Antitotalitarian pathos in Christoph Ransmayr’s novel «The Last World» in the light of literary anthropology
Abstract
The present paper studies the antitotalitarian pathos in Christoph Ransmayr’s «The Last World» («Die letzte Welt», 1988). The problem is relatively fresh in literary criticism. The main objective of this paper is to reveal the peculiarities of the characters’ narrative being. In reading Christoph Ransmayr’s novel, the Ovid’s personality arises in recipient’s mind like an old movie. Its scenes remotely resemble the reality. The reason why the writers, the literary critics or just readers become inquiring about the ancient poet is an opportunity to find the answers to the key questions of the human existence in his biography. In addition, even at present no one has the true facts about Ovid’s life. The only proofs we have are the biographical inclusions in his poetry. Therefore the authors have recourse to inexhaustible resources of a myth to fill the numerous gaps in this part of history. The perceptual unity of the poet’s image depends on the reader’s capacity to bring together «the textual puzzles». In the postmodern space of «The Last World» Ovid became the hostage of the absurd world that lives under the law of total control, where fear, inventions, and deformations in social morals dominate. The originality of our scientific solution based on the concepts of literary anthropology. It means that the poetological measurements of the postmodern narrative are not considered separately, but in the context of the fiction being of the main characters and antagonists – the emperor Caesar Augustus and the poet Ovid. Finally the article interprets the conflict between them as an allegory of the voice of free art’s subordination by the totalitarian system.
Downloads
References
Література
Гай Светоний Транквилл. Божественный Август / Гай Светоний Транквилл ; [изд. подготовили М. Л. Гаспаров и Е. М. Штаерман ; отв. ред. С. Л. Утченко] // Жизнь двенадцати цезарей. – М. : Изд-во «Наука», 1964. – С. 35–75. – (Серия «Литературные памятники»).
Кухаренко В. А. Интерпретация текста : учеб. пособие для студентов пед. ин-тов по спец. № 2103 «Иностр. яз.» / Валерия Андреевна Кухаренко. – 2-е изд., перераб. – М. : Просвещение, 1988. – 192 с.
Ліхоманова Н. О. Метаморфози мотиву пошуку в романі Крістофа Рансмайра «Останній світ» / Наталя Олександрівна Ліхоманова // Науковий вісник Чернівецького університету. Германська філологія. – Чернівці : Рута, 1999. – Вип. 68. – С. 27–34.
Ненько І. Я. Відображаючи життя як хаос… (Про зумовленість ідейного змісту та поетики роману К. Рансмайра «Останній світ» постмодерністською світоглядною позицією його автора) / І. Я. Ненько // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2002. – № 5-6. – С. 109–110.
Потехина И. Г. Роман Кристофа Рансмайра «Последний мир» : миф и литература : автореф. дисс. на соискание учен. степени канд. филол. наук : спец. 10.01.03 «Литература народов стран зарубежья (Литературы народов Европы, Америки, Австралии)» / И. Г. Потехина. – СПб., 2005. – 22 с.
Рансмайр К. Останній світ : роман / Крістоф Рансмайр ; [пер. з нім. О. Логвиненко ; післямова Л. Цибенко]. – К. : Основи, 1994. – 206 с.
Семків Р. Постмодернізм та іронія (типологізація нетипового) / Ростислав Семків // Слово і Час. – 2000. – № 6. – С. 6–12.
Цибенко Л. Крістоф Рансмайр і його роман «Останній світ» / Лариса Цибенко // Рансмайр К. Останній світ : роман / [пер. з нім. О. Логвиненко ; післямова Л. Цибенко]. – К. : Основи, 1994. – С. 193–206.
References
Gaius Svetoniy Trankvill (1964) Bozhestvennyiy Avgust. Zhizn dvenadtsati tsezarey [Divine Augustus. The Life of the Twelve Caesars]. Moscow :Nauka. Series Literary monuments pp. 35 – 75.[in Russian]
Kuharenko, V. A. (1988) Interpretatsiya teksta [Text Interpretation]. Moscow : Prosveschenie. [in Russian]
Likhomanova, N. O. (1999) Metamorfozy motyvu poshuku v romani Kristofa Ransmaira ”Ostannii svit” [Motive metamorphoses of the search in the novel by Christoph Ransmayr ”The Last World”]. Naukovyi visnyk Chernivetskoho universytetu. Hermanska filolohiia. Chernivtsi : Ruta no. 68, pp. 27–34. [in Ukranian]
Nenko, I. Ya. (2002) Vidobrazhaiuchy zhyttia yak khaos. Pro zumovlenist ideinoho zmistu ta poetyky romanu K. Ransmaira ”Ostannii svit” postmodernistskoiu svitohliadnoiu pozytsiieiu yoho avtora) [Displaying life as a chaos. On the conditionality of the ideological content and poetics of the novel K. Ransmayr The Last World” by the postmodern world viewpoint of his author]. Vsesvitnia literatura v serednikh navchalnykh zakladakh Ukrainy, no. 5-6, pp. 109–110. [in Ukranian]
Potehina, I. G. (2005) Roman Kristofa Ransmayra «Posledniy mir»: mif i literatura [The novel ”The Last World”by Christoph Ransmayr: Myth and Literature]. (PhD Thesis). St. Petersburg. [in Russian]
Ransmayr, K. (1994) Ostannii svit [The Last World]. – K. : Osnovi. [in Ukranian]
Semkiv, R. (2000) Postmodernizm ta ironiia (typolohizatsiia netypovoho) [Postmodernism and morality (typology of atypical)]. Slovo i Chas. no. 6, pp. 6–12. [in Ukranian]
Tsybenko, L. (1994) Kristof Ransmair i yoho roman «Ostannii svit» [Christoph Ransmayr and his novel ”The Last World”]. Kiev : Osnovy, pp. 193–206. [in Ukranian]