Freedom of Expression of the Visionary State in the Modernism Poetry

  • Ольга Олександрівна Калашник Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого
Keywords: visionary type of art, visionary experience, transcendence, modern poetry, infernal visions, beatific visions.

Abstract

The article is dedicated to the visionary poetry of the Modernism period. The author raises the issue of theoretical comprehension of literary visionarism as 1) a vision genre and an artistic method, which is an established opinion in literary studies; and 2) an embodiment of the author's actual visionary experience (mystic feeling). The latter focuses on the special role of language, which, through its associative power, becomes the subject of art [of poetry], while demonstrating an almost irrationality of the writing process. The article argues that the ability of poetic language to accurately express the dynamics of the visionary state derives from the freedom of art which poets have been searching ever since the Romanticism and had managed to grasp during the Modernism period. The manifestations of this freedom through experiments with rhythm, the phenomenon of silence, looseness of metaphor, associativity etc. are reviewed via the interpretations of the 20th century Ukrainian poetry. The image and symbolic content of the poetry is investigated from the point of visionary experience (infernal and beatific visions). Methods of visionary experiences' expression with and without a  lyrical subject are demonstrated

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ольга Олександрівна Калашник, Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого

викладач кафедри філології

References

Антонич Б.-І. Велика Гармонія / Богдан-Ігор Антонич. – Київ : Веселка, 2003. – 350 с.

Бердяєв Н. А. Философия свободного Духа / Николай Бердяев. – Москва: Изд-во Эксмо; Харьков : Изд-во Фолио, 2005. – 640 c.

Блейк У. Избранные стихи. На английском и русском языке / Уильям Блейк. – М. : Прогресс, 1982. – 558 c.

Гадамер Г.-Ґ. Герменевтика і поетика / Ганс-Ґеорґ Ґадамер. – К.: Юніверс, 2001. – 280 с.

Жирмунский В. Н. Немецкий романтизм и современная мистика / Виктор Максимович Жирмунский. – Санкт-Питербург, 1991. – 239 с.

Ковалів Ю. Кларнетизм Павла Тичини – нереалізована естетична концепція / Юрій Ковалів // Слово і час. – 2003. – №1. – С. 3–8.

Костенко Н. В. Українське віршування ХХ століття / Наталія Костенко. – Київ: Київський університет, 2006. – 287c.

Моренець В. Національні шляхи поетичного модерну першої половини ХХ ст. Україна і Польща / Володимир Моренець. – Київ : Основи, 2002. – 327 c.

Стус В. Твори у 4 т. 6 кн. Т.3. Кн. 1 / Василь Стус. – Львів: Просвіта, 1999. – 486 с.

Сухов А. Феномен визионерства: культурно-исторические основания и модификации. Автореферат диссертации на соискание ученой степени кандидата культурологии / Антон Сухов. – Екатеринбург, 2008. – 27 с.

Тичина П. Ранні збірки поезії / Павло Тичина. – Львів: Літопис, 2000. – 430 с.

Хаксли О. Двери восприятия. Рай и ад: Трактаты / Олдос Хаксли. – СПб.: Издательский Дом

«Азбука- клаcсика», 2006. – 215c.

Юнг К. Г. Психологія і поезія / Карл Густав Юнг // Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. / За ред. М. Зубрицької. – Львів: Літопис, 1996. – 633 с. – С. 93–107.

Published
2018-11-30
How to Cite
Калашник, О. О. (2018). Freedom of Expression of the Visionary State in the Modernism Poetry. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series “Philology”, (78). Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/philology/article/view/11088
Section
Early Modern and Modern Literature as Artistic Space of Freedom