«The last man of the nineteenth century»: A. Chekhov and Yu. Olesha
Keywords:
diary, journalism, tradition, context, reception
Abstract
In the article on the basis of Yu. Olesha`s publicism and diary notes the reception of creative heritage of A. Chekhov is traced. The reasons for the writer`s issuing to creativity of A. Chekhov are explained and the results of this interaction are detected. It is shown that Yu. Olesha perceived Chekhov's creativity and personality of the writer as an opportunity to unite two epochs. Being a successor of the ideological and esthetic traditions of the XIX century, Yu. Olesha himself became an integral part of the culture of a new era, and his work – one of the events through which the past is due to the present with “the unbroken chain”.
Downloads
Download data is not yet available.
References
1. Басин Е. Портрет в изобразительном искусстве / Евгений Басин // Энциклопедия Кругосвет : электронн. версия. URL: http://www.krugosvet.ru/enc (дата обр.: 19.09.2016).
2. Борбунюк В. А. Драматические «переделки» А. П. Чехова: автоинтертекстуальность и особенности паратекста // Вісник Харк. нац. ун-ту ім. В. Н. Каразіна. – № 583: Серія Філологія. – Вип. 37 : «Філологічні дослідження тексту». – Харків, 2003. – С. 67–70.
3. Гребенщикова О. Г. Поетика візуальності в російській прозі 1920–1930-х років : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. філол. наук : спец. 10.01.02 «Російська література» / Гребенщикова Олександра Геннадіївна. – Харків, 2013. – 19 с.
4. Гудкова В. Как официоз «работал» с писателем: эволюция самоописаний Юрия Олеши // Новое литературное обозрение : электронн. версия журн. 2004. № 68. URL: http://magazines.russ.ru/nlo/2004/68/ud6.html (дата обр.: 19.09.2016).
5. Звучит ли Чехов-драматург сегодня? // Рабис. – № 29 от 16 июля 1929. – С. 8–9.
6. Зингерман Б. И. Театр Чехова и его мировое значение / Б. И. Зингерман. – М. : Наука, 1988. – 384 с.
7. Лапушин Р. Е. «…Чтобы начать нашу жизнь снова» (Экзистенциальная и поэтическая перспективы в «Трёх сёстрах») / Р. Е. Лапушин // Чеховиана. «Три сестры» – 100 лет. – М. : Наука, 2002. – С. 19–33.
8. Муриня М. А. Чеховиана начала ХХ века (Структура и особенности) / М. А. Муриня // Чеховиана. Чехов и «серебряный век». – М. : Наука, 1996. – С. 15–22.
9. Никулин Л. Памяти Юрия Олеши / Л. Никулин // Литература и жизнь. – 1960. – № 58 (328). – С. 4.
10. Олеша Ю. Заметки писателя / Ю. Олеша // Литературная газета. – 1937. – № 50 (686) от 15 сентября. – С. 3.
11. Олеша Ю. Литературные дневники / Юрий Олеша [публикация, послесловие и комментарии В. Гудковой] // Знамя. – 1998. – № 7. – С. 144–178.
12. Олеша Ю. «Мы должны оставить множество свидетельств…» : [дневники] / Юрий Олеша [вступ. статья и публикация В. Гудковой] // Знамя. – 1996. – № 10. – С. 155–181.
13. Олеша Ю. Пьесы. Статьи о театре и драматургии / Ю. Олеша. – М. : Искусство, 1968. – 388 с.
14. Семанова М. Чехов и советская литература (1937–1935) / М. Семанова. – М.–Л. : Сов. писатель, 1966. – 312 с.
15. Смирнов И. Роман и смена эпох: «Зависть» Юрия Олеши // Звезда: электронн. версия журн. 2012. № 8. URL: http://magazines.russ.ru/nlo/2004/68/ud6.html (дата обр.: 19.09.2016).
16. Собенников А. С. Художественый символ в драматургии А. П. Чехова (типологическое сопоставление с западно-европейской «новой драмой»). – Иркутск : Иркут. ун-т, 1989. – 200 с.
17. Соболевская Г. И. Место драматических «переделок» в творческой эволюции А. П. Чехова / Г. И. Соболевская // Проблемы метода и жанра. – Томск, 1978. – С.47–59.
18. Чехов А. П. Полн. собр. соч. и писем : в 30 т. : Соч. : в 18 т. / Антон Павлович Чехов. – Т. 8. – М. : Наука, 1977. – 528 с.
19. Чехов А. П. Полн. собр. соч. и писем : в 30 т. : Соч. : в 18 т. / Антон Павлович Чехов. – Т. – М. : Наука, 1977. – 544 с.
20. Чехов А. П. Полн. собр. соч. и писем : в 30 т. : Соч. : в 18 т. / Антон Павлович Чехов. – Т.12–13 [Пьесы]. – М. : Наука, 1978.
21. Чудакова М. О. Мастерство Юрия Олеши / М. О. Чудакова. – М. : Наука, 1972. – 101 с.
22. Шеховцова Т. А. «У него нет лишних подробностей…»: Мир Чехова. Контекст. Интертекст : монография / Т. А. Шеховцова. – Х. : ХНУ имени В. Н. Каразина, 2015. – 196 с.
2. Борбунюк В. А. Драматические «переделки» А. П. Чехова: автоинтертекстуальность и особенности паратекста // Вісник Харк. нац. ун-ту ім. В. Н. Каразіна. – № 583: Серія Філологія. – Вип. 37 : «Філологічні дослідження тексту». – Харків, 2003. – С. 67–70.
3. Гребенщикова О. Г. Поетика візуальності в російській прозі 1920–1930-х років : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. філол. наук : спец. 10.01.02 «Російська література» / Гребенщикова Олександра Геннадіївна. – Харків, 2013. – 19 с.
4. Гудкова В. Как официоз «работал» с писателем: эволюция самоописаний Юрия Олеши // Новое литературное обозрение : электронн. версия журн. 2004. № 68. URL: http://magazines.russ.ru/nlo/2004/68/ud6.html (дата обр.: 19.09.2016).
5. Звучит ли Чехов-драматург сегодня? // Рабис. – № 29 от 16 июля 1929. – С. 8–9.
6. Зингерман Б. И. Театр Чехова и его мировое значение / Б. И. Зингерман. – М. : Наука, 1988. – 384 с.
7. Лапушин Р. Е. «…Чтобы начать нашу жизнь снова» (Экзистенциальная и поэтическая перспективы в «Трёх сёстрах») / Р. Е. Лапушин // Чеховиана. «Три сестры» – 100 лет. – М. : Наука, 2002. – С. 19–33.
8. Муриня М. А. Чеховиана начала ХХ века (Структура и особенности) / М. А. Муриня // Чеховиана. Чехов и «серебряный век». – М. : Наука, 1996. – С. 15–22.
9. Никулин Л. Памяти Юрия Олеши / Л. Никулин // Литература и жизнь. – 1960. – № 58 (328). – С. 4.
10. Олеша Ю. Заметки писателя / Ю. Олеша // Литературная газета. – 1937. – № 50 (686) от 15 сентября. – С. 3.
11. Олеша Ю. Литературные дневники / Юрий Олеша [публикация, послесловие и комментарии В. Гудковой] // Знамя. – 1998. – № 7. – С. 144–178.
12. Олеша Ю. «Мы должны оставить множество свидетельств…» : [дневники] / Юрий Олеша [вступ. статья и публикация В. Гудковой] // Знамя. – 1996. – № 10. – С. 155–181.
13. Олеша Ю. Пьесы. Статьи о театре и драматургии / Ю. Олеша. – М. : Искусство, 1968. – 388 с.
14. Семанова М. Чехов и советская литература (1937–1935) / М. Семанова. – М.–Л. : Сов. писатель, 1966. – 312 с.
15. Смирнов И. Роман и смена эпох: «Зависть» Юрия Олеши // Звезда: электронн. версия журн. 2012. № 8. URL: http://magazines.russ.ru/nlo/2004/68/ud6.html (дата обр.: 19.09.2016).
16. Собенников А. С. Художественый символ в драматургии А. П. Чехова (типологическое сопоставление с западно-европейской «новой драмой»). – Иркутск : Иркут. ун-т, 1989. – 200 с.
17. Соболевская Г. И. Место драматических «переделок» в творческой эволюции А. П. Чехова / Г. И. Соболевская // Проблемы метода и жанра. – Томск, 1978. – С.47–59.
18. Чехов А. П. Полн. собр. соч. и писем : в 30 т. : Соч. : в 18 т. / Антон Павлович Чехов. – Т. 8. – М. : Наука, 1977. – 528 с.
19. Чехов А. П. Полн. собр. соч. и писем : в 30 т. : Соч. : в 18 т. / Антон Павлович Чехов. – Т. – М. : Наука, 1977. – 544 с.
20. Чехов А. П. Полн. собр. соч. и писем : в 30 т. : Соч. : в 18 т. / Антон Павлович Чехов. – Т.12–13 [Пьесы]. – М. : Наука, 1978.
21. Чудакова М. О. Мастерство Юрия Олеши / М. О. Чудакова. – М. : Наука, 1972. – 101 с.
22. Шеховцова Т. А. «У него нет лишних подробностей…»: Мир Чехова. Контекст. Интертекст : монография / Т. А. Шеховцова. – Х. : ХНУ имени В. Н. Каразина, 2015. – 196 с.
Published
2017-04-06
How to Cite
Борбунюк, В. А. (2017). «The last man of the nineteenth century»: A. Chekhov and Yu. Olesha. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series “Philology”, (75), 138-146. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/philology/article/view/8284
Issue
Section
Intertextual relations and reception of works of art