Tolerance Peculiarities to Uncertainty of Working Students

  • Олена Володимирівна Милославська V.N. Karazin Kharkiv National University, Kharkiv, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-9448-0193
  • Олена Володимирівна Гуляєва V.N. Karazin Kharkiv National University, Kharkiv, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-6134-3726
  • Євгенія Олександрівна Сапьян V.N. Karazin Kharkiv National University, Kharkiv, Ukraine
Keywords: intolerance for uncertainty, working students, uncertainty preference, attitude to novelty, tolerance for uncertainty

Abstract

The article covers results of an empirical study of the characteristics of tolerance to uncertainty of working students. The sample consisted of 44 participants - students of the V.N. Karazin Kharkiv National University. The first group consisted of 22 subjects who combine their studies at a higher educational institution with work, the second group - 22 subjects who do not work. Tolerance for uncertainty was measured by «Multiple Stimulus Types Ambiguity Tolerance Scale-I» (D. McLain, the adaptation by E. Osin) and «New questionnaire of tolerance for uncertainty» (T. Kornilova). Student's t-test for independent samples was used for statistical processing of the results. Findings of the study revealed that working students have a more positive attitude to new events, a deeper awareness of themselves as the subject of their own actions, and confidence that they control their lives, a greater tendency to make choices quickly and flexibly and the ability to maintain a vision of many opportunities, and greater tolerance for uncertainty in general. For these subjects are more inherent in the desire for change, novelty and originality, willingness to follow unpaved paths and prefer more complex tasks, to be able to be independent of the accepted limitations. Non-working students are characterized by a more pronounced desire for clarity and control in interpersonal relationships and a sense of discomfort in the event of uncertainty in relationships with others. The results obtained make it possible to improve the theoretical understanding of the characteristics of manifestations of tolerance to uncertainty at a student age, determine the prospects for further scientific research and can be used in practical psychological and pedagogical work with students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Список посилань

Виноградов, О. Г. (2018). Опис соціальної ніші на прикладі працюючих студентів НаУКМА. Український психологічний журнал, 3, 7-22. http://www.library.univ.kiev.ua/ukr/host/viking/db/ftp/univ/upj/upj_2018_09.pdf#page=7

Горлова, Н.В. (2020). Толерантность к неопределенности как индивидуально-личностная предпосылка процесса самоопределения в подростковом возрасте, ранней и поздней юности. Психологические исследования, 13(70). http://psystudy.ru/index.php/num/2020v13n70/1743-gorlova70.html

Дубенцов, М.И. (2011). Профессиональная неопределенность личности студентов: особенности ценностно-смысловой сферы и учебно-профессиональной деятельности (дис. канд. психол. наук). Кубанский государственный университет, Краснодар. https://www.dissercat.com/content/professionalnaya-neopredelennost-lichnosti-studentov-osobennosti-tsennostno-smyslovoi-sfery-

Корнилова, Т.В. (2013). Ригидность, толерантность к неопределенности и креативность в системе интеллектуально-личностного потенциала человека. Вестник Московского ун-та, Серия14 «Психология», 4, 36-47. http://psy.msu.ru/science/ vestnik/archive/vestnik_2013-4.pdf#page=36

Кузікова, С. Б. (2018). Толерантність до невизначеності: теоретико-емпіричні розвідки. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки», 1(3), С.67-72. https://pj.journal.kspu.edu/index.php/pj/article/view/326

Леонов, И.Н. (2015). Влияние толерантности к неопределенности на профессионально важные качества руководителя (дис. канд. психол. наук). Ярославский государственный университет, Ярославль. http://www.rd.uniyar.ac.ru/science/dissers/fulltexts/vliyanie-tolerantnosti-k-neopredelennosti-na-professionalno-vazhnye-kachestva-rukovoditelya/

Лущикова, Д. В. (2009). Психологічні складові схильності особистості до самозмінювання (дис. канд. психол. наук). Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського, Одеса. dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1182

Львова, Е. Н. (2017). Личностное опосредование выбора стратегий совладания в ситуации неопределенности (дис. канд. психол. наук). Московский государственный университет имени М.В.Ломоносова, Москва. http://psy-science-council.ru/dissertaions/detail.php?dissertaion=5946

Мельник, Ю.В. (2020). Психологічні стратегії життєдіяльності в умовах ситуаційної невизначеності (дис. канд. психол. наук). Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, Київ. http://psychology-naes-ua.institute/files/pdf/ disertaciya_melnik_uliya_viktorivna_zahist_06.10.2020_1602099211.pdf

Олійник, О.В., Сидоров, М.В. - С., & Мраморнова, О.М. (2015). Працюючі студенти: характер трудової зайнятості та його чинники. Методологія, теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства, 21, 267-273.: https://www.academia.edu/17909439/Working_students_the_nature_of_work_and_its_factors_

Павленко, Г.В. (2019). Толерантність до невизначеності як ресурс психологічного благополуччя студентів. Актуальні проблеми психології, 7(47), 208–219. URL: http://appsychology.org.ua/data/jrn/v7/i47/20.pdf

Пічурін, В. В. (2015). Толерантність до невизначеності як складова психологічної готовності студентів до професійної діяльності і її формування в процесі фізичного виховання. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 3(2), 260-264. http://nbuv.gov.ua/UJRN/ Nchnpu_015_2015_3%282%29__88

Протас, О.С. (2020). Толерантность к неопределенности в контексте профессионального саморазвития будущих педагогов. Исторические и психолого-педагогические науки: сб. науч. статей. Минск: РИВШ. 125-131. https://elib.bsu.by/handle/123456789/251068

Січкаренко, Г. Г. (2016). Феномен студента, що працює, у соціокультурному вимірі. Соціум. Документ. Комунікація, 2, 163-176. http://nbuv.gov.ua/UJRN/cdk_2016_2_16

Томаржевська, І. (2018). Теоретичний аналіз психологічного феномену толерантність до невизначеності. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Військово-спеціальні науки, 3, 43-46. https://mil.univ.kiev.ua/files/ 252_1284750411.pdf#page=43

Шапошник, Д. О. (2011). Психологічні детермінанти самоефективності особистості. Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. Серія: Психологія, 48, 37-40. http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKhIPC_2011_985_48_11

Чигринова, И.А. (2015). Интеллектуальная и ценностная регуляция личностного выбора (на материале моральных дилемм) (Автореф. дис. канд. психол. наук). Московский государственный университет имени М.В.Ломоносова, Москва. URL: http://psy-science-council.ru/dissertaions/detail.php?dissertaion=3816

Ющенко, І. М. (2017). Толерантність до невизначеності як чинник психологічного благополуччя студентів-випускників вищих навчальних закладів. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія “Психологічні науки”. 4(1), 123-128. https://pj.journal.kspu.edu/index.php/pj/article/view/924/879

Perna, L. W. (2012). Conclusions and recommendation for policy, practice? And future research. Understanding the working college student: new research and its implications for policy and practice / Ed. L. W.Perna. Stylus Publishing, LLC, 283-305. https://books.google.com.ua/ books?hl=ru&lr=&id=BKB4HcfmZlgC&oi=fnd&pg=PA283&dq=Perna,+L.+W.+(2012).

References

Vynogradov, O. G. (2018). Description of the social niche on the example of working students of NaUKMA. Ukrai'ns'kyj psyhologichnyj zhurnal, 3, 7-22. http://www.library.univ.kiev.ua/ukr/host/viking/db/ftp/univ/upj/upj_2018_09.pdf#page=7 [in Ukrainian].

Gorlova, N.V. (2020).Tolerance for ambiguity as individual personality presupposition of the process of self-determination in adolescence and youth. Psikhologicheskie issledovaniya, 13(70). http://psystudy.ru/index.php/num/2020v13n70/1743-gorlova70.html [in Russian].

Dubentsov, M.I. (2011). Professional uncertainty of the personality of students: features of the value-semantic sphere and educational and professional activities (Dis. kand. psykhol. nauk). Kubanskii gosudarstvennіi universitet, Krasnodar. https://www.dissercat.com/content/professionalnaya-neopredelennost-lichnosti-studentov-osobennosti-tsennostno-smyslovoi-sfery- [in Russian].

Kornilova, T.V. (2013). Rigidity, tolerance to uncertainty and creativity in the system of human intellectual and personal potential. Vestnik Moskovskogo un-ta, Serija14 «Psihologija», 4, 36-47. http://psy.msu.ru/science/ vestnik/archive/vestnik_2013-4.pdf#page=36 [in Russian].

Kuzikova S. B. Tolerance to uncertainty: theoretical and empirical exploration. Naukovyj visnyk Hersons'kogo derzhavnogo universytetu. Serija “Psyhologichni nauky”, 1(3), 67-72. https://pj.journal.kspu.edu/index.php/pj/ article/view/326 [in Ukrainian].

Leonov, I.N. (2015). Influence of tolerance to uncertainty on professionally important qualities of a leader (Dis. kand. psykhol. nauk). Yaroslavskii gosudarstvennyi universitet, Yaroslavl'. http://www.rd.uniyar.ac.ru/ science/dissers/fulltexts/vliyanie-tolerantnosti-k-neopredelennosti-na-professionalno-vazhnye-kachestva-rukovoditelya/ [in Russian].

Lushhykova, D. V. (2009). Psychological constituents of Personal propensity to self-changing (Dys. kand. psykhol. nauk). Pivdennoukrai'ns'kyj nacional'nyj pedagogichnyj universytet imeni K. D. Ushyns'kogo, Odesa. dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1182 [in Ukrainian].

L'vova, E. N. (2017). Personal mediation of the choice of coping strategies in a situation of uncertainty (Dis. kand. psykhol. nauk). Moskovskii gosudarstvennyi universitet imeni M.V.Lomonosova, Moskva. http://psy-science-council.ru/dissertaions/detail.php?dissertaion=5946 [in Russian].

Melnik, Yu.V. (2020). Psychological strategies of life in conditions of situational uncertainty (Dys. kand. psykhol. nauk). G.S. Kostiuk Institute of Psychology of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, Kyiv. http://psychology-naes-ua.institute/files/pdf/ disertaciya_melnik_uliya_viktorivna_zahist_06.10.2020_1602099211.pdf [in Ukrainian].

Olijnyk, O.V., Sydorov, M.V. - S., & Mramornova, O.M. (2015). Working students: the nature of employment and its factors. Metodologija, teorija ta praktyka sociologichnogo analizu suchasnogo suspil'stva, 21, 267-273. https://www.academia.edu/17909439/Working_students_the_nature_of_work_and_its_factors_ [in Ukrainian].

Pavlenko, G.V. (2019). Tolerance of uncertainty as a resource for students' psychological well-being. Aktual'ni problemy psyhologii', 7(47), 208–219. http://appsychology.org.ua/data/jrn/v7/i47/20.pdf [in Ukrainian].

Pichurin, V. V. (2015). Tolerance to uncertainty as a component of psychological readiness of students for professional activity and its formation in the process of physical education. Naukovyj chasopys NPU imeni M.P. Dragomanova. Serija 15: Naukovo-pedagogichni problemy fizychnoi' kul'tury (fizychna kul'tura i sport), 3(2), 260-264. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_015_2015_3%282%29__88 [in Ukrainian].

Protas, O.S. (2020). Tolerance to uncertainty in the context of professional self-development of teacher students. Istoricheskie i psikhologo-pedagogicheskie nauki: sb. nauch. statei. Minsk:RIVSh. 25-131. https://elib.bsu.by/handle/123456789/251068 [in Russian].

Sichkarenko, G. G. (2016). The phenomenon of a working student in the socio-cultural dimension. Socium. Dokument. Komunikacija, 2, 163-176. http://nbuv.gov.ua/UJRN/cdk_2016_2_16 [in Ukrainian].

Tomarzhevs'ka, I. (2018). Theoretical analysis of the psychological phenomenon of tolerance for uncertainty. Visnyk Kyi'vs'kogo nacional'nogo universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Vijs'kovo-special'ni nauky, 3, 43 46. https://mil.univ.kiev.ua/files/ 252_1284750411.pdf#page=43 [in Ukrainian].

Shaposhnyk, D. O. (2011). Psychological determinants of self-efficacy of the personality. Visnyk Harkivs'kogo nacional'nogo universytetu imeni V.N. Karazina. Serija: Psyhologija, 48, 37-40. http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKhIPC_2011_985_48_11 [in Ukrainian].

Chigrinova, I.A. (2015). Intellectual and value regulation of personal choice (based on moral dilemmas) (Avtoref. dis. kand. psykhol. Nauk). Moskovskii gosudarstvennyi universitet imeni M.V.Lomonosova, Moskva. [in Russian]. http://psy-science-council.ru/dissertaions/detail.php?dissertaion=3816 [in Russian].

Jushhenko, I. M. (2017). Tolerance to uncertainty as a factor in the psychological well-being of graduate students. Naukovyj visnyk Hersons'kogo derzhavnogo universytetu. Serija “Psyhologichni nauky”, 4(1), 123-128. https://pj.journal.kspu.edu/index.php/pj/article/view/924/879 [in Ukrainian].

Perna, L. W. (2012). Conclusions and recommendation for policy, practice? And future research. Understanding the working college student: new research and its implications for policy and practice / Ed. L. W.Perna. Stylus Publishing, LLC, 283-305. https://books.google.com.ua/books?hl=ru&lr=&id=BKB4HcfmZlgC&oi=fnd&pg=PA283&dq=Perna,+L.+W.+(2012).

Published
2020-12-26
Cited
How to Cite
Милославська, О. В., Гуляєва, О. В., & Сапьян, Є. О. (2020). Tolerance Peculiarities to Uncertainty of Working Students. Visnyk of V.N. Karazin Kharkiv National University. Series Psychology, (69), 16-22. https://doi.org/10.26565/2225-7756-2020-69-02