The water complex in prose of N. Barshev

  • Владимир Васильевич Виниченко Харьковский национальный университет имени В. Н. Каразина
Keywords: motif, the complex of motifs, mythopoetics, myth, prose

Abstract

The article concerns the studying of the water complex in its diversity of the incarnations (the motifs of the river, rain, mist, flow, the death beverage and so on) in the prose of Nilolay Barshev. It is shown that these motifs form the motive complex, saving mythological traditional semantic, which is enriched with the conceptions of Romanticism and Modernism. In such works of Barshev as The Big Bubbles, The Citizen Water, The Fourth water represents the destroying force, which is equal to primeval chaos and demolishes and engulfs everything on its way. The water motifs in the prose of Barshev are related to the temporal image: the ocean of time which a man can't measure or deplate because of his little possibilities. Water exists out of time, being in past, present and future. At the same time the image of water is ambivalent. It represents woman, can bring death, ruin and revival, mothering carry, being vital force, which gives life. It can be said about the authorial interpretation of the water motif as revolutionary, transfiguring force, which is ambivalent and brings the hopes of renewal of life, as well destroying and chaos.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Владимир Васильевич Виниченко, Харьковский национальный университет имени В. Н. Каразина
аспирант кафедры истории русской литературы

References

1. Башляр Г. Вода и грезы: опыт о воображении материи / Г. Башляр ; пер. с фр. Б. М. Скуратова. — М. : Изд-во гуманитарной литературы, 1998. — 268 с.

2. Гаспаров Б. М. Из наблюдений над мотивной структурой романа Булгакова «Мастер и Маргарита» / Б. М. Гаспаров // Литературные лейтмотивы / Б. М. Гаспаров. — М. : Наука, 1993. — 304 с.

3. Кураев М. Баршева можно не знать? Читатель представляет писателя / М. Кураев // Литературное обозрение. — 1990. — № 6. — С. 106—107.

4. Мифы народов мира : энциклопедия : в 2 т. / Гл. ред. С. А. Токарев. — Т. 1 : А–К. — М. : Сов. энциклопедия, 1991. — 671 с.

5. Расколдованный круг : Сборник повестей и рассказов. — Л. : Сов. писатель, 1990. — 688 с.

6. Топоров В. Н. О поэтическом комплексе моря и его психофизиологических основах / В. Н. Топоров // Миф. Ритуал. Символ / В. Н. Топоров. — М. : Прогресс ; Культура, 1995. — С. 575—622.

7. Топоров В. Н. Петербургский текст русской литературы / В. Н. Топоров. — СПб. : Искусство, 2003. — 617 с.

8. Тюпа В. И. Тезисы к проекту словаря мотивов / В. И. Тюпа // Дискурс -2' 96. — Новосибирск : Наука, 1996. — С. 52—55.

9. Ханзен-Леве А. Русский символизм / А. Ханзен-Леве. — СПб. : Академический проект, 1999. — 512 с.

10. Шеховцова Т. А. Проза Л. Добычина. Маргиналии русского модернизма / Т. А. Шеховцова. — Харьков : ХНУ им. В. Н. Каразина, 2009. — 312 с.

11. Шеховцова Т. А. Проза Николая Баршева: чеховское начало в русском модернизме 1920-30-х годов / Т. А. Шеховцова // Вiсник Харкiвського нацiонального унiверситету iм. В. Н. Каразiна. — 2006. — № 745. Сер. : Філологія. — Вип. 49. — С. 130—134.

12. Ямпольский М. Беспамятство как исток. Читая Д. Хармса / М. Ямпольский. — М. : Новое литературное обозрение, 1998. — 384 с.
Published
2017-04-06
How to Cite
Виниченко, В. В. (2017). The water complex in prose of N. Barshev. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series “Philology”, (75), 103-108. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/philology/article/view/8278
Section
Modern studies of modernism and postmodernism of the twentieth century