Діагностика статусів професійної ідентичності в україні: порівняння результатів двох опитувальників

  • Катерина Олексіївна Малофейкіна Харківський національний університет імені В.Н.Каразіна, Харків, Україна https://orcid.org/0000-0001-9561-7676
Ключові слова: професійна ідентичність, методи дослідження, статуси ідентичності, взаємозв’язок

Анотація

У статті розглянуто проблему використання опитувальників для діагностики професійної ідентичності в Україні. Наразі помічено значний брак методів дослідження професійної ідентичності, застарілість їх методології, а також відсутність україномовних інструментів. Метою даного дослідження було порівняння результатів двох методик дослідження статусів професійної ідентичності в українському науковому просторі – методики дослідження професійної ідентичності Л.Б. Шнейдер та опитувальника  статусів професійної ідентичності студентів Г.О. Озеріної. Ці дві методики є одними з найбільш уживаних для діагностики професійної ідентичності дорослих досліджуваних незалежно від їхньої професійної приналежності. В ході дослідження було проведено кластерний аналіз для урахування всіх можливих варіантів утворення статусів професійної ідентичності за Г.О. Озеріною, після чого було порівняно результати обох методик за допомогою підрахунку відсоткових співвідношень, а також застосування критерію узгодженості Пірсона. Результати показали слабку відповідність між статусами професійної ідентичності за Л.Б. Шнейдер та Г.О. Озеріною: з-поміж усіх варіантів підрахунку статусів та способів уникнення проблеми псевдопозитивної ідентичності, лише досягнута ідентичність збігалася між двома методиками у 4,3%-17% випадків від загальної кількості досліджуваних. Особливо проблемним виявилося визначення передчасної ідентичності, відсоток збігу між методиками для якої в жодному з варіантів підрахунку не перевищував 2,2% випадків від загальної кількості досліджуваних. Додатково було встановлено відсутність статистично значущого взаємозв’язку між розглянутими опитувальниками за допомогою критерію узгодженості Пірсона. Висунуто припущення щодо недоцільності використання чи україномовної адаптації даних опитувальників.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Crocetti, E., Rubini, M., & Meeus, W. (2008). Capturing the dynamics of identity formation in various ethnic groups: Development and validation of a three-dimensional model. Journal of adolescence, 31(2), 207-222. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2007.09.002

Grecov, A. G., & Azbel', A. A. (2006). Methods of studying the statuses of professional identity. Uznaj sebja. Psihologicheskie testy, 143-155 [In Russian].

International Test Commission. (2013). ITC guidelines on test use. Recuperado de. http://www.intestcom.org/files/guideline_test_use.pdf

Luyckx, K., Goossens, L., Soenens, B., & Beyers, W. (2006). Unpacking commitment and exploration: Preliminary validation of an integrative model of late adolescent identity formation. Journal of adolescence, 29(3), 361-378. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2005.03.008

Marcia, J. E. (1966). Development and validation of ego-identity status. Journal of Personality and Social Psychology, 3(5), 551–558. https://doi.org/10.1037/h0023281

Ozerina, A. A. (2011). Development of a questionnaire for the diagnosis of students' professional identity. Izvestija Dagestanskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta. Psihologo-pedagogicheskie nauki, (2), 15-22 [In Russian].

Shnejder, L. B. (2007). Personal, gender and professional identity: theory and methods of diagnosis. [In Russian].

Sotsiolohichna hrupa "Reitynh" (2012, 25 of May). Language questions: results of recent research in 2012. https://ratinggroup.ua/research/ukraine/yazykovoy_vopros_rezultaty_poslednih_issledovaniy_2012.html [In Ukrainian].

Опубліковано
2022-12-30
Цитовано
Як цитувати
Малофейкіна, К. О. (2022). Діагностика статусів професійної ідентичності в україні: порівняння результатів двох опитувальників. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Психологія», (73), 17-25. https://doi.org/10.26565/2225-7756-2022-73-02