Structure and content of professional psychological competence of the future practicing psychologists of educational establishments

  • Е. А. Панасенко
  • В. С. Кучков
Keywords: professional competence, professional psychological competence, structure of the professional psychological competence, social-perceptual competence, socio-psychological competence, communicative competence, auto-reflexive competence

Abstract

The article deals with the theoretical and methodological analysis of the issue that concerns the structure and content developing of the professional psychological competence of the future practicing psychologists of educational establishments. It is noted that the professional psychological competence of a practicing psychologist is a complex personal formation in the system of his professional activity, in which a specialist is capable of effectively interacting with people and performing psychological tasks and solving the problems that arise.

The professional psychological competence of a practicing psychologist is presented as a structural combination of elements that are combined with each other as part of a unified general structure of the professional psychological competence of a practicing psychologist of an educational establishment.

Social-perceptual competence is the practicing psychologist`s knowledge of the peculiarities of people`s mental development, the motives of their behavior, the peculiarities of their interactions and so on.

Socio-psychological competence is the practicing psychologist`s knowledge of the psychological patterns of behavior, activities and relationships of people and the ability to apply them.

Communicative competence is the ability of a practicing psychologist to establish and maintain the necessary contacts with children, their parents, and educators.

Auto-reflective competence is a system of psychological knowledge and skills of the practicing psychologist that allows to carry out self-knowledge, self-control, self-examination, self-esteem.

Healthcare-saving competence of a practicing psychologist is a complex integrative education of the personality-activity education, within which psychological and valeological knowledge, skills, abilities, psychological properties of the person integrate into the system-structural unit, ensuring the efficiency of both professional activities as well as the vital ones in general.

Information technological competence of a practicing psychologist of an educational establishment is an integrative personal and activity characteristic of the specialist, which includes a set of knowledge, skills, abilities and activities, and subjective experience, cognitive and social motivation, individual and personality characteristics of a psychologist.

Psychological pedagogical competence is considered by the scientists as a complex combination of social-perceptual, socio-psychological, communicative and auto-reflexive competencies, taking into account the value-orientation factors of the professional activity of a practicing psychologist of the educational establishment.

Conflict-related competence is a system of psychological knowledge about the specifics of conflicts; the ability to analyze them, influence the participants of conflicts and resolve conflicts constructively.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Варданян Ю. В. Строение и развитие профессиональной компетентности специалиста с высшим образованием (на примере подготовки педагога и психолога) : дис…. д-ра пед. наук : 13.00.01 / Варданян Юлия Владими-ровна. – М., 1998. – 353 с.

Гура О. І. Психолого-педагогічна компетентність викладача вищого нав-чального закладу: теоретико-методологічний аспект / О. І. Гура. – Запoріжжя : ЗІДМУ, 2006. – 331 с.

Дмітрієва С. М. Психологічні особливості педагогічної співпраці виклада-ча і студента : дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07 / Дмітрієва Світлана Михайлівна. – К., 1996. – 202 с.

Духневич В. М. Психологічне благополуччя професіонала як умова його ефективної діяльності (на прикладі професії психолога) : дис. ... канд. пси-хол. наук : 19.00.01 / Духневич Віталій Миколайович. – К., 2002. – 197 с.

Завіниченко Н. Б. Особливості розвитку комунікативної компе-тентності майбутнього практичного психолога системи освіти : дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07 / Завіниченко Наталя Борисівна. – К., 2003. – 229 с.

Зеер Э. Ф. Психология профессионального образования : учебн. пособ. / Э. Ф. Зеер. – М. : Московск. психосоц. ин-т; Воронеж : МОДЭК, 2003. – 480 с.

Зимняя И. А. Социально-профессиональная компетентность как цело-стный результат профессионального образования (идеализированная мо-дель) / И. А. Зимняя // Проблемы качества образования. – М. ; Уфа : Исслед. центр качества подготовки специалистов, 2005. – Кн. 2. – С. 41–49.

Компетентнісний підхід у сучасній освіті : світовий досвід та українські перспективи : бібліотека з освітньої політики / під заг. ред. О. В. Овчарук. – К. : К.І.С., 2004. – 112 с.

Назарук Н. Діагностика та профілактика психічного здоров’я педагога. Тренінг-курс / Н. Назарук // Психолог. – 2006. – № 31–32 (223–224).

Психологический словарь / авт.-сост. Копорулина В. Н., Смирно-ва М. Н., Гордеева Н. О. – 3-е изд., доп. и перераб. – Ростов-на-Дону : Феникс, 2004. – 640 с.

Семенова А. В. Розвиток професійної компетентності фахівців засобами парадигмального моделювання (інтерактивний тренінг) : навч.-методич. посібник / А. В. Семенова. – Одеса : СВД Черкасов М. П., 2006. – 130с.

Чепелєва Н. В. Формування професійної компетентності в процесі ву-зівської підготовки психолога-практика / Н. В. Чепелєва // Актуальні про-блеми психології : Наукові записки Інституту психології ім. Г. С. Костюка. – К., 1999. – Вип. 19. – С. 271–278

Published
2018-12-07
Cited
How to Cite
Панасенко, Е. А., & Кучков, В. С. (2018). Structure and content of professional psychological competence of the future practicing psychologists of educational establishments. Scientific Notes of the Pedagogical Department, (43), 302-314. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/pedagogy/article/view/11970