ОЛЕКСАНДР ОЛЕКСАНДРОВИЧ МАМАЛУЙ (1939–2023) ЯК ДОСЛІДНИК ІСТОРІЇ ФІЛОСОФІЇ

  • Володимир Абашнік Харківський національний медичний університет https://orcid.org/0000-0002-2584-5929
Ключові слова: Мамалуй О. О., історія філософії, Харківська університетська філософія, філософія марксизму, радянська філософія, постмодерна філософія

Анотація

У статті проаналізовано історико-філософський доробок відомого сучасного українського філософа Олександра Мамалуя (1939–2023). У названому контексті окреслено два періоди його наукової та творчої діяльності: 1) марксистський (до 1992 р.) і 2) постмодерний (з 1992 р.). В рамках першого періоду мова йде про формування його марксистської філософської позиції, зокрема під час його навчання на історичному факультеті Харківського державного університету імені О. М. Горького (1956–1961), викладання в Українському заочному політехнічному інституті (м. Костянтинівка Донецької області) у 1961–1963 рр., навчання в аспірантурі на кафедрі історичного та діалектичного матеріалізму в 1962–1965 рр., викладання на посаді доцента (1972), старшого наукового співробітника (1977), професора (1988) Харківського державного університету. В цей період Мамалуй захистив кандидатську дисертацію «Деякі філософські аспекти проблеми історичного прогресу (про категорію історичного прогресу у зв’язку із загальним критерієм розвитку суспільства)» (1966) і докторську дисертацію із фаху «діалектичний та історичний матеріалізм» за темою «Методологія «Капіталу» К. Маркса і системна єдність діалектичного і історичного матеріалізму» (1982). У цих й інших публікаціях першого періоду він з позицій марксистської філософії в історико-філософському контексті також аналізував праці видатних філософів, представників різних філософських напрямів (Арістотель, Декарт, Кант, Гегель, Фоєрбах та інші).

Під час другого, або постмодерного періоду, який співпав з призначенням його на посаду завідувача кафедри філософії (пізніше – кафедри теоретичної і практичної філософії імені професора Й. Б. Шада) Харківського університету, Мамалуй у своїх дослідженнях спочатку звернувся до постмодерної традиції (Ліотар, Дерріда, Бодріяр, Фуко, Лакан), потім розширив свої філософські заняття іншими авторами та традиціями (Ніцше, Гадамер, Гайдеґґер), поєднуючи їх у певному сенсі зі своїми попередніми напрацюваннями в марксистський період. Іншою важливою складовою його творчості другого періоду стали дослідження розвитку університетської філософії у Харкові. З одного боку, в організаційному відношенні Мамалуй ініціював серед аспірантів, докторантів та співробітників кафедри дослідження щодо персоналій і особливостей розвитку Харківської університетської філософії від 1804 р. до сьогодення. З іншого боку, він оприлюднив свої власні праці, а також праці у співавторстві щодо початкового періоду розвитку філософії у Харківському університеті та інших етапів у ХХ столітті. Отже слід констатувати важливий внесок професора Олександра Мамалуя в історико-філософські дослідження в рамках сучасної української філософії в цілому.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Володимир Абашнік , Харківський національний медичний університет

доктор філософських наук, професор

кафедра філософії та суспільних наук

Харківський національний медичний університет

пр. Науки, 4, м. Харків, 61022, Україна

Посилання

Abaschnik, V. A. (2002). Kant und der Deutsche Idealismus in der Ukraine im ersten Drittel des 19. Jahrhunderts. Schwerpunkt: Johann Baptist Schad (1758–1834). Jena.

Abaschnik, W. A. (2000). J. B. Schads Wirkungen in der Ukraine im ersten Drittel des 19. Jahrhunderts. Fichte-Studien. Bd. 18. S. 149–187.

Abashnik, V. (1996). The First Philosopher of Kharkiv University. Slovo i chas (Word and Time), №7, pp. 58–63. (In Ukrainian).

Abashnik, V. O. (2019). New and Previous Philosophical Traditions in Kharkiv: Fedir Zelenogorsky and Pavlo Leuckfeld. Antiquity and University Philosophy. To the 180th anniversary of the birth of F. O. Zelenogorsky and the 160th anniversary of the birth of P. E. Leuckfeld. Proceedings of the International Scientific Conference, November 27–28, 2019, Kharkiv. (pp. 92–97). Kharkiv: V. N. Karazin Kharkiv National University. (In Ukrainian).

Bludov, Y. S. (1969). Something about the Development of Marxist-Leninist Philosophy at Kharkiv State University in 1920–1935. Journal of Kharkiv University. Philosophy Series. No. 5, pp. 69–77. (In Ukrainian).

German Idealism: Germany – Ukraine. On the occasion of the 260th anniversary of the birth of Johann Baptist Schad. Proceedings of the International Scientific Conference, October 18–19, 2018. (2018). Kharkiv: V. N. Karazin Kharkiv National University. (In Ukrainian).

Mamaluy, A. A. (1966). Historical Progress as a Category of Historical Materialism. Journal of Kharkiv University. Philosophy Series. No. 2, pp. 3–17. (In Russian).

Mamaluy, A. A. (1974). Is the main philosophical question a scientific definition of the subject of philosophy? Journal of Kharkiv University. Philosophy Series. No. 10, pp. 3–14. (In Russian).

Mamaluy, A. A. (1979). Methodology of K. Marx's “Capital” and the System Unity of Dialectical and Historical Materialism (Experience of Posing and Discussing the Issue). Kharkiv: Vyscha shkola. (In Russian).

Mamaluy, A. A. (1965). On the Definition of the Concept of Historical Progress (On the Definition Proposed by J. Engst). Journal of Kharkiv University. Philosophy Series. No. 1, pp. 36–42. (In Russian).

Mamaluy, A. A. (1993). Testing of freedom in the situation of “post/under/modernity”. Proceedings of the II Kharkiv Skovoroda Readings. National Philosophy: Present, Past and Prospects. (pp. 206–209). Kharkiv: Kharkiv State University. (In Russian).

Mamaluy, G. Y. (1973). From the History of Interpretation of the Unity of Dialectical and Historical Materialism (in the Soviet Philosophical Literature of the 20s–30s). Journal of Kharkiv University. Philosophy Series. No. 9, pp. 31–36. (In Ukrainian).

Mamaluy, G.Y. (1970). Lenin's Idea of the Unity of Dialectical and Historical Materialism in Modern Marxist Philosophical Literature (the End of the 50s – the 60s). Journal of Kharkiv University. Philosophy Series. No. 6, pp. 46–53. (In Ukrainian).

Mamaluy, O., Abashnik, V. (1994). Reception of Philosophy in the Kharkiv Way (At the Sources of University Philosophy in Kharkiv). Collection of Kharkiv Historical and Philological Society. New series, Vol. 3. pp. 29–44. (In Ukrainian).

Mamaluy, O. O. (1975). Is it possible to theoretically prove the objective reality of the world? Journal of Kharkiv University. Philosophy Series. No. 11, pp. 69–72. (In Ukrainian).

Mamaluy, O. O. (2009). On the fifth attempt. (Department of Theoretical and Practical Philosophy and Establishment of the Faculty of Philosophy at Kharkiv University). Journal of V. N. Karazin National University. “Philosophical peripeteia”, No. 877, pp. 293–311. (In Ukrainian).

Mamaluy, O. O. (1971). On the Interpretation of the Unity of Dialectical and Historical Materialism. Journal of Kharkiv University. Philosophy Series. No. 8, pp. 47–53. (In Ukrainian).

Mamaluy, O. O. (1972). To the study of the criterion of socio-historical progress. Journal of Kharkiv University. Philosophy Series. No. 8, pp. 33–43. (In Ukrainian).

Mamaluy, O. O., Abashnik, V. O. (1996). At the sources of university philosophy in Kharkiv. Hryhorii Skovoroda and the Problems of National Philosophy. Materials of the II Kharkiv International Skovoroda Readings: “National Philosophy: Past-Present-Prospects”, dedicated to the 200th anniversary of the death of H. S. Skovoroda. Kharkiv: Kharkiv City Foundation “Center for Educational Initiatives”, pp. 43–74. (In Ukrainian).

Mamaluy, O. O., Alekseienko, A. P. (1977). Method of ascent from abstract to concrete and the theory of socio-historical progress. Journal of Kharkiv University. No. 149 (Issues of Methodology of Scientific Knowledge), pp. 9–16. (In Ukrainian).

Mamaluy, O. O., Alekseienko, A. P. (1976). Regarding the specifics of historiographic research in philosophy. Journal of Kharkiv University. No. 143 (Some Issues of the Methodology of Scientific Knowledge), pp. 69–74. (In Ukrainian).

Mamaluy, O. O., Denysko L. M., Korableva, N. S. (2009). Department of Philosophy in 1945–1990. Journal of V. N. Karazin National University. “Philosophical peripeteia”, No. 877, pp. 288–293. (In Ukrainian).

Mamaluy, O. O., Karkach, V. A. (1967). Against the Axiologization of the Concept of Historical Progress (On the Critique of the Neopositivist Denial of Historical Progress). Journal of Kharkiv University. Philosophy Series. No. 5, pp. 58–68. (In Ukrainian).

Schad, J. B. (1828). Johann Baptist Schad’s, Russisch-Kaiserlichen Collegienrathes und Professors der Philosophie in Jena, ehemals Benedictiners zu Kloster Banz, Lebensgeschichte, von ihm selbst beschrieben. Fürsten, Staatsmännern, Religionslehrern und Erziehern vorzüglich gewidmet. Neue, durchaus umgearbeitete, mit Reflexionen über die, in unsern Tagen besonders interessanten, Gegenstände begleitete Auflage. Altenburg: Im Verlage der Hofbuchdruckerei. Bd. 3.

What kind of Modern? Philosophical reflections on the situation post/under/after-post/post-post... Modernism: A collective monograph dedicated to the 70th anniversary of Doctor of Philosophy, Professor O. O. Mamaluy. In 2 vols. Ed. L. V. Starodubtseva (2010). Kharkiv: V. N. Karazin Kharkiv National University Vol. 1. (In Russian and Ukrainian).

Опубліковано
2024-06-21
Цитовано
Як цитувати
Абашнік , В. (2024). ОЛЕКСАНДР ОЛЕКСАНДРОВИЧ МАМАЛУЙ (1939–2023) ЯК ДОСЛІДНИК ІСТОРІЇ ФІЛОСОФІЇ. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філософія. Філософські перипетії», (70), 22-35. https://doi.org/10.26565/2226-0994-2024-70-2