The problem of choice in the tragedy by Yelysey Karpenko “Momot Nir”
Abstract
The article is devoted to the elucidation of the genre features in literary work by Yelysey Karpenko “Momot Nir”. The article defines the correlation between genre and content parameters of literary work. Particular attention is paid to determining the specificity of artistic expression the problem of choice made by characters and the consequences of their choice. The originality of the conflict formation and the development of action in the playwright's play is revealed. The work depicts the duality of the image: personal tragedies, which were the result of misconceptions and actions of characters in combination with the coincidence of various unfavorable factors, are fully unfolding in the final part – just when the greatest progress is achieved by the people's movement for national liberation. The images of the characters of the literary work are studied through comparison of their ideas, emotions, actions. The symmetric interdependence of the characters’ actions of the tragedy is determined. Elysey Karpenko, depicting Momot Nir as the central figure in the tragedy, has determined the way of conflict unfolding in the personal and national plane. Momot does not defend his own personal sovereignty and spiritual values; the decision is not taken independently. Paradoxically, it seems to him that he does all for the sake of a national idea. The playwright emphasized the interdependence of actions that influence the process of self-determination of heroes and the formation of their moral values.
Downloads
References
Література
Залеська Онишкевич Л. Близнята ще зустрінуться. Антологія драматургії української діаспори / Л. Залеська Онишкевич. – Київ-Львів : Видавництво «Час», 1997. – 627 с.
Залеська Онишкевич Л. Текст і гра. Модерна українська драма / Л. Залеська Онишкевич. – Львів : Літопис, 2009. – 472 с.
Карпенко Є. Момот Нір. Трагедія / Є. Карпенко. – Київ-Відень : Видавництво Театр, 1920. – 49 с.
Свербілова Т. Від модерну до авангарду: жанрово-стильова парадигма української драматургії першої третини ХХ століття / Т. Свербілова, Н. Малютіна, Л. Скорина. – Черкаси, 2009. – 598 с.
Скорина Л. Література та літературознавство української діаспори. Курс лекцій / Л.Скорина. – Черкаси : Брама-Україна, 2005. – 384 с.
Хороб С. Українська модерна драма кінця ХІХ – початку ХХ століття (неоромантизм, символізм, експресіонізм) / С. Хороб. – Івано-Франківськ : Плай, 2002. – 413 с.
Хороб С. Українська драматургія 20-30-х років у Західній Україні та діаспорі / С. Хороб. – Івано-Франківськ : Нова Зоря, 2008. – 192 с.
References
Zaleska Onyshkevych, L. (1997) Blyzniata shche zustrinutsia [Text and game]. Kyiv-Lviv : Chas. [in Ukrainian]
Zaleska Onyshkevych, L. (2009) Tekst i hra. Moderna ukrainska drama [Text and game. Modern Ukrainian drama]. Lviv. [in Ukrainian]
Karpenko, Ye. (1920) Momot Nir. Trahediia [Momot Nir. Tragedy]. Kyiv-Viden. [in Ukrainian]
Sverbilova, T. (2009) Vid modernu do avanhardu: zhanrovo-stylova paradyhma ukrainskoi dramaturhii pershoi tretyny ХХ stolittia [From modern to avant-garde: the genre-style paradigm of Ukrainian drama of the first third of the twentieth century]. Cherkasy. [in Ukrainian]
Skoryna, L (2005) Literatura ta literaturoznavstvo ukrainskoi diaspory. Kurs lektsii [Literature of the Ukrainian Diaspora: Course of lectures]. Cherkasy : Brama-Ukraina. [in Ukrainian]
Khorob, S. (2002) Ukrainska moderna drama kintsia ХІХ – pochatku ХХ stolittia (neoromantyzm, symvolizm, ekspresionizm) [Ukrainian modern drama of the late nineteenth and early twentieth centuries (neo-romanticism, symbolism, expressionism)]. Ivano-Frankivsk : Plai. [in Ukrainian]
Khorob, S. (2008) Ukrainska dramaturhiia 20-30-kh rokiv u Zakhidnii Ukraini ta diaspori [Ukrainian drama of the 20-30s in Western Ukraine and the Diaspora]. Ivano-Frankivsk : Nova Zoria. [in Ukrainian]