МІЖРЕЛІГІЙНИЙ ДУАЛІЗМ В УКРАЇНІ 17-18 СТОЛІТЬ: СПЕЦИФІКА ПОБУТУВАННЯ
Анотація
У статті розглядаються особливості поєднання язичницьких і християнських вірувань у світогляді українців 17–18 століть. Для позначення феномену синтезу релігійних вірувань пропонується термін «міжрелігійний дуалізм». Дослідження базується на аналізі зразків духовної культури ранньомодерної України. Метою дослідження є окреслення специфіки міжрелігійного дуалізму у світогляді українців 17-18 століть. Дослідження проведене із застосуванням методів аналізу (конкретних зразків поєднання християнських і язичницьких вірувань) та узагальнення (виявлення основних тенденцій у функціонуванні міжрелігійного дуалізму). Міжрелігійний дуалізм у світогляді українців 17–18 століть являє собою поєднання обох видів містицизму. У конкретних діях і випадках виявлялася перевага якогось одного компоненту: або християнського, або архаїчного. Проте феномен міжрелігійного дуалізму полягає саме в паралельному й синтетичному побутуванні християнського та архаїчного поглядів. Освічене духовенство здійснювало спроби долати магічний містицизм, підкреслюючи забобонну природу та неправдивість магічних можливостей людини, а магічна сила людини та спроби її вияву засуджувалися як гріх і зв’язок із демонічними силами. Зі світських позицій магічні здібності сприймалися, насамперед, як знання та вміння окремих членів громади, які мають здатність впливати на природу, стихію, врожай, здоров’я, стосунки. Пересічні українці були націлені на збереження традиційних дохристиянських вірувань і використання їх у побуті. Спротив викликали не самі християнські ідеї, а сувора церковна формальність та обрядовість. Тож феномен побутування міжрелігійного дуалізму та його функціонування у світогляді 17–18 століть виглядає як пошук неконфліктного поєднання та компромісу між архаїчним і християнським.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Act Books of the Poltava City Government of the 17th Century (Part 1. Court Cases of 1664–1671). (1912). Chernihiv: Provincial Zemstvo Publishing house. (In Russian).
Chubynskui, P. (Ed.). (1872). Materials of the Ethnographical-Statistic Expedition to Ukraine (Part 1). St. Petersburg. (In Russian & Ukrainian).
Dubravin, V. (Ed.). (2005). Ritual Songs of Slobozhanshchyna (Sumy Region). Sumy: Universytets’ka knyha. (In Ukrainian).
Dysa, Yu. (2008). Story with Witches: Courts About Magic in Ukrainian Voivodeships of Rech Pospolita in 17–18 Centuries. Kyiv: Krytyka. (In Ukrainian).
Hnatiuk, V. (1912). Witch Bathing and Burning in Galicia. Materialy do Ukrains’koi Etnologiji – Materials to Ukrainian Ethnology, 15, 78–201. (In Ukrainian)
Hrushevskyi, M. (1994). Spiritual Ukraine. Kyiv: Lybid. (In Ukrainian).
Ilarion (Ohiienko, I.). (1994). Pre-Christian Beliefs of the Ukrainian People. Kyiv: Oberehy. (In Ukrainian).
Kolessa, F. (1920). Ukrainian Folk Dumas. Lviv: Prosvita. (In Ukrainian).
Kolodnyi A., & Yarots’kyi P. (Eds.). (1999). History of Religion in Ukraine. Kyiv: Znannya. (In Ukrainian).
Kondratyk, L. (1999). Religion in the Creative Heritage of V. Lypynskyi. Ukrayins’ke Relihiyeznavstvo – Ukrainian Religion Studies, 10, 22–28. (In Ukrainian). DOI: https://doi.org/10.32420/1999.10.835.
Kotovs’ka, O. (2006). The Phenomenon of Two-Faiths in the Formation of the Ukrainian Philosophical Tradition. Visnyk Natsional’noho universytetu “L’vivs’ka politekhnika” – Bulletin of Lviv Polytechnic National University, 550: Philosophical Sciences, 101–107. (In Ukrainian).
Levyts’kyy, O. (1930). According to the Courts of the Hetmanate: Essays on the National Life of the Hetmanate in the 2nd Half of the 17th Century. Kharkiv: Rukh. (In Ukrainian).
Lypyns’kyy, V. (1993). Religion in the History of Ukraine. Kyiv: Fotovideoservis. (In Ukrainian).
Lytvynova-Bartosh, P. (1889). “Zakrutky” and Crops. Kievskaya Staryna – Kyiv Antiquity, 64 (March). (In Russian).
Markevych, A. (1884). Measures Against Youth Evenings and Fistfights in Ukraine. Kievskaya staryna – Kyiv Antiquity, 10 (September). (In Russian).
Mohyla, P. (1646). Trebnyk 1646 (Part 2). Retrieved from http://orthodoxvera.ru/wp-content/uploads/2015/07/Требник-Петра-Могилы-1646-г_ч.2.pdf. (In Church Slavonic).
Morozov, O. (2000). Nizhyn Priest Maksym Fylymonovych. Nizhyn: Nizhyn State Pedagogical University named after M. Hohol. (In Ukrainian).
Nekrashevych, I. (1798). A Complaint of Peasants to the Priest. Retrieved from http://litopys.org.ua/old18/old18_25.htm#nekr5. (In Ukrainian).
Prokopovych, F. (1721). Spiritual Regulations of 1721. Retrieved from https://azbyka.ru/otechnik/Feofan_Prokopovich/duhovnyj-reglament-1721-goda/. (In Russian).
Prokopovych, F. (1980). Philosophical Works in Three Parts (Part 2). Kyiv: Naukova dumka. (In Ukrainian).
Ryls’kyy, T. (1888). To the Research of Ukrainian People Worldview. Kievskaya staryna – Kyiv antiquity, 23 (November), 266–306. (In Russian).
Shevchuk, O., & Shugai, O. (Eds.). (2009). Golden Plow. A Book of Folk Crafts, Customs and Everyday Life in Ukraine, Written by Klimenty Zinoviev, Poet of the Late 17th – Early 18th Centuries. Kyiv: Mystetstvo. (In Ukrainian).
Skovoroda, H. (2018) Best Works. Lviv: Terra Incognita. (In Ukrainian).
Tankov, A. (1897). The Idol of “Kupala” in Okhtyrka City. Kievskaya Staryna – Kyiv Antiquity, 57 (June), 100–102. (In Russian).
Tsertelev, N. (1819). Experience Collecting of Old Ukrainian Songs. Retrieved from https://archive.org/stream/opytsobraniiasta00unse#page/n9/mode/1up.
Vaschenko, H. (1976). Educational Ideal (“Notes of the Caregiver”). Brussels – Toronto – New York – London – Munich: TsUSUM.
Vasylenko, V. (1887). Celebrating Monday in Ukraine. Kievskaja starina – Kyiv Antiquity, 17 (January), 180–182. (In Russian).
Yaniv, V. (1963). Character of Ukrainian in Light of Pedagogical Ideal of H. Vashchenko. Naukovi Zapysky Ukrayins’koho Vil’noho Universytetu – Scientific Notes of Ukrainian Open University, 7, 10–47. (In Ukrainian).
Zhalovaha, A. (2004). Problems of Religion Senses and Worldview in Ukrainian Religious Studies. Ukrayins’ke Relihiyeznavstvo – Ukrainian Religion Studies, 29, 113–119. (In Ukrainian). DOI: https://doi.org/10.32420/2004.29.1491.
Актовыя книги Полтавскаго городового уряда 17-го века. Выпуск 1-й. Справы поточныя 1664–1671 годов. Чернигов: Типографія Губернскаго земства, 1912. 247 с.
Василенко В. Празднованіе понедельника в Малороссіи. Кіевская старина. 1887. Том 17 (Январь). С. 180–182.
Ващенко Г. Виховний ідеал («Записки Виховника»). Брюсель – Торонто – Нью-Йорк – Лондон – Мюнхен: Вид. ЦУСУМ, 1976. 208 с.
Гнатюк В. Купанє й паленє відьм у Галичині. Матеріяли до української етнольогії. 1912. Том 15. С. 78–201.
Грушевський М. Духовна Україна. Збірка творів. К.: Либідь, 1994. 558 с.
Диса Ю. Історія з відьмами: суди про чари в українських Воєводствах Речі Посполитої 17–18 століття. К.: Критика, 2008. 304 с.
Жаловага А. Проблеми релігійної свідомості і світогляду у вітчизняному релігієзнавстві. Українське релігієзнавство. 2004. № 29. С. 113–119. DOI: https://doi.org/10.32420/2004.29.1491.
Золоте чересло. Книга народних ремесел, звичаїв та побуту в Україні, писана Климентієм Зіновієвим, поетом кінця 17 – початку 18 ст. / под ред. О. Шевчук, О. Шугай. К.: Мистецтво. 336 с.
Історія релігії в Україні / ред. А. М. Колодний, К. Т Яроцький. К.: Знання, 1999. 736 с.
Колесса Ф. Українські народні думи. Львів: Просвіта, 1920. 160 с.
Кондратик Л. Релігія в творчому спадку В. Липинського. Українське релігієзнавство. Бюлетень Української Асоціації релігієзнавців і Відділення релігієзнавства Інституту філософії імені Г. С. Сковороди Національної академії наук України. 1999. № 10. С. 22–28. DOI: https://doi.org/10.32420/1999.10.835.
Котовська О. Феномен двовір’я у становленні української філософської традиції. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». 2006. № 550 (Філософські науки). С. 101–107.
Левицький О. По судах Гетьманщини: нариси народного життя Гетьманщини 2-ї половини 17 віку. Харків: Рух, 1930. 252 с.
Липинський В. Релігія і церква в історії України. К.: Фотовідеосервіс, 1993. 111 с.
Литвинова-Бартош П. Закрутки и заломы. Кіевская старина. 1889. Том 64 (Март). С. 139–141.
Маркевич А. Меры против вечерниц и кулачных боев в Малороссіи. Кіевская старина. 1884. Том 10 (Сентябрь). С. 177–180.
Митрополит Іларіон (Огієнко І.). Дохристиянські вірування українського народу. К.: Обереги, 1994. 424 c.
Могила П. Требник (1646 р.): в 2-х ч.; ч. 2. [Электронный ресурс]. URL: http://orthodoxvera.ru/wp-content/uploads/2015/07/Требник-Петра-Могилы-1646-г_ч.2.pdf.
Морозов О. Ніжинський протопоп Максим Филимонович. Ніжин: Ніжинський державний педагогічний університет імені М. Гоголя, 2000. 148 с.
Некрашевич І. Замисл на попа (1798 р). [Електронний ресурс]. URL: http://litopys.org.ua/old18/old18_25.htm#nekr5.
Обрядові пісні Слобожанщини (Сумський регіон) / упоряд. В. Дубравін. Суми: Університетська книга, 2005. 446 с.
Прокопович Ф. Духовный регламент 1721 года. [Электронный ресурс]. URL: https://azbyka.ru/otechnik/Feofan_Prokopovich/duhovnyj-reglament-1721-goda.
Прокопович Ф. Філософські твори: у 3-х; т. 2. К.: Наукова думка, 1980. 552 с.
Рильський Т. К изученію украинскаго народнаго міровоззренія. Кіевская старина. 1888. Том 23 (Ноябрь). С. 266–306.
Сковорода Г. Найкраще. Львів: Terra Incognita, 2018. 320 с.
Танков А. Идол купалы в г. Ахтырке. Кіевская старина. 1897. Июнь. С. 100–102.
Труды этнографическо-статистической экспедиции в Западно-Русскій край. Матеріалы и изследованія, собранныя П. Чубинским: том І / уклад. П. Чубинский. Санкт-Петербург: Тип. В. Безобразова и Комп., 1872. XXX, 224 c.
Цертелев Н. Опытъ собранія старинныхъ малороссійскихъ песней [Электронный ресурс]. 1819. URL: https://archive.org/stream/opytsobraniiasta00unse#page/n9/mode/1up.
Янів В. Вдача українця у світлі «Виховного ідеалу» Г. Ващенка. Наукові Записки УВУ (Українського вільного університету). 1963. Ч. 7. С. 10–47.
Цю роботу ліцензовано за Міжнародня ліцензія Creative Commons Attribution 4.0.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License 4.0 International (CC BY 4.0), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).