Professional teaching staff's competence in the establishments of postgraduate education

  • О. О. Долгопол
Keywords: professional teaching staff's competence

Abstract

In connection with the actuality of the competence approach in education, there is a need to review and update the list of teaching staff's competencies in establishments of postgraduate education. The article analyzes various definitions of the «competency» and «competences» concepts. On their basis, the definition of the competency as a degree of competences or one competence that is the objectification of professionalism. Competences are defined as a dynamic combination of cognitive and meta-cognitive skills, demonstration of knowledge and comprehension, interpersonal and practical skills and ethical values. The knowledgeable, operational-technological, value-motivational aspects of the teacher's activity that include competence have been described. A brief analysis of foreign educational systems and their experience in developing main competencies has been given. Basic competencies of the teacher without pedagogical education are described that combine teaching in the establishments of postgraduate education with the work of the doctor: socio-cultural, legal, health, socio-psychological, informational-communicative and vocational. It is also possible to add information, self-education and creative competences to this list. Their content  was briefly analyzed. The article emphasizes that the strategic condition for introducing a competent approach in the system of post-graduate medical education is the creation of such organizational and pedagogical conditions that would maximize the teacher's ability to operate with knowledge, be prepared to change and adapt to the new needs of the society,  to operate and manage information, use the acquired knowledge, be able to work with colleagues, listen to their thoughts, critically evaluate the achievements, have a desire for self-realization of creative potential .Active and interactive methods are becoming relevant for the development of  the main teaching staff's competences in the system of postgraduate medical education: trainings, group discussions, disputes, dialogues, advanced technologies, business games, software learning. The introduction of a competent approach will make it possible to improve the  teaching staff's features that are necessary for the implementation of professional activities; unify the results of postgraduate education that can be interpreted and taken into account in any health protection institution of any country.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Англомовний тлумачний словник http://dic.academic.ru/searchall.php?SWord=%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%BF%D0%B5%D1%82%D0%B5%D0%BD%D1%86%D1%96%D1%8F&from=xx&to=ru&did=ukrainian_explanatory&stype=

Дівінська Н.О. Професійна компетентність викладача як умова ефективної організації дослідницької діяльності студентів // Педагогіка і психологія. Вісник НАПН України. – 2016. - № 1 (90). – С. 41 - 45.

Желудковский Е. А. Соразмерность (сочетание) как ключевой принцип компетентности и эффективности выполнения работ // Ученые записки Таврического национального университета имени В.И. Вернадского. - 2008. - Серия «Экономика». – 256 с.

Зимняя И. А. Компетентность и компетенция http://www.koob.ru/zimnjaja/klyuchevie_kompetentnosti

Компетентнісний підхід в освіті: теоретичні засади і практика реалізації: матеріали методол. семінару 3 квіт. 2014 р., м.Київ: [у 2 ч.]. Ч.2 / Нац. акад. пед. наук України; [редкол.: В.Г. Кремень (голова), В.І. Луговий (заст.голови), О.І. Ляшенко (заст. голови) та ін.] – К.: Ін-т обдарованої дитини НАПН України, 2014 – 292 с.

Національна рамка кваліфікацій України file:///C:/Users/User/Downloads/Zakharchenko_NQF_Oct21_2015.pdf

Равен Дж. Компетентность в современном обществе: выявление, развитие и реализация / Пер. с англ. – М., «Когито-Центр», 2002. – 396 с.

Роджерс Миллс. Компетенции. Карманный справочник/ Пер. с англ. – М.: HIPPO, 2004. – 128 с.

Санченко Є. М. Поняття ключових компетенцій у змісті освіти зарубіжних країн: постановка проблеми http://nvd.luguniv.edu.ua/archiv/NN11/10semkpp.pdf

Сорочан Т. М. Андрагогічні засади післядипломної освіти педагогічних працівників / Т. М. Сорочан, О. М. Рудіна // Освіта на Луганщині. - 2007. – № 1. – С. 9-15.

Словник іншомовних слів – Режим доступу: http://www.jnsm.com.ua/cgi-bin/u/book/sis.pl?Article=9857&action=show

Стойчик Т. Самоосвіта педагога як чинник забезпечення якості професійної освіти. // Післядипломна освіта в Україні. – 2016. – №1. – С. 60-63.

Сучасна освіта: колючові освітні компетентності http://osvita.ua/school/method/2340/

Рекомендація 2006/962/ЄС Європейського Парламенту та Ради (ЄС) «Про основні компетенції для навчання протягом усього життя" від 18 грудня 2006 року http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/994_975

Хуторской А.В. Компетентностный подход в обучении. Научно-методическое пособие. А. В. Хуторской. – М.: Издательство «Эйдос»; Издательство Института образования человека, 2013. – 73 с.

Oxford English Dictionary – Режим доступу: [http://www.oed.com/]
Published
2017-12-28
Cited
How to Cite
Долгопол, О. О. (2017). Professional teaching staff’s competence in the establishments of postgraduate education. Scientific Notes of the Pedagogical Department, (41), 50-64. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/pedagogy/article/view/9959
Section
Статті