ДЕЦЕНТРАЦІЯ АВТЕНТИЧНОГО АВТОРИТЕТНОГО АВТОРА

  • Георгій Храбров Національний аерокосмічний університет ім. М.Є. Жуковського "Харківський авіаційний інститут" https://orcid.org/0009-0003-0397-3289
Ключові слова: автор, авторське право, автентичність, авторитет, децентрація, дивід

Анотація

У статті маніфестується й аналізується процес децентрації автора, що відповідає низці тенденцій, як от: децентрація суб’єкта, дивідуалізація, децентралізація інформаційних систем тощо, які визначають сучасні трансформації життєсвіту людини, що постає саме як децентрована, багатошарова, розщеплена, множинна істота. Зазначається, що модель авторства, що конституювалася відповідно до концепції центрованого/цілісного суб’єкта/індивіда, яка, зокрема, втілена в авторському праві, потребує переосмислення. Сенс такої моделі, що концептуалізується в фігурі «автентичності авторитетного автора», зводиться до створення додаткової вартості з імені автора продукту/твору/товару. В статті представлено етапи децентрації автора, авторитетності, автентичності, що уособлюються фігурами С. К’єркегора, М. Дюшана і Р. Столмена. Для К’єркегора принциповим є відділення функції автора від авторитетності й становлення екзистенції/одиничності, що, зокрема, втілюється у використанні їм псевдонімів. Дюшан проблематизує автора як виробника продукту, протиставляючи йому практику використовування готових об’єктів – реді-мейдів, а традиції авторського підпису протиставляє множення імен/підписів. Дюшан викриває експлуататорську сутність праці навіть стосовно художньої творчості, маніфестуючи як альтернативу байдикування/«ліниву діяльність», що дозволяє змістити акценти з виробництва речей на процес становлення суб’єктивності. Зрештою автор як цілісність і єдність втрачає сенс у контексті розвитку сучасних технологій і мережевої комунікації. Столмен презентує стратегію дружнього обміну вільним програмним забезпеченням замість продажу, який базується на авторському праві (інтелектуальній власності). Саме це має підвищити продуктивну діяльність і вивільнити час, а в перспективі майже не відрізняти творчість від байдикування. Ці три приклади засвідчують можливість і необхідність подолати репресивну складову авторства і авторського права як способу контролю/обмеження життя людини, що не є тотальністю, не має субстанціональної автентичності, не потребує авторитету і не зациклюється на авторстві.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Георгій Храбров, Національний аерокосмічний університет ім. М.Є. Жуковського "Харківський авіаційний інститут"

Храбров Георгій Олегович

аспірант кафедри філософії та суспільних наук гуманітарно-правового факультету

Національний аерокосмічний університет ім. М.Є. Жуковського "Харківський авіаційний інститут"

61070, м. Харків, вул. Чкалова, 17

Посилання

Baudelaire, Ch. (2017). The Painter of Modern Life. Charles Baudelaire, Walter Benjamin, Paris Spleen. Essay / trans. Fr. and German R. Osadchuk. Kyiv: Komubuk. (In Ukrainian).
Benjamin, W. (2002). The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction. Selected / trans. Yu. Rybachuk, N. Lozynska. Lviv: Litopys (In Ukrainian).
Bogard, W. (2008). Empire of The Living Dead. Mortality, 13, 2. URL: https://www.academia.edu/4544710/Empire_of_the_living_dead
Foucault, M. (1984). “What is an author?” The Foucault reader. Paul Rabinow (ed.). New York: Pantheon.
Goclenius, Rodolphus. (1613). Lexicon philosophicum quo tanquam clave philosophiae fores aperiuntur. Frankfurt: M. Becker, 134. (In Latin).
Greenspan, D. (2008). The passion of infinity: Kierkegaard, Aristotle, and the rebirth of tragedy (Kierkegaard studies. Monograph series ; 19). Berlin, New York: Walter de Gruyter.
Kierkegaard, S. (2009). The point of view /edited and translated with introduction and notes by Howard V. Hong, Edna H. Hong. (Kierkegaard’s writings ; 22), Princeton, New Jersey: Princeton University Press.
Kierkegaard’s pseudonyms. (2016). / edited by Katalin Nun, Jon Stewart. London, New York: Routledge. (Kierkegaard Research: Sources, Reception and Resources ;Volume 17).
Lazzarato, M. (2014). Marcel Duchamp and the Refusal of Work / trans. by Joshua David Jordan. Los Angeles: Semiotext(e).
Maniukov, O. (2022). Understanding of human dividuality in political metamodernism. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University, Series "Philosophy. Philosophical Peripeteias", 66, 27-37. https://doi.org/10.26565/2226-0994-2022-66-3. (In Ukrainian).
Perepelytsia, O., Khrabrova, O. (2022). Naked attraction: structure of desire. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University, Series "Philosophy. Philosophical Peripeteias", 67, 76-84. https://doi.org/10.26565/2226-0994-2022-67-9. (In Ukrainian).
Rife, M.C. (2013). Invention, Copyright, and Digital Writing. Chicago: Southern Illinois University Press.
Stallman, R. The GNU Manifesto. (1985). GNU Operating System. URL: https://www.gnu.org/gnu/manifesto.en.html
Опубліковано
2023-06-26
Цитовано
Як цитувати
Храбров, Г. (2023). ДЕЦЕНТРАЦІЯ АВТЕНТИЧНОГО АВТОРИТЕТНОГО АВТОРА. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філософія. Філософські перипетії», (68), 52-59. https://doi.org/10.26565/2226-0994-2023-68-6
Номер
Розділ
Статті