Рецепція творчості Доріс Лессінг у науковому дискурсі

  • Олена Миколаївна Кравець Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0001-7428-8535
  • Наталія Юріївна Проскуріна Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0002-9265-6618
Ключові слова: Доріс Лессінг, неоміфілогізм, роман, рецепція, літературознавство

Анотація

Стаття присвячена вивченню рецепції літературної спадщини сучасної британської письменниці Доріс Лессінг, творчість якої вплинула на розвиток англо-американської літератури кінця ХХ – початку ХХI століть.

У статті окреслено стан вивчення питання стосовно дослідженості творчості авторки в сучасному зарубіжному й вітчизняному літературознавстві. Розглянуто й систематизовано різні підходи науковців щодо аналізу романів Доріс Лессінг, визначено основні вектори дослідження творчої спадщини письменниці.

У зарубіжній критиці романи авторки розглядались переважно у феміністичному дискурсі. Увагу дослідників було сфокусовано головним чином на романах «Золотий Записник» (1962), «Трава співає» (1950), а також циклі романів «Діти насилля» (1952–1969).

У вітчизняному літературознавстві вирізняються такі основні напрями вивчення художньої спадщини Д. Лессінг: 1) психологічний підхід (М. Горлач, І. Зимомря, В. Луцик, М. Миколайчик); 2) феміністичний (В. Савина, Л. Мірошниченко І. Шаповалова); 3) аналіз соціально-політичних аспектів творчості (Л. Мірошниченко, А. Шпиталь); 4) дослідження поетики романів Д. Лессінг (М. Горлач, В. Крамар); 5) культурно-історичний підхід (М. Горлач, В. Луцик, Л. Мірошниченко); 6) виявлення особливостей творчого методу письменниці (О. Подкоритова); 7) паратекстуальний підхід (Л. Мірошниченко).

У зарубіжному літературознавстві виявляються такі основні аспекти дослідження творів письменниці: 1) феміністичний (Л. Скотт); 2) історичний (С. Воткінз, М. Дребл, Г. Грін); 3) психологічний (Б. Дрейн, Ф. Перракіс); 4) культурологічний (К. Фішбурн, Н. Хардін); 5) компаративістський підхід (Л. Скотт); 6) екофеміністичний підхід (Н. Елдіб); 7) педагогічний аспект (Т. Сперлінгер).

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

Олена Миколаївна Кравець, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

кандидат філологічних наук, доцент кафедри історії зарубіжної літератури і класичної філології

Наталія Юріївна Проскуріна, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

аспірант першого року навчання кафедри історії зарубіжної літератури і класичної філології

Посилання

Horlach M. V. Zhinka yak Insha v romani Doris Lessinh “Zolotyi zapysnyk” [Woman as Another in Doris Lessing`s novel “Golden Notebook”]. Available at : https://docviewer.yandex.ua/?url=yaserp%3A%2F%2Flnu.edu.ua%2Ffaculty%2Finomov.new%2Fukrainian%2Fhorlach.doc〈=uk&c=555caa39f00c

Horlach, M. V. (2014) Problemy vidminnosti u multykulturnomu prostori khudozhnikh tvoriv D. Lessinh [Problems of difference in the multicultural space of D. Lessing`s artistic works]. Zb. Literaturoznavchi obrii. Pratsi molodykh uchenykh. Zb. nauk. prats. No. 20, pp. 18—17.

Kramar, V. B. (2018) Postmodernistska poetyka tvoriv Dzhona Apdaika i Doris Lessinh [Postmodern poetics of John Updike and Doris Lessing]. Vyd. ChDU im. Petra Mohyly. Vyd. Filolohiia. Literaturoznavsto [Philological Science], no.152, pp. 50—53

Lutsyk, V. I. (2014) Obraz Londona u malii prozi Doris Lessinh: nova paradyhma mizhosobystisnykh stosunkiv [The Image of London in Small Prose of Doris Lessing] Visn. Khark. nats. un-tu im. V. N. Karazina. Ser.: Filolohiia [Philological Science], no. 1027 (71), pp. 191—196.

Mykolaichyk, M. V. (2014) Osoblyvosti psykholohizmu v romanakh Doris Lessinh [Features of psychology in Doris Lessing`s novels]. [PhD Thesis]. Simferopol. [in Ukranian]

Miroshnychenko, L. Ya. (2012) Istoriia ta nostalhiia v romanakh Doris Lessinh [History and nostalgia in the novels of Doris Lessing]. Visnyk Zaporizkoho natsionalnoho universytetu. Filolohichni nauky, [Philological Science], no. 3, pp.173—180.

Miroshnychenko, L. Ya. (2012) Paratekst i yoho funktsii u romani Doris Lessinh “Ushchelyna” [Paratect and its functions in Doris Lessing's novel “Cleft”]. Inozemna filolohiia [Philological Science], no.124, pp. 269—277

Rudnev, V. P. (2005) Slovar bezumiya [Dictionary of insanity]. Moscow : Nezavisimaya firma «Klass». [in Russian]

Savina, V. V. (2014) Spetsifika izobrazheniya mira zhenschinyi v feministskih romanah Doris Lessing [Specificity of the image of the women world in Doris Lessing feminist novels]. Visn. Hark. nats. un-tu im. V. N. Karazina. Ser.: Filologiya [Philological Science], no. 1027 (71), pp.196-200.

Shpytal, A. (2009) Doris Lessinh [Doris Lessing] Slovo i chas [Word and time]. No. 10, pp. 22—25.

Aldeeb, N. R. (2017) Ecofeminism in Doris Lessing’s Mara and Dann: An Adventure. AWEJ for translation & Literacy Studies, pp. 78—85.

Perrakis, P. (1992) Touring Lessing’s Fictional World. Science Fiction Studies. Vol. 19. No. 56, pp. 95—99.

Scott, L. (1997) Similarities Between Virginia Woolf and Doris Lessing [Electronic journal]. Deep South. Vol. 3. No. 2. Available at :http://www.otago.ac.nz/deepsouth/vol3no2/scott.html.

Sperlinger, T. (2017) Radical Pedagogy in Doris Lessing’s Mara and Dann. Critique: Studies in Contemporary Fiction. Vol. 58, pp. 300—311.

Whilson, S. R. (2013) Storytelling in Lessing’s Mara and Dann and Other Texts. Women's Utopian and Dystopian Fiction. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing, pp. 23—30.

[Electronic resource]. Available at : https://www.nobelprize.org/nobel_prizes/literature/laureates/2007/

Опубліковано
2019-08-29
Як цитувати
Кравець, О., & Проскуріна, Н. (2019). Рецепція творчості Доріс Лессінг у науковому дискурсі. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філологія», (81), 58-63. https://doi.org/10.26565/2227-1864-2019-81-09
Розділ
Літературознавчі дослідження: теоретичні та прикладні аспекти