ЕТИЧНІ УЯВЛЕНННЯ ТОТАЛІТАРИЗМУ В ПОЛІТИЧНІЙ ФІЛОСОФІЇ ГАННИ АРЕНДТ
Анотація
У статті аналізується проблематика етичних уявлень тоталітаризму в межах філософських напрацювань Ганни Арендт. Розглядаються умови для формування тотальної держави та значення в цьому процесі як суспільства загалом, так і окремого індивіда, а також особливості тоталітарних трансформацій останніх і їхньої взаємодії з режимом на різних етапах функціонування тотальної держави. На думку Ганни Арендт, тоталітаризм є системою масового терору, що розгортається у ХХ столітті в умовах руйнування політичного простору й людської взаємодії, відчуження людини від політичного життя шляхом поступової зміни усталених уявлень про мораль та етичних норм, перетворення суспільства на «атомізованих» індивідів. Досліджуючи проблему виникнення тоталітаризму, Ганна Арендт звертається до антропологічної площини, де досліджує шлях, яким у публічну сферу входить насильство, а політика з дії перетворюється на інструмент досягнення визначених цілей та обслуговування приватного інтересу. Також на прикладі Адольфа Айхмана Гана Арендт аналізує феномен «банальності зла», що криється у підвалинах так званого «добропорядного суспільства», яке легко стає зброєю тоталітаризму разом з «низовими виконавцями наказів», дії яких, на думку мислительки, повинні оцінюватись як дії саме людини, а не як інструмента для виконання певних функцій. У даному дослідженні окреслюються також сфери етичного, а саме площини індивідуальної та суспільної моралі, де існує поділ на особисту і політичну відповідальність. До цього розгляду додається ще й поняття «колективної провини». Встановлюється, що з філософсько-антропологічного погляду головною умовою для повторення тоталітаризму є відчуження індивіда від політичного життя, зведення людської взаємодії до функціональних контактів у економічній сфері, а також руйнування соціальних зв’язків із сім’єю та друзями. Досліджується також проблематика існування можливостей для запобігання повторенню тоталітаризму, які містяться саме в етичній площині. Це, по-перше, здатність до судження й мислення, які створюють особисті принципи. По-друге ж – наявність публічної сфери, яка передбачає можливості для вільної дії в публічному просторі, що актуалізує питання моральності та моральних принципів.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Adorno, T. (2012). The Authoritarian Personality. (M. Popov, Trans.). Moscow: AST. (Original work published 1950). (In Russian).
Arendt, H. (1996). The Origins of Totalitarianism. (L. Sedova, Trans.). Moscow: CentrCom. (Original work published 1951). (In Russian).
Arendt, H. (2008). Eichmann in Jerusalem: A Report on the Banality of Evil. (S. Kastalskii & N. Rudnytskaia, Trans.). Moscow: Europe. (Original work published 1963). (In Russian).
Bernstein, R. (1996). Hannah Arendt and the Jewish Question. Massachusetts: MIT Press.
Hayek, F. А. (2010). The Road to Serfdom. (M. Gnesdovskiy, Trans.). Moscow: AST. (Original work published 1944). (In Russian).
Malyshev, A. M. (2010). The Concept of Totalitarianism in the Works of Hannah Arendt. Scientific Journal of the Institute of Philosophy and Law of the Russian Academy of Sciences, 10, 297–327. (In Russian).
Popper, K. (1994). The Open Society and its Enemies. (O. Kovalenko & O. Butsenko, Trans.). Kyiv: Osnova. (Original work published 1945). (In Ukranian).
Schmitt, K. (1992). The Concept of the Political. (A. F. Filippov, Trans.). Voprosy Sociologii – Sociological Issues, 1, 37–67. (Original work published 1932). (In Russian).
Stewart, A. (2001). Theories of Power and Domination: The Politics of Empowerment in Late Modernity. Thousand Oaks, California: SAGE Publications Ltd.
Žižek, S. (1999). The Sublime Object of Ideology. (V. Sofronov, Trans.). Moscow: Khudozhestvennyy zhurnal. (Original work published 1989). (In Russian).
Адорно Т. Исследование авторитарной личности / пер. с нем. М. Попов, М. Кондратенко. М.: АСТ, 2012. 480 с.
Арендт Х. Банальность зла. Эйхман в Иерусалиме / пер. с англ. С. Кастальский, Н. Рудницкая. М.: Европа, 2008. 424 с.
Арендт Х. Истоки тоталитаризма / пер. с англ. Л. Седов. М.: ЦентрКом, 1996. 704 с.
Жижек С. Возвышенный объект идеологии / пер. с англ. В. Софронов. М.: Художественный журнал, 1999. 234 с.
Малышев А. М. Концепция тоталитаризма в творчестве Ханны Арендт. Научный журнал Института философии и права Российской Академии наук. 2010. Вип. 10. С. 297–327.
Поппер К. Відкрите суспільство та його вороги / пер. з англ. О. Коваленко, О. Буценко. К.: Основа, 1994. 495 с.
Хайек Ф. фон. Дорога к рабству / пер. с англ. М. Гнедовский. М.: АСТ, 2010. 320 с.
Шмитт К. Понятие политического / пер. с нем. А. Ф. Филиппов. Вопросы социологии. 1992. № 1. С. 37–67.
Bernstein R. Hannah Arendt and the Jewish Question. Massachusetts: MIT Press, 1996. 256 p.
Stewart A. Theories of Power and Domination: The Politics of Empowerment in Late Modernity. California: SAGA, 2001. 270 р.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License 4.0 International (CC BY 4.0), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).