Competence approach as a methodological basis of formation of the leadership qualities of the personality

  • О. В. Черевко
Keywords: competence, competence approach, methodology, leadership qualities, personality, education

Abstract

The urgency of the problem is argued by the necessity of creating a viable system of continuous education for reaching citizens of high educational levels, ensuring opportunities for constant spiritual perfection of the individual, the formation of intellectual and cultural potential as the highest value of the nation. It is emphasized that it becomes possible under the condition of radical updating and restructuring of the educational system on the basis of a competent approach.

    Purpose of the article is to determine the competence approach as a methodological basis for the formation of leadership qualities of the personality.

   Results. The description of the key concept – «competence» is represented in the article. The directions of its research in the activity of international organizations and domestic scientists are shown. Re-thinking the role of pedagogy as a science was highlighted. Its description is given as dynamic, dialectical, and flexible science.

   Originality. The connection between concepts of competent approach and leadership is analyzed. The basic leadership qualities that determine the personality of a new era are substantiated. The competence approach as a methodological basis for the formation of leadership qualities of the personality is determined. It is proved that leadership qualities can be produced in the educational process. In the article the list of key leadership qualities are represented.

   Conclusion. It is stressed that the new generation should become a leader in the path of social transformation. The ability to transform will be those representatives of human society who will lead, confidently overcome obstacles. They will show at the same time high motivation, cognition, behavioral skills, value-semantic education, the ability to emotionally-volitional regulation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Бібік Н. Переваги і ризики запровадження компетентнісного підходу в шкільній освіті / Н. Бібік // Гірська школа Українських Карпат. – 2013. – № 8–9. – С. 26–30.

Варецька О. В. Питання походження та новизни компетентнісного підходу в освіті / О. В. Варецька // Вища освіта України : теорет. та наук.-метод. часопис. – 2014. – № 1 (дод. 1). – С. 102–106.

Василенко Н. В. Компетентнісний підхід в освіті : реалізація теорії та практики / Н. В. Василенко. – Харків : Основа, 2017. – 128 с. – ( Бібліоте-ка журналу «Управління школою»)

Воробієнко П. Компетентнісний підхід у вищій освіті – від теорії до прак-тики / П. Воробієнко, А. Ложковський // Вища школа. – 2016. – № 6. – С. 13–20.

Гаврилюк С. М. Упровадження компетентістного підходу до педагогічної творчості в професійній підготовці майбутніх вихователів / С. М. Гаврилюк // Педагогіка і психологія : наук.-теорет. журнал / НАПН України. – 2014. – № 4. – С. 44–49.

Державна національна програма «Освіта» (Україна ХХІ століття) ; поста-нова Кабміну України від 9 листопада 1993 р. за № 896. [Електронний ре-сурс]. – Режим доступу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/896-93-%D0%BF

Кальчук Л. Назад у майбутнє. Нове століття та необхідні ключові компе-тентності / Л. Кальчук // Управління освітою. – 2015. – груд. (№ 24). – С. 4–10.

Компетентнісний підхід в освіті : теоретичні засади і практика реалізації : бібліографічний покажчик / С. Кирій, Н.Стельмах // Рідна школа. – 2014. – № 4–5 (квітень–травень). – С. 77–80.

Концепція впровадження сучасних стандартів професійної освіти на осно-ві компетентнісного підходу // Компетентнісний підхід до підготовки педа-гогів у зарубіжних країнах : теорія та практика : монографія / Н. М. Авшенюк, Т. М. Десятов, Л. М. Дяченко [та ін.] ; НАПН України, Ін-т пед. освіти і освіти дорослих. – Кіровоград, 2014. – С. 31–49.

Кочерга К. С. Кореляція базових понять компетентністного підходу в українській професійній освіті / К. С. Кочерга // Імідж сучасного педагога. – 2014. – № 10. – С. 43–46.

Ляшенко О. І. На шляху до нової української школи : концептуальні засади і виклики / О. І. Ляшенко, Ю. І. Мальований // Педагогіка і психо-логія. – 2017. – № 3. – С. 5–12.

Освітній менеджмент : навчальний посібник / за ред. Л. Даниленко, Л. Карамушки. – Київ : Шкільний світ, 2003. – 400 с.

Про компетентнісний підхід в освіті // Позакласна робота. – 2016. – № 11. – С. 2–5.

Родигіна І. В. Філософські основи компетентнісного підходу в освіті / І. В. Родигіна // Педагогіка і психологія. – 2015. – № 1. – С. 14–20.

Рябченко В. Проблема якості вітчизняної вищої освіти в контексті осві-тянських реформ : ретроспектива й сучасність з позицій світоглядно-компетентнісного підходу / В. Рябченко // Вища освіта України. – 2015. – № 1. – С. 12–27.

Скібіцька Л. І. Лідерство та стиль роботи менеджера : навчальний по-сібник / Л. І. Скібіцька. – Київ : Центр учбової літератури, 2009. – 192 с.

Published
2018-12-07
Cited
How to Cite
Черевко, О. В. (2018). Competence approach as a methodological basis of formation of the leadership qualities of the personality. Scientific Notes of the Pedagogical Department, (43), 443-454. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/pedagogy/article/view/11978