Potential of acmeology and acmeologic approach in the organization of rehabilitation activities of the servicemen the combatants by the social services’s speciaists

  • Ю. Л. Бриндіков
Keywords: rehabilitation, the combatants, acmeology, acmeological approach, practical models

Abstract

The experience gained during the fighting has a negative impact on the combatants. As a result, after returning to a peaceful life, they often can not adapt to a peaceful life, they are not always understood by their relatives, they also have difficulty communicating, it is difficult to self-actualize and there are conflicts in their families. Often the combatants themselves can not cope with these changes, therefore they need qualified assistance, which involves the organization of rehabilitation activities. It is considered in the article the essence of rehabilitation as a scientific category in pedagogical literature. As practice shows, servicemen the combatants require increased social attention and organization of the system of complex rehabilitation from the social services’ specialists. It is substantiated that the methodological basis of acmeology provides opportunities for qualitative organization of rehabilitation activities with the combatants, and the acmeological approach is one of the most promising, which allows transferring rehabilitation activities from the regime of simple functioning in social services to the mode of creative development. The main focus is on highlighting the essence and characterization of specific practical models based on the acmeological approach. In particular, there are outlined the content is analyzed and the practical aspects of such practical models as life skills training, motivation, affective learning, coping behavior, self-efficacy and social support. The use of practical models will help to intensify the internal capabilities of the combatant and facilitate the use of all resources. On their basis, the combatant will be able to restore his status in the process of adaptation to the conditions of peace after the effects of military conflict. A social specialist, mastering in his practical activity, innovations based on the acmeological approach is an innovator free from stereotypes. The acmeological approach contributes to the formation of a high level of moral duty and responsibility to each participant in military operations, who sought rehabilitation assistance in social services.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Олексюк Н. С. Професійна підготовка фахівців соціальної реабілітації в Україні як вимога часу. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Сер. : Педагогічні науки, 2016. № 6 (303) жовтень, 2016. Ч. ІІІ. С. 40–47.

Рева Г. В., Врублевський В. К., Ксьонзенко В. П., Мариніч І. В. Український соціум : загрози екстремальних ситуацій: монографія / за ред. проф. В. К. Врублевського. Київ : Інформаційно-видавничий центр «Інтелект», 2003. 206 с.

Миронець С. М. Особливості психологічного забезпечення міжнародних гуманітарних місій. Матеріали 16-ї Всеукраїнської науково-практичної конференції рятувальників (23-24 вересня 2014 р.). Київ : ІДУЦЗ, 2014. 193 с.

Миронець С. М. Сучасні проблеми психологічної допомоги та захисту населення в умовах надзвичайних ситуацій та збройних конфліктів. Психолого-педагогічні особливості розвитку особистості в освітньому просторі : збірник тез доповідей Всеукраїнської науково-практичної конференції (Мукачево, 17–18 травня 2017 р.). Вид-во МДУ, 2017. С. 35–37.

Звєрєва І. Д. Енциклопедія для фахівців соціальної сфери / за заг. ред. проф. І. Д. Звєрєвої. Київ, Сімферополь : Універсум, 2012. 536 с.

Мосійчук Т. Є. Поняття соціальної реабілітації та його соціологічне обґрунтування. Соціальні технології: актуальні проблеми теорії та практики. Міжвузівський збірник. Вип. 6-7. Одеса : Астропринт, 2000. С. 77–86.

Матвійчук Т. В. Проблеми соціально-психологічної адаптації учасників бойових дій до мирного життя. Актуальні питання теорії та практики психолого-педагогічної підготовки майбутніх фахівців : тези доповідей V Всеукраїнської науково-практичної конференції (Хмельницький, 30–31 березня 2017 р.) [ред. кол. Є.М. Потапчук (голов. ред.), Т.Л. Левицька та ін.]. Хмельницький : ХНУ, 2017. С. 150–151.

Шпак В. П. Реабілітаційна педагогіка : навч. пос. Полтава : АСМІ, 2006. 328 с.

Бандура А. Теория социального научения. СПб. : Евразия, 2000. 320 с.

Яковлева Н. В. Метажизнедеятельность: опит применения метасистемного подхода к анализу жизнедеятельности человека. Прикладная юридическая психология. 2011. № 2. С. 18–22.

Пальчевський С. С. Акмеологія : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закладів. Київ : Кондор, 2008. 398 с.

Коробка Л. М. Самовизначення особи та спільноти щодо здоров’я в контексті проблеми адаптації до умов і наслідків воєнного конфлікту. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Сер. : Педагогічні науки. 2016. №6 (303) жовтень, 2016. Ч. ІІІ. С. 263–271.
Published
2018-05-07
Cited
How to Cite
Бриндіков, Ю. Л. (2018). Potential of acmeology and acmeologic approach in the organization of rehabilitation activities of the servicemen the combatants by the social services’s speciaists. Scientific Notes of the Pedagogical Department, (42). Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/pedagogy/article/view/10663