Український «Мандат» Н. Ердмана (за матеріалами періодичних видань 1925–1926 років)

  • Валентина Олексіївна Борбунюк Харківська державна академія дизайну і мистецтв https://orcid.org/0000-0002-1969-620X
Ключові слова: «Мандат», Н. Ердман, п’єса, рецензія, театральна критика

Анотація

У дослідженні на матеріалі українських, зокрема харківських, періодичних видань зроблена спроба реконструювати одну із найбільш популярних у вітчизняному театральному репертуарі сезону 1925/1926 років постановок – п’єсу  Н. Ердмана «Мандат». Наукова новизна роботи обумовлена тим фактом, що проблеми рецепції та інтерпретації п’єси «Мандат» українською театральною критикою 1920-х років дотепер не були предметом спеціальної наукової розвідки. Методологія дослідження полягає у застосуванні комплексного підходу, зокрема у поєднанні історико-культурного, типологічного та інтертекстуального методів. Завдяки названим методам аналізуються такі складові постановок, як діяльність режисера, акторів, реакція глядачів. Крім того, зроблена спроба класифікувати вітчизняну театральну критику 1920-х років. Показано, що на авторів вплинув  режисерський театр. Однак, незважаючи на прихильність критиків до тієї чи іншої естетичної системи, у рецензіях домінував соціологічний напрямок, що почасти призводило до спрощеного сприйняття і тлумачення постановок. З’ясовано, що поява у «Мандата» української сценічної історії обумовлена, перш за все, репертуарною кризою вітчизняних театрів, відсутністю п’єс, за винятком творів М. Куліша, які віддзеркалювали б сучасне життя, відтворювали на сцені радянський побут. Заповнюючи репертуарні лакуни п’єсами, які мали успіх на кону столичних театрів, новостворені театри, зокрема харківський Червонозаводський, намагалися засвідчити свій професіоналізм. Принципи і межі втручання режисерів у художній світ п’єси не завжди відповідали задуму драматурга і були обумовлені бажанням встановити зв'язок між мистецтвом і життям. У цілому ж театральний сезон 1925/1926 років за своєю насиченістю театральними прем’єрами свідчив про початок нової доби в українському театрі і, як наслідок, у вітчизняній театральній критиці.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Валентина Олексіївна Борбунюк, Харківська державна академія дизайну і мистецтв

кандидат філологічних наук, доцент кафедри українознавства

Посилання

Anketa jurnalu // Nove mistetstvo. 1925. № 2. S. 6–7 [in Ukrainian].

Anketa jurnalu // Nove mistetstvo. 1925 № 3. S. 2[in Ukrainian].

A. T. CHervonozavodskiy teatr. 1905 rіk u Harkovі // Nove mistetstvo. 1925 № 3. S. 10 [in Ukrainian].

Vl. M. «Mandat». Krasnozavodskiy teatr // Proletariy. 1925. № 252. S. 4 [in Ukrainian].

Geronskiy. Itogi teatralnogo sezona. Soyuz nutra protiv soyuza formyi // Ekran. 1926. № 20 (30 maya). S. 13 [in Russian].

Іvolgіn Vol. «Mandat». U CHervonozavodskomu teatrі [retsenzіya] // Nove mistetstvo. 1925. № 3. S. 12 [in Ukrainian].

Kataev V. Teatral'nye zametki pojeta. Neskol'ko slov po povodu [Theatre notes poet. A few words about] // Hudozhestvennaja mysl'. 1922. № 2, S. 12 [in Ukrainian].

K-y. CHetyire goda // Teatr – muzika – kіno. Kyiv. 1926. № 23. S. 1 [in Ukrainian].

Kuptsova O. N. Iz istorii stanovleniya sovetskoy teatralnoy kritiki (1917–1926 gg.). – Saratov, 1984. 68 s [in Russian].

Kurbas Les. Sogodnі ukraїnskogo teatru і «Berezіl» // Kurbas Les. Fіlosofіya teatru. Kyiv : Vid-vo Solomії Pavlichko «Osnovi», 2001. S. 671–692 [in Ukrainian].

M. Ark. U rampyi // Teatr – muzika – kіno. Kyiv. 1925. № 4. S. 5 [in Ukrainian].

Mejerhol'd V. EH. Stat'i, pis'ma, rechi, besedy. CH. 2 : 1917 – 1939. M. : Iskusstvo, 1968. 522 s. [in Russian].

Mironova M. A. Vospriyatie p'esy i spektaklya «Mandat» formal'noj teatral'noj kritikoj // Vestnik TGPU. 2011. V. 7 (109). S. 30–33 [in Russian].

Namechayushchijsya perelom v repertuare russkoj dramy (Beseda s direktorom russkoj dramy V. N. Dagmarovym) // Teatr – muzika – kіno. Kyiv. 1925. № 4. S. 3 [in Ukrainian].

N. Teatr imeni Vs. Mejerhol'da // Teatr – muzika – kіno. 1926. № 27. S. 5 [in Ukrainian].

Rozencvejg B. Allo, Kurbas! (Vokzal'noe) // Teatr – muzika – kіno.1926. № 24. S. 4–5 [in Ukrainian].

Rozencvejg B. Plemya buri i natiska (k priezdu teatra im. Mejerhol'da) // Teatr – muzika – kіno.1926. № 27. S. 3–4 [in Ukrainian].

Spravochnik «Proletariya». Hronika // Proletarij. 1925. № 249. S. 4 [in Ukrainian].

Teatral'naya hronika. Teatr im. Libknekhta. K gastrolyam teatra im. Vs. Mejerhol'da // Teatr – muzika – kіno. Kyiv. 1926. № 27. S. 7 [in Ukrainian].

Tokar' H. Detishche ukrainskoj revolyucii // Teatr – muzika – kіno. Kyiv. 1926. № 24. S. 3–4 [in Ukrainian].

Tribuna chitatelya // Teatr – muzika – kіno. Kyiv. 1925. № 5. S. 2 [in Ukrainian].

U. Gastroli moskovskogo teatra Mejerhol'da // Proletarij. 1925. № 146. S. 4 [in Ukrainian].

Xry`stovy`j M. Slovo za dramaturgamy` // Nove my`stecztvo. 1925. № 3. S. 1 [in Ukrainian].

Chechy`k V. «Teatral`ny`j konstrukty`vizm» Bory`sa Kosareva (1924–1926) // Ukrayins`ke my`stecztvoznavstvo: materialy`, doslidzhennya, recenziyi. Kyiv : IMFE im. M.T. Ry`l`s`kogo NAN Ukrayiny`, 2007. V. 7. S. 153–157 [in Ukrainian].

EHrdman N. P'esy. Intermedii. Pis'ma. Dokumenty. Vospominaniya sovremennikov. M.: Iskusstvo, 1990. 522 s [in Russian].

Опубліковано
2019-08-30
Як цитувати
Борбунюк, В. (2019). Український «Мандат» Н. Ердмана (за матеріалами періодичних видань 1925–1926 років). Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філологія», (81), 105-112. https://doi.org/10.26565/2227-1864-2019-81-17
Розділ
Драматургічний текст у науково-критичній рецепції