«Червоні помідори» Б. Чичибабіна: шлях поета і можливості вірша

  • Тетяна Анатоліївна Шеховцова Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0002-6270-6549
Ключові слова: Чичибабін, образ-символ, семантика, поетика, контекст, реальний коментар, «семантична поетика»

Анотація

У статті проведено цілісний семантичний, поетологічний і контекстуальний аналіз вірша російського поета Бориса Чичибабіна «Скінчуся, залишуся живим...» («Червоні помідори») з урахуванням дискусійних моментів існуючих інтерпретацій. Уточнено значення цього твору в особистісному і творчому становленні поета. Доповнено трактовку центрального символічного образу вірша «червоні помідори» і запропоновано реальний коментар до нього. Схарактеризовано архетипічні, фольклорні та літературні претексти вірша. Простежено семантичне навантаження всіх формальних компонентів вірша – композиції, строфіки, фоніки, метрики. Прокоментовано співвідношення зовнішнього, подієво-біографічного, і ліричного сюжетів вірша. Показано, що поетична конструкція залишається чи не єдиною опорою в розірваному, ворожому світі, де опинився в'язень, при цьому поряд з класичною строфікою поет використовує некласичну метрику – розмитий трьохіктний дольник, демонструючи можливості «вільного» вірша.

Виявлено точки дотику вірша Чичибабіна з «семантичною поетикою», створеною О. Мандельштамом і А. Ахматовою (розуміння зв'язку історії і людини, проникнення творчості в життя, перетворення слова в справу, співвіднесеність вірша з реальною ситуацією, поєднання узагальнено-філософського і конкретно-чуттєвого і т. ін.) Прозаїзацїя вірша проявляється у введенні сюжетних елементів, прихованій діалогізації, використанні розмовних інтонацій, грі часом, кінематографічності.

Автор статті приходить до висновку, що вірш молодого поета стає свідченням не просто ранньої творчої зрілості, а й особливої поетичної інтуїції: виявляючи підвищену семантизацію всіх елементів вірша і реалізацію перформативних можливостей поетичного висловлювання, чичибабінській текст співвідноситься з перспективними художніми відкриттями постсимволістської доби.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Тетяна Анатоліївна Шеховцова, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

доктор філологічних наук, професор кафедри історії російської літератури

Посилання

Abramovich S. D. Ritoriko-pateticheskoe nachalo v khudozhestvennom mire B. Chichibabina: («Krasnye pomidory» kak obraz-litota chuzhogo mira v stikhotvorenii «Konchus, ostanus zhiv li...») // Vestnik Krymskikh chteniy B. A. Chichibabina: sb. nauch. tr. Vyp. 4: B. A. Chichibabin v poeticheskom mire Rossii i Ukrainy. Simferopol: Krymskiy Arkhiv, 2008. S. 3–6.

Bahrianyi I. Sad hetsymanskyi. URL: https://www.ukrlib.com.ua/ books/printit.php?tid=29 (data obrashchenyia: 15.03.2019)

Bogoslavskiy M. Samostoyanie stikha, ili vstrecha dvukh poetik // Materialy Chichibabinskikh chteniy. 1995–1999. Kharkov: Folio, 1999. S. 13–28 s.

Vekshin G. V. Fonostilistika teksta: zvukovoy povtor v perspektive smysloobrazovaniya: avtoref. dis. … doktora filol. nauk: 10. 01. 02 – «Russkiy yazyk». Moskva, 2006. 48 s.

Velikorusskie narodnye pesni / Izdany prof. A. I. Sobolevskim. T. 5. Sankt-Peterburg: B. i., 1899. 644 s.

Gasparov M. L. Russkiy trekhudarnyy dolnik KhKh veka // Teoriya stikha / Pod red. V. Ye. Kholshevnikova. Leningrad: Nauka, 1968. S. 59–106.

Yegorov B. Yeda i pite u Borisa Chichibabina // «Pir – eto luchshiy obraz schastya» // Obrazy trapezy v bogoslovii i kulture / Pod red. Svetlany Panich i Iriny Yazykovoy. Moskva: Izd-vo BBI, 2016. 264 s. URL: http://ogrik2.ru/b/svetlana-panich/pir-eto-luchshij-obraz-schastya-obrazy-trapezy-v-bogoslovii-i-kulture/28673/boris-egoroveda-i-pite-u-borisa-chichibabina/18 (data obrashcheniya: 10.03.2019).

Yegorov B. F. Tvorcheskaya zhizn Borisa Chichibabina. Sankt-Peterburg: Rostok, 2016. 192 s.

Zuienko M. O. Osoblyvosti indyvidualnoho styliu Borysa Chychybabina: dys. … kand. filol. nauk: 10.01.02 «Rosiiska literatura». Poltava, 2007. URL: https://mydisser.com/ru/catalog/view/312/780/19869.html (data obrashchenyia: 10.03.2019).

Ilyushin A. A. Russkoe stikhoslozhenie. Moskva: Vyssh. shk., 1988. 165 s.

Levin Yu. I, Segal D. M., Timenchik R. D., Toporov V. N., Tsivyan T. V. Russkaya semanticheskaya poetika kak potentsialnaya kulturnaya paradigma https://studfiles.net/preview/3349604/ (data obrashcheniya: 10.03.2019).

Mify narodov mira: entsiklopediya: v 2 t. / Gl. red. S. A. Tokarev. T. 2: K–Ya. Moskva: Sov. entsiklopediya, 1992. 719 s.

Rakhlin F. Krasnye pomidory kushayte bez menya… URL: https://www.proza.ru/2011/06/25/1373 (data obrashcheniya: 10.03.2019).

Rybakov B. A. Yazychestvo Drevney Rusi. URL: https://www.e-reading.club/bookreader.php/86163/Rybakov_-_Yazychestvo_Drevneii_Rusi.html (data obrashcheniya: 10.03.2019).

Segal D. Literatura kak okhrannaya gramota. Moskva: Vodoley Publishers, 2006. 976 s.

Slovo o polku Igoreve // Biblioteka literatury Drevney Rusi: v 15 t. / Pod red. D. S. Likhacheva, L. A. Dmitrieva, A. A. Alekseeva, N. V. Ponyrko. Sankt-Peterburg: Nauka, 1997. T. 4: XII vek. URL: http://lib.pushkinskijdom.ru/Default.aspx?tabid=4941 (data obrashcheniya: 10.03.2019).

Frizman L. G., Khodos A. E. Boris Chichibabin. Zhizn i poeziya. Kharkov: Konsum, 1999. 128 s.

Chichibabin B. A. V stikhakh i proze / Boris Chichibabin; izd. podgot. L. S. Karas-Chichibabina, L. G. Frizman; [otv. red. B. F. Yegorov]. Moskva: Nauka, 2013. 567 s. (Literaturnye pamyatniki)

Опубліковано
2019-08-29
Як цитувати
Шеховцова, Т. (2019). «Червоні помідори» Б. Чичибабіна: шлях поета і можливості вірша. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філологія», (81), 64-69. https://doi.org/10.26565/2227-1864-2019-81-10
Розділ
Літературознавчі дослідження: теоретичні та прикладні аспекти