Особливості взаємозв’язку між метакогнітивним моніторингом та метакогнітивним контролем

  • Марія Августюк Національний університет «Острозька академія», Кафедри психології та педагогіки, м. Острог, Україна https://orcid.org/0000-0001-8041-5078
Ключові слова: метакогнітивний моніторинг, метакогнітивний контроль, точність, навчальна діяльність, студенти

Анотація

Дослідження зосереджене на вивченні деяких теоретичних та методологічних аспектів взаємозв’язку між метакогнітивним моніторингом та контролем. У статті представлений аналіз понять метакогнітивного моніторингу та контролю, їхні відмінні функціональні особливості, процеси їхнього функціонування, та особливості взаємодії між цими складовими метапізнання. Метакогнітивний моніторинг як суб’єктивне оцінювання власних когнітивних процесів та знань не може розглядатися окремо від метакогнітивного контролю щодо стратегічного регулювання когнітивних операцій та ресурсів. Як наслідок, процеси метакогнітивного моніторингу є важливою умовою оновлення метакогнітивного контролю. Завдяки правильно організованому високоефективному метакогнітивному моніторингу студенти можуть на метакогнітивному рівні вивчати когнітивні особливості набуття знань та використовувати відповідні навчальні стратегії. За допомогою метакогнітивного контролю студенти можуть використовувати метапізнання для регулювання власної діяльності на когнітивному рівні. Необхідність вивчення особливостей цієї взаємодії була зумовлена важливістю продовження теоретичного аналізу основ метакогнітивного моніторингу, обґрунтування складових його компонентів, з’ясування зв’язку з ефективністю навчальної діяльності тощо. Результати теоретичного аналізу, виявлені в дослідженні, відіграють помітну роль у процесі розуміння цього взаємозв’язку.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Avhustiuk, М. М. (2014). The illusion of knowledge in metacognitive monitoring of the learning process: main aspects and semantic characteristics. Naukovi Zapysky. Seriia “Psykholohiia i Pedahohika”, 26, 3-6. (in Ukrainian). https://eprints.oa.edu.ua/3064/1/Avhustiuk_NZ_Vyp_26.pdf

Balashov, E. M. (2020). Metacognitive monitoring of students' self-regulated learning. [Dys. … PhD in Psycholocial Studies]. Ostroh, 504 p. (in Ukrainian). https://theses.oa.edu.ua/DATA/111/balashov_dis.pdf

Pasichnyk, I., Kalamazh, R., & Avhustiuk. M. (2014). Metacognitive monitoring as a regulatory aspect of metacognition. Naukovi Zapysky. Seriia “Psykholohiia i Pedahohika”, 28, 3-6. (in Ukrainian). http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nznuoapp_2014_28_3

Dunlosky, J., & Metcalfe, J. (2009). Metacognition: A textbook for cognitive, educational, life span and applied psychology. USA:SAGE Publications, Inc., 344 p.

Efklides, A. (2009). The role of metacognitive experiences in the learning process. Psicothema, 21(1), 76-82. https://eric.ed.gov/?id=ED602407

Efklides, A. (2014). How does metacognition contribute to the regulation of learning? An integrative approach. Psychological Topics, 23(1), 1-30. https://psycnet.apa.org/record/2014-25618-001

Hӓndel, M., de Bruin, A. B. H., & Dresel, M. (2020). Individual differences in local and global metacognitive judgments. Metacognition and Learning, 15, 51–75. https://doi.org/10.1007/s11409-020-09220-0

Koriat, A. (1997). Monitoring one’s own knowledge during study: A cue-utilization approach to judgments of learning. Journal of Experimental Psychology: General, 126(4), 349–370. https://doi.org/10.1037/0096-3445.126.4.349

Metcalfe, J. (2002). Is study time allocated selectively to a region of proximal learning? Journal of Experimental Psychology. General, 131, 349–363. https://doi.org/10.1037/0096-3445.131.3.349

Nelson, T. O., & Narens, L. (1990). Metamemory: A theoretical framework and new findings. The Psychology of Learning and Motivation, 26, 125-173. https://doi.org/10.1016/S0079-7421(08)60053-5

Ranalli, J. (2018). Inaccurate metacognitive monitoring and its effects on metacognitive control and task outcomes in self-regulated L2 learning. The Electronic Journal for English as a Second Language, 21(4), 1–20. https://lib.dr.iastate.edu/engl_pubs/221

Serra, M. J., & Metcalfe, J. (2009). Effective implementation of metacognition. In D. J. Hacker, J. Dunlosky, A. C. Graesser (Eds.), Handbook of Metacognition and Education. New York, NY: Routledge, 278–298. https://psycnet.apa.org/record/2010-06038-015

Thiede, K. W., Anderson M. C. M., & Therriault D. (2003). Accuracy of metacognitive monitoring affects learning of text. Journal of Educational Psychology, 95(1), 66–73. DOI:10.1037//0022-0663.95.1.66

Valdez, A. (2013). Student metacognitive monitoring: Predicting test achievement from judgment accuracy. International Journal of Higher Education, 2(2), 141–146. DOI:10.5430/ijhe.v2n2p141

Winne, P. H., & Hadwin, A. F. (1998). Studying as self-regulated learning. In D. J. Hacker, J. Dunlosky, A. C. Graesser (Eds.), Metacognition in Educational Theory and Practice, 277–304. https://psycnet.apa.org/record/1998-07283-011

Опубліковано
2021-07-06
Цитовано
Як цитувати
Августюк, М. (2021). Особливості взаємозв’язку між метакогнітивним моніторингом та метакогнітивним контролем. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія Психологія, (70), 37-43. https://doi.org/10.26565/2225-7756-2021-70-05