2020). Corporate culture of socially responsible metallurgical enterprises. Ekonomichnyĭ prostir. V. 164. P.106-111. [In Ukrainian]

Schein, E. H. (2017). Organizational culture and leadership. 5th ed. John Wiley & Sons Inc., Hoboken, New Jersey.

Shane, E. (2002) Organizational culture and leadership. Construction, evolution, development. Kharkiv: "Peter". [In Ukrainian]

Stepanova, L.V., Tuzhilkina, O.V. (2020) Corporate culture in the context of regulation of social and labor relations. Poltava. http://dspace.puet.edu.ua/bitstream/123456789/10218/. [In Ukrainian]

Tellis, G.J., Prabhu, J.C., Chandy, R.K. (2009). Radical innovation across nations: the preeminence of corporate culture. Journal of Marketing. № 73. P. 3–23.

Vorozhbyt, V. V. (2013). The system of values in corporate culture as a means of supporting the economic security of the enterprise. Ekonomika rozvytku. V. 1(65). P. 127–131. [In Ukrainian]

Yanovska, S.G. (2019). Psychological structure of entrepreneurial activity in small business. (Master theses). http://psychology-naes-ua.institute/read/1913/. [In Ukrainian]

Опубліковано
2022-12-30
Цитовано
Як цитувати
Варава, Л. А., & Декалюк, Є. В. (2022). Психологічні чинники ефективності внутрішньогрупових процесів сучасних організацій. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Психологія», (73), 42-51. https://doi.org/10.26565/2225-7756-2022-73-05