АКТУАЛЬНІ БУТТЄВІ ПИТАННЯ ДОБИ БАРОКО В НАРОДНОПІСЕННІЙ СПАДЩИНІ (НА ОСНОВІ ЗБІРНИКА Ж. ПАУЛІ «PIEŚNI LUDU RUSKIEGO W GALICYI»)
Анотація
У статті розглянуто особливості змісту народних пісень зі збірника польського фольклориста Ж. Паулі «Pieśni ludu ruskiego w Galicyi». Шляхом аналізу пісенних текстів було виявлено головні загальні та суб’єктивні проблеми й питання, що порушувалися українською спільнотою з другої половини XVII-го та у XVIII століттях. Кожна з цих проблем, актуальних і злободенних для українців барокової доби, отримувала специфічний світоглядний відгук, репрезентований у піснях досить яскраво. Тому загальносуспільні й особисті буттєві питання, такі, як козаччина й військова повинність, свобода волі, самотність і пошуки щастя, розглянуті саме з точки зору специфіки вияву світоглядних уявлень. У статті послідовно проаналізовано різні тематичні групи народних пісень. Обґрунтовано, що кожна група текстів виражає специфічні світоглядні установки сприйняття конкретних суспільних і особистих буттєвих ситуацій та явищ. Як показав аналіз пісенних текстів, в історичних піснях і думах, що відображають соціальну проблематику, ситуації сприймаються з погляду культу вояцької сили й свободи. У жовнірських і солдатських піснях виявлено, окрім цілком природніх виразів туги, журби й плачу, відчуття трагічної залежності та соціальної незахищеності. Незважаючи на те, що народні пісні постають як колективний духовний витвір, у них порушено й найглибші суб’єктивні питання. Низка текстів суб’єктивованого змісту засвідчує світоглядне сприйняття особистих буттєвих питань, зокрема свободи вибору та особистої свободи. Знаходимо у текстах і відгук на проблему самотності, що висвітлюється як надзвичайно скрутна життєва обставина; місця у світі, осмислення якого виражене через усвідомлення власної мізерності та покинутості; щастя, обмірковане через песимістичне розуміння марності його пошуку. Одним із архетипних утворень українського світогляду є осмислення сили долі й фортуни, що теж знайшло вияв у окремих народнопісенних текстах. У них віра в беззаперечне верховенство долі поєднується з раціональним сумнівом, виражаючи химерний дуалізм барокового світогляду.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Bukanova, O. (2009). Factors of Formation of Human Worldviews: Ukrainian Context. Humanitarian Bulletin of Zaporizhzhia State Engineering Academy, 37, 123–128. Retrieved from http://www.zgia.zp.ua/gazeta/VISNIK_37_12.pdf. (In Ukrainian).
Ivanitsky, A. I. (2016). Cossack’s Songs. Choomak’s Songs. Recruit’s and Soldiers’ Songs. In O. Shevchuk, B. Filts, O. Prylepa et al. (Eds.), History of Ukrainian music (Vol. 1. From Ancient Times to the XVIII Century. Book 1. Folk Music). Kyiv: Institute of Art Studies, Folklore and Ethnology named after M. T. Rylskyi. (In Ukrainian).
Makarov, A. M. (1994). The light of the Ukrainian Baroque. Kyiv: Mystetstvo. (In Ukrainian).
Maximovich, M. (1827). Malorussian Songs, Edition by M. Maksimovich. Moscow: Typography of August Semen. (In Russian, in Ukrainian).
Pauli, Z. (1839). Songs of People of Galicia (Vol. 1). Lviv. (In Polish, in Ukrainian).
Pauli, Z. (1840). Songs of People of Galicia (Vol. 2). Lviv. (In Polish, in Ukrainian).
Certelev, N. (1819). Experience of Collecting Old Malorussian Songs. Retrieved from https://archive.org/stream/opytsobraniiasta00unse#page/n9/mode/1up.
Chyzhevskyi, D. I. (2005). Philosophical Works in Four Volumes (Vol. 1). Kyiv: Smoloskyp. (Original work published 1931). (In Ukrainian).
Буканова О. Фактори формування світоглядних орієнтацій людини: український контекст [Електронний ресурс]. Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії: Вип. 37. Запоріжжя: Видавництвово ЗДІА, 2008. С. 123–128 URL: http://www.zgia.zp.ua/gazeta/VISNIK_37_12.pdf.
Іваницький А. Козацькі пісні. Чумацькі пісні. Рекрутські та солдатські пісні. Історія української музики в семи томах. Том 1: Від найдавніших часів до XVIII століття. Книга 1: Народна музика / за ред. О. Шевчук, Б. Фільц, О. Прилепи та ін. Київ: ІМФЕ ім. М. Т. Рильського, 2016. 440 с.
Макаров А. Світло українського бароко. Київ: Мистецтво, 1994. 288 с.
Максимович М. Малороссійскія песни, изданныя М. Максимовичемъ. Москва: Типография Августа Семена, 1827. 234 с.
Цертелев Н. Опытъ собранія старинныхъ малороссійскихъ песней [Електронний ресурс]. 1819. URL: https://archive.org/stream/opytsobraniiasta00unse#page/n9/mode/1up.
Чижевський Д. Філософські твори: в 4-х томах. Т. 1. Київ: Смолоскип, 2005. 402 с.
Pauli Z. Piesni ludu ruskiego w Galicyi. Tom pierwszy. Lwow: Nakladem Kajetana Jablonskiego, 1839. 180 с.
Pauli Z. Piesni ludu ruskiego w Galicyi. Tom drugi. Lwow: Nakladem Kajetana Jablonskiego, 1840. 219 с.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License 4.0 International (CC BY 4.0), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).