Особливості взаємозв’язку між метакогнітивним моніторингом та метакогнітивним контролем
Анотація
Дослідження зосереджене на вивченні деяких теоретичних та методологічних аспектів взаємозв’язку між метакогнітивним моніторингом та контролем. У статті представлений аналіз понять метакогнітивного моніторингу та контролю, їхні відмінні функціональні особливості, процеси їхнього функціонування, та особливості взаємодії між цими складовими метапізнання. Метакогнітивний моніторинг як суб’єктивне оцінювання власних когнітивних процесів та знань не може розглядатися окремо від метакогнітивного контролю щодо стратегічного регулювання когнітивних операцій та ресурсів. Як наслідок, процеси метакогнітивного моніторингу є важливою умовою оновлення метакогнітивного контролю. Завдяки правильно організованому високоефективному метакогнітивному моніторингу студенти можуть на метакогнітивному рівні вивчати когнітивні особливості набуття знань та використовувати відповідні навчальні стратегії. За допомогою метакогнітивного контролю студенти можуть використовувати метапізнання для регулювання власної діяльності на когнітивному рівні. Необхідність вивчення особливостей цієї взаємодії була зумовлена важливістю продовження теоретичного аналізу основ метакогнітивного моніторингу, обґрунтування складових його компонентів, з’ясування зв’язку з ефективністю навчальної діяльності тощо. Результати теоретичного аналізу, виявлені в дослідженні, відіграють помітну роль у процесі розуміння цього взаємозв’язку.
Завантаження
Посилання
Avhustiuk, М. М. (2014). The illusion of knowledge in metacognitive monitoring of the learning process: main aspects and semantic characteristics. Naukovi Zapysky. Seriia “Psykholohiia i Pedahohika”, 26, 3-6. (in Ukrainian). https://eprints.oa.edu.ua/3064/1/Avhustiuk_NZ_Vyp_26.pdf
Balashov, E. M. (2020). Metacognitive monitoring of students' self-regulated learning. [Dys. … PhD in Psycholocial Studies]. Ostroh, 504 p. (in Ukrainian). https://theses.oa.edu.ua/DATA/111/balashov_dis.pdf
Pasichnyk, I., Kalamazh, R., & Avhustiuk. M. (2014). Metacognitive monitoring as a regulatory aspect of metacognition. Naukovi Zapysky. Seriia “Psykholohiia i Pedahohika”, 28, 3-6. (in Ukrainian). http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nznuoapp_2014_28_3
Dunlosky, J., & Metcalfe, J. (2009). Metacognition: A textbook for cognitive, educational, life span and applied psychology. USA:SAGE Publications, Inc., 344 p.
Efklides, A. (2009). The role of metacognitive experiences in the learning process. Psicothema, 21(1), 76-82. https://eric.ed.gov/?id=ED602407
Efklides, A. (2014). How does metacognition contribute to the regulation of learning? An integrative approach. Psychological Topics, 23(1), 1-30. https://psycnet.apa.org/record/2014-25618-001
Hӓndel, M., de Bruin, A. B. H., & Dresel, M. (2020). Individual differences in local and global metacognitive judgments. Metacognition and Learning, 15, 51–75. https://doi.org/10.1007/s11409-020-09220-0
Koriat, A. (1997). Monitoring one’s own knowledge during study: A cue-utilization approach to judgments of learning. Journal of Experimental Psychology: General, 126(4), 349–370. https://doi.org/10.1037/0096-3445.126.4.349
Metcalfe, J. (2002). Is study time allocated selectively to a region of proximal learning? Journal of Experimental Psychology. General, 131, 349–363. https://doi.org/10.1037/0096-3445.131.3.349
Nelson, T. O., & Narens, L. (1990). Metamemory: A theoretical framework and new findings. The Psychology of Learning and Motivation, 26, 125-173. https://doi.org/10.1016/S0079-7421(08)60053-5
Ranalli, J. (2018). Inaccurate metacognitive monitoring and its effects on metacognitive control and task outcomes in self-regulated L2 learning. The Electronic Journal for English as a Second Language, 21(4), 1–20. https://lib.dr.iastate.edu/engl_pubs/221
Serra, M. J., & Metcalfe, J. (2009). Effective implementation of metacognition. In D. J. Hacker, J. Dunlosky, A. C. Graesser (Eds.), Handbook of Metacognition and Education. New York, NY: Routledge, 278–298. https://psycnet.apa.org/record/2010-06038-015
Thiede, K. W., Anderson M. C. M., & Therriault D. (2003). Accuracy of metacognitive monitoring affects learning of text. Journal of Educational Psychology, 95(1), 66–73. DOI:10.1037//0022-0663.95.1.66
Valdez, A. (2013). Student metacognitive monitoring: Predicting test achievement from judgment accuracy. International Journal of Higher Education, 2(2), 141–146. DOI:10.5430/ijhe.v2n2p141
Winne, P. H., & Hadwin, A. F. (1998). Studying as self-regulated learning. In D. J. Hacker, J. Dunlosky, A. C. Graesser (Eds.), Metacognition in Educational Theory and Practice, 277–304. https://psycnet.apa.org/record/1998-07283-011