Результати української адаптації психометричного тесту «перелік дитячих симптомів» (PSC-UKR, Y-PSC-UKR) із дітьми, що пережили домашнє насильство

  • Олена Львівна Луценко Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, Харків, Україна https://orcid.org/0000-0001-9922-9523
  • Діана Вячеславівна Штриголь Кафедра неврології, психіатрії, наркології та медичної психології, Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, Харків, Україна http://orcid.org/0000-0001-7346-2677
  • Наталія Геннадіївна Міхановська Кафедра гігієни та соціальної медицини, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, Харків, Україна https://orcid.org/0000-0001-7154-1179
Ключові слова: перелік дитячих симптомів, адаптація тесту, психосоціальне функціонування, насильство

Анотація

Метою дослідження було адаптувати для української популяції дуже поширений у світі скрінінговий тест, що вимірює рівень психосоціального функціонування дитини. Обидві (батьківська та підліткова) версії тесту «Перелік дитячих симптомів» (PSC, Y-PSC, автори М. S. Jellinek, J. M. Murphy) були валідизовані в Україні, щоб з’ясувати їх міжкультурну універсальність та корисність. Загальна кількість учасників дослідження склала 532: 281 батьків виконали PSC-Ukr та 251 дитина виконали Y-PSC-Ukr. Вибірка включала звичайних дітей, дітей із сімей з домашнім насильством та невелику клінічну вибірку. Клінічне інтерв’ю, проективні методики «Кінетичний малюнок сім’ї» та «Тест незакінчених речень» були проведені разом з новим тестом. Для валідизації використовувалися методи класичної теорії тестів, конфірматорний факторний аналіз та ROC-аналіз. Адаптовані версії виявилися надійними та валідними, але мали незвичайно низьке у порівнянні з іншими країнами скрінінгове значення та двофакторну структуру (симптоми інтерналізації та екстерналізації без окремого фактору дефіциту уваги). Слабка економіка, військові дії на Сході України та особливості виховання можуть бути причинами незвичайного скрінінгового значення та факторної структури адаптованих тестів. Цей тест буде корисним для практиків і дослідників у сферах психічного здоров’я та соціальної роботи. PSC-Ukr Y-PSC-Ukr можна рекомендувати для використання з проблемними верствами населення, такими як діти із сімей з домашнім насильством, оскільки ці методики виявляють форми та ступені психосоціальної дисфункції дітей, що виникла внаслідок негативних умов зростання.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Belyauskaite R. F. Drawing tests as a means of diagnosing the development of a child / holes. ed. I.V. Dubrovin. Moscow: APN USSR. 1987. p.67-80.

Zhuravel T.V., Kochemirovska O.O., Yasenovska M.E. Prevention, detection and overcoming of cases of violence and child abuse: methodological guide for educators. Kyiv: LLC “К.І.С.“, 2010. p. 242.

Achenbach T, Ivanova M, Rescorla L, Turner L, Althoff R. Internalizing/Externalizing Problems: Review and Recommendations for Clinical and Research Applications. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry. 2016. 55(8):647-656. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2016.05.012.

Aranda M, Middleton L, Flake E, Davis B. Psychosocial Screening in Children With Wartime-Deployed Parents. Military Medicine. 2011. 176(4):402-407.

Bjorklund DF, Sellers P. Roberts C., editor. The Evolved Child: Adapted to Family Life. Oxford University; 2011. Applied Evolutionary Psychology. P. 55-77. Available from: https://10.1093/acprof:oso/9780199586073.003.0005

Burns RC, Kaufman SH. Kinetic family drawings (K-F-D): An introduction to understanding children through kinetic drawings. Brunner/Mazel; 1970. 160 p.

Conzo P, Aassve A, Fuochi G, Mencarini L. The cultural foundations of happiness. J. Econ. Psychol. 2017, 62:268-83. https://doi.org/10.1016/j.joep.2017.08.001.

Department of Psychiatry - Massachusetts General Hospital, Boston, MA. Pediatric Symptom Checklist. [cited 2021 Jan 15]. https://www.massgeneral.org/psychiatry/treatments-and-services/pediatric-symptom-checklist/

Jellinek MS, Murphy JM, Robinson J, Feins A, Lamb S, Fenton T. (1988). Pediatric Symptom Checklist: Screening school-age children for psychosocial dysfunction. J. Pediatr. 112(2):201-9. https://doi.org/10.1016/S0022-3476(88)80056-8

Karakul AK. (2016). Student resistance culture against school values: An ethnographic research. JCEPS.;14(1):17-43. Available from: http://www.jceps.com/wp-content/uploads/2016/04/14-1-2-2.pdf

Kline P. A handbook of test construction: introduction to psychometric design. Routledge; 2016. 274 p.

Mehta S, Mittal PK, Swami MK. (2014). Psychosocial Functioning in Depressive Patients: A Comparative Study between Major Depressive Disorder and Bipolar Affective Disorder. Depress Res Treat. 2014:302741. https://doi.org/10.1155/2014/302741

Murphy JM, Jellinek M. (1988). Screening for psychosocial dysfunction in economically disadvantaged and minority group children: Further validation of the Pediatric Symptoms Checklist. Am J Orthopsychiatry. 58(3):450-6. https://doi.org/10.1111/j.1939-0025.1988.tb01605.x

Park H, Lau AS. (2016). Socioeconomic status and parenting priorities: Child independence and obedience around the world. J. Marriage Fam. 78(1),43-59. https://doi.org/10.1111/jomf.12247

Worldometers.info. GDP by Country. 2021. https://www.worldometers.info/gdp/gdp-by-country/

Опубліковано
2022-12-30
Цитовано
Як цитувати
Луценко, О. Л., Штриголь, Д. В., & Міхановська, Н. Г. (2022). Результати української адаптації психометричного тесту «перелік дитячих симптомів» (PSC-UKR, Y-PSC-UKR) із дітьми, що пережили домашнє насильство. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія Психологія, (73), 7-16. https://doi.org/10.26565/2225-7756-2022-73-01