МЕТАФІЗИЧНІСТЬ ЗЛА
Анотація
Стаття присвячена розгляду метафізичних підстав природи зла. Як трансцендентний феномен зло розкриває себе в двох проективних оптиках. З одного боку, йдеться про онтологічні аспекти, що виступають як спотворення модусу спільного буття. З іншого – про умови деформації екзистенціальної природи людини принципами зла. Отже, зло є умова деформації онтологічних підстав спів-буття, що проникає в світ за допомогою людини. Інакше кажучи, метафізична природа зла постає як, по-перше, «відсутність», «порожнеча» (у бутті), і, по-друге, «спотворення», «недосконалість». У зв’язку з цим зло виступає як онтологічно й хронологічно вторинне по відношенню до добра. Воно виникає лише на підставі добра (сущого, істинного) як його спотворення, дефект, симулякр. Порожнеча, нереальність зла відкриває сферу його існування – ілюзію. Цим і пояснюється той факт, що свою «реальність», матеріальність, форму зло отримує тільки за допомогою людини як творіння вільного у своєму виборі, здатного, спотворюючи, підміняючи природу добра, реалізовувати ілюзію. Володіючи статусом знання сущого, реального, що удосконалює і перетворює особистість, добро є живим духовним знанням, що відкривається людині, яка пізнає, у процесі освоєння навколишньої дійсності. У цій перспективі добро виступає в якості універсальної ціннісної системи, основою якої є любов, істина, віра, праця, духовна досконалість тощо, зло ж реалізує себе в запереченні вищих цінностей, спотворенні або використанні Істини, яка відкриває людині суть її призначення. Проведене дослідження показало, що природа зла є егоїстичною, атомічною та такою, що розділяє. Зло – це все те, що суперечить інтересам спільного Цілого – любові, добру, істині, свободі; це те, що індивідуалізує, фрагментує, спотворює, руйнує. Отже, основний принцип зла – «кожен сам за себе, кожен сам собі бог». Тому, як відзначають представники релігійної філософії, зло в людині пов’язано, насамперед, з втратою її цілісності. Людина, що стала на шлях насильства й саморуйнування, зла – це людина помилкова, нещасна, бо вона не відбулася як особистість. Добро ж в людині – це внутрішня цілісність, єдність, підпорядкування душевного і тілесного життя духовному початку.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Berdyaev, N. (1931). About the Appointment of the Person. Paris: Modern Notes. (In Russian).
Berdyaev, N. (1994). The Philosophy of Free Spirit. Мoscow: Republic. (In Russian).
The Bible or the Books of Scripture Old and New Testament. (2002). (I. Ogienko, Trans.). Kyiv: Ukrainian Bible Society. Retrieved from https://bibleonline.ru/bible/ubio. (In Ukrainian).
Bulgakov, S. (1994). Non-evening Light. Contemplation and Peculation. Мoscow: Republic. (In Russian).
Dionysius the Areopagite. (2006). Corpus of Works. (G. Prokhorov, Trans.). Saint Petersburg: Oleg
Abyshko Publishing House. (In Russian).
Ilyin, I. (1993). On Resisting Evil by Force. In I. Ilyin, Path to the Evidence (рр. 6–134). Мoscow: Republic.(In Russian).
Karsavin, L. (1994). About Good and Evil. In L. Karsavin, Small Works (pp. 250–284). Saint Petersburg: Aleteia. (In Russian).
Lossky, N. (1991) Conditions of Absolute Good: The fundamentals of ethics; Character of the Russian people. Мoscow. (In Russian)
Lossky, N. (1995). Sensual, Intellectual and Mystical Intuition. Мoscow: Republic. (In Russian).
Leibniz, G.W. (1989). Theodicy: Essays on the Goodness of God the Freedom of Man. In G.W. Leibniz, Collected Works in 4 Volumes (Vol. 4, pp. 49–554). Мoscow: Mysl. (In Russian).
Filaret (Vakhromieiev), Metropolitan of Minsk and Slutsk. (2006). Problem of Evil in Orthodox Theology. In V. K. Shokhin (Ed.), The Problem of Evil and Theodicy: (Мoscow, June 6–9, 2005). Intern. Conference Proceedings (pp. 16–21). (In Russian).
Moiseenko, М. (2003). Philosophy of Culture by Ivan Ilyin. Bulletin of the Peoples’ Friendship University of Russia. Series: “Philosophy”, 1, 76–82. (In Russian).
Osipov, O. (2019). Understanding of Evil. Retrieved from https://azbyka.ru/ponimanie-zla. (In Russian).
Solovyov, V. (1994). Reading about God-manhood. Saint Petersburg: Belles-lettres. (In Russian).
Augustinus. (1955). De Civitate Dei. (B. Dombard & A. Kalb, Eds.). Turnholti: Typographi Brepols. (In Latin).
Krąpiec, M. (1995). Metafizyka. Lublin: RW-KUL. (In Polish).
Kowalczyk, S. (1980). Podstawy Światopoglądu Chrześcijańskiego. Warszawa: ODISS. (In Polish).
Tomasz z Akwinu. (1962–1986). Suma Teologiczna. Londyn: Veritas. (In Polish).
Lévi-Strauss, Cl. (1987). Introduction to the Work of Marcel Mauss. (F. Baker, Trans.). London: Routledge and Kegan Paul. (Original work published 1950).
Stróżewski, W. (1981). Istnienie i Wartość. Kraków: Znak. (In Polish).
Wojtysiak, J. ( 2007). Filozofia i Życie. Kraków: Znak. (In Polish).
Бердяев Н. Диалектика божественного и человеческого. М.: АСТ; Харьков: Фолио, 2005. 623 с.
Бердяев Н. Философия свободного духа [Электронный ресурс]. М.: Республика, 1994. URL: http://www.vehi.net/berdyaev/fsduha/00.html.
Біблія або Книги Святого Письма Старого й Нового Заповіту [Електронний ресурс] / пер. з давньоєвр. і грец. І. Огієнко. K.: Українське Біблійне Товариство, 2002. 1376 с. URL: https://bibleonline.ru/bible/ubio.
Булгаков С. Свет невечерний: созерцания и умозрения. М.: Республика, 1994. 415 с.
Дионисий Ареопагит. О божественных именах. О мистическом богословии / пер. с греч. Г. М. Прохоров. СПб.: Глаголъ, 1995. 378 с.
Ильин И. О сопротивлении злу силою. Ильин И. Путь к очевидности. М.: Республика, 1993. С. 6–134.
Карсавин Л. О добре и зле. Карсавин Л. Малые сочинения. СПб.: Алетейя, 1994. С. 250–284.
Лейбниц Г. В. Опыты теодицеи о благости Божией, свободе человека и начале зла. Лейбниц Г. В. Сочинения: в 4-х т.; т. 4. М.: Мысль, 1989. С. 49–554.
Лосский Н. Условие абсолютного добра: основы этики. М.: Политиздат, 1991. 368 с.
Лосский Н. Чувственная, интеллектуальная и мистическая интуиция. М.: Республика, 1995. 400 с.
Моисеенко М. Философия культуры И. А. Ильина. Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Философия. 2003. № 1. С. 76–82.
Осипов А. Понимание зла [Электронный ресурс]. 2019. URL: https://azbyka.ru/ponimanie-zla.
Соловьев В. Чтения о Богочеловечестве [Электронный ресурс]. СПб.: Художественная литература, 1994. URL: http://www.vehi.net/soloviev/chteniya/index.html.
Филарет (Вахромеев), Митрополит Минский и Слуцкий. Проблема зла в православном богословии. Материалы международной конференции «Проблема зла и теодицеи» от 6–9 июня 2005 года / под общ. ред. В. К. Шохина. М., 2006. С. 16–21.
Augustinus. De civitate Dei / Ed. by B. Dombard, A. Kalb. Turnholti: Typographi Brepols, 1955. 889 p.
Krąpiec M. Metafizyka. Lublin: RW-KUL, 1995. 528 p.
Kowalczyk S. Podstawy światopoglądu chrześcijańskiego. Warszawa: ODISS, 1980. 463 p.
Tomasz z Akwinu. Suma Teologiczna. Londyn: Veritas, 1962–1986.
Lévi-Strauss Cl. Introduction to the Work of Marcel Mauss. London: Routledge and Kegan Paul, 1987. 482 р.
Stróżewski W. Istnienie i wartość. Kraków: Znak, 1981. 358 p.
Wojtysiak J. Filozofia i życie. Kraków: Znak, 2007. 449 p.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License 4.0 International (CC BY 4.0), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).