Організація метакогнітивних здібностей у студентів різних напрямів фахової підготовки

  • Євгенія Валеріївна Фролова Кафедра психологічного консультування і психотерапії Харківського національного університету імені В.Н.Каразіна, майдан Свободи 4, Харків, 61022 https://orcid.org/0000-0003-0306-3069
  • Каріна Юріївна Марченко
Ключові слова: навчальна діяльність, пізнавальна сфера, метакогнітивні здібності

Анотація

Метою роботи є дослідження організації метакогнітивних здібностей у студентів в залежності від напряму фахової підготовки. Дослідження реалізовано на вибірці студентів природничого, філологічного та математичного напрямів навчання. У роботі використовувалися такі методи: тест словесно-кольорової інтерференції (Дж. Струп); моторна проба (Й. Шварцландер); третій субтест WAIS; опитувальник стилів мислення (Р. Стернберг); «Порівняння схожих малюнків» (Дж. Каган); РСК (Е.Ф. Бажин, О.А. Голинкина, Л.М. Еткінд); «Аналітичний огляд стилю навчання» (Р.Л. Оксфорд). Шляхом факторизації визначено чотири компоненти в структурі метакогнітивних здібностей: метакогнітивний моніторинг; особистісний контроль; самоорганізація діяльності; програмування діяльності та їх специфічність напряму фахової підготовки студентів. Зроблено висновки щодо предметно специфічного або предметно-неспецифічного характеру компонентів в структурі метакогнітивних здібностей.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Avgustyuk M. M. (2014) Metakognіtivnij monіtoring yak skladova metapіznannya. Naukovі zapiski nacіonalnogo unіversitetu «Ostrozka akademіya». Serіya «Psichologіya і pedagogіka». 30. 3-7.

Docevich T. І. (2013) Shlyachi ta zasobi dіagnostiki metakognіtivnoї kompetentnostі vikladachіv. Vіsnik Kharkіvskogo nacіonalnogo pedagogіchnogo unіversitetu іm. G. S. Skovorodi. Serіya Psixologіya. 46 (2). 62-75.

Karpov A.V ., Skityaeva I.M. (2005) Psichologiya metakognitivnyh processov lichnosti: monografiya. M.: IP RAN.

Karpov A.A. (2015) Osnovnye tendencii razvitiya sovremennogo metakognitivizma: metodicheskie ukazaniya. Yaroslavl: YarGU.

Karpov A.A. (2012) Vzaimosvyazi obuchaemosti i metakognitivnyр kachestv lichnosti. Yaroslavskij pedagogicheskij vestnik. 3 (ІІ). 228-225.

Karpov A.A. (2017) Differencialnye aspekty strukturnoj organizacii metakognitivnyh kachestv lichnosti uchashihsya vyshih uchebnyh zavedenij. aroslavskij pedagogicheskij vestnik. 4. 218-222.

Samojlichenko A. N., Tokmakova A.A., Rozhkova Yu.A. (2016) Vliyanie metakognitivnyh processov na uspevaemost studentov (na primere studentov ekonomicheskogo profilya). Azimut nauchnyx issledovanij: psixologiya i pedagogika. 4 (5). 393-395.

Svetlakova I.G. (2006) Pedagogicheskie usloviya formirovaniya metakognitivnyh sposobnostej studentov v processe inoyazychnoj podgotovki v VUZe. Psichologicheskij zhurnal. 7. 57-69.

Chernokova T.E. (2011) Metakognitivnaya psichologiya: problema predmeta issledovaniya. Vestnik pomorskogo universiteta. Seriya «Gumanitarnye i socialnye nauki». 3. 153–158.

Borkowski J. G., Chan Lorna K.S., Muthukrishna N. (2000) A Process-Oriented Model of Metacognition: Links Between Motivation and Executive Functioning. Issues in the Measurement of Metacognition. 1-41.

Briner-Lienhard P., Geraets E. (2006) Metakognition in der Volksschule Hochschule für Heilpädagogik. Zürich. Departement 1 Pädagogik bei Schulschwierigkeiten.

Cromley J. (1999) Learning to Think, Learning to Learn: What The Science Of Thinking And Learning Has To Offer Adult Education. Washington. National Institute for Literacy Literacy Leader Fellowship.

Flavell J. M. (1976) Metacognitive aspects of problem solving / In L.B. Resnick (Ed.) The Nature of Intelligence. – Hillsdale, NJ: Earlbaum.

Flavell J.H. (1979) Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive-developmental inquiry. American Psychologist. 34. 906-911.

Foundations of Metacognition (2012). Ed. by J. Perner, M.J. Beran, J. Brand, J. Proust. – Oxford: University Press.

Frith C. D. (2012) The role of metacognition in human social Interactions. Philosophical transactions of the Royal Society of London. Series B, Biological sciences. 367 (1599). 2213-2223.

Kluwe R. (1982) Cognitive Knowledge and executive control: Metacognition. In: D.R.Griffin (Ed.). Animal mind-human mind. – Berlin, Heidelberg, New York: Springer-Verlag. 221-224.

Neuenhaus N. (2011) Metakognition und Leistung. Inauguraldissertation in der Fakultät Humanwissenschaften der Otto Friedrich Universität Bamberg.

Paris S.G. (1988) Reading Strategies, Metacognition and Motivation. NY: Ass. for Supervision and Curiculum Development.

Schraw G., Moshman D. (1995) Metacognitive Theories. Educational Psychology Review. 4. 351-371.

Schoenfeld A. H. (1987) What’s All the Fuss About Metacognition? in Cognitive Science and Mathematics Education. London: LEA. 192-194.

Stewart P.W., Cooper S. S., Moulding L. R. (2007) Metacognitive development in professional educators. The Researcher. 21(1). 32-40.

Tanner K.D. (2012) Promoting Student Metacognition. CBE – Life Sciences Education.11. 113–120.

Weil L.G., Fleming S.M., Dumontheil I., Kilford E.J. (2013) The development of metacognitive ability in adolescence. Consciousness and Cognition. 22. 264-271.

Опубліковано
2019-07-18
Цитовано
Як цитувати
Фролова, Є. В., & Марченко, К. Ю. (2019). Організація метакогнітивних здібностей у студентів різних напрямів фахової підготовки. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Психологія», (66), 74-80. https://doi.org/10.26565/2225-7756-2019-66-10