Characteristics of a structural model for the formation of future medical bachelor nurses the readiness for professional activity on the praxeological basis and the results of its practical implementation

  • Н. Є. Лісна-Міськів
Keywords: pedagogical modeling, structural model, praxeological principles, future medical bachelor nurses

Abstract

Modern Ukrainian society has a fundamental need to form global professional thinking and a high level of readiness for professional activity of future medical bachelor nurses during the studying. It was determined that pedagogical modeling allows to achieve a qualitatively new level of professional training of future specialists. The article focuses on the description of the potential of pedagogical modeling for the improvement of the professional training of future medical bachelor nurses.

Pedagogical modeling is understood as a creative means of knowledge, which reflects the laws and patterns of development of the object under the study. Based on the use of pedagogical modeling, a model has been developed. The model is considered as an integral system consisting of interconnected blocks, which are aimed at a concrete result - the formation of future medical bachelor nurses all indicators of readiness for future professional activity on praxeological basis. The algorithm for constructing a model is based on the use of parametric, component, structural and functional analysis. Structural is a model that consists of a set of specific structural units that cover the specific elements between which a clear relationship is established. The components include: 1) the goal; 2) task; 3) effective approaches, principles and laws; 4) educational environment; 5) organizational and pedagogical conditions; 6) forms of organization of educational process; 7) methods; 8) means; 9) the components, criteria and readiness levels of future medical bachelor nurses for professional activity; 10) expected result.

The model reflects the causal relationships between the process of formation of the readiness of future medical bachelor nurses to professional activities. All segregated components are grouped into specific blocks based on logic and consistency. The following blocks are distinguished: purposeful, content, technological, active and productive. Consequently, the model has a block structure and reflects the content of the formation of the readiness of future medical bachelor nurses for professional activity on the praxeological basis. In the process of practical implementation, attention is focused on the properties of the model, which will have an impact on improving the readiness of future medical bachelor nurses to professional activities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Великий тлумачний словник сучасної української мови (з дод. і допов.) / Уклад. і гол. ред. В. Т. Бусел. – К. ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2005. – 1728 с.

Енциклопедія освіти / Академія педагогічних наук України : [гол. ред. В. Г. Кремень]. – К. : Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.

Борисюк Л. О. Формування професійної компетентності майбутніх бака-лаврів сестринської справи у процесі вивчення хіміко-біологічних дисцип-лін : дис.. … канд. пед. наук : 13.00.04 / Леся Олександрівна Борисюк. – Хмельницький, 2016. – 253 с.

Демянчук М. Р. Підготовка бакалаврів сестринської справи до професій-ної діяльності на засадах компетентнісного підходу : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / Михайло Ростиславович Демянчук. – Хмель-ницький, 2015. – 20 с.

Додонова Л. А. Разработка вариативной модели подготовки специалистов в учреждениях среднего профессионального образования (Теория и прак-тика) : Дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.01 / Любовь Артуровна Додонова; Институт теории образования и педагогики РАО. – Москва, 2003. – 286 c.

Шарлович З. П. Формування професійно-педагогічної компетентності ме-дичних сестер сімейної медицини в процесі фахової підготовки: авторефе-рат дис. . канд. пед. наук : 13.00.04 / Зоя Павлівна Шарлович; Житомир. держ. ун-т ім. І. Франка. – Житомир, 2015. – 20 с.

Общая и профессиональная педагогика / Под. ред. В.Д. Симоненко. – М. : Вентана-Граф, 2005. – 368 с.

Никитина Н. Н. Основы профессионально-педагогической деятельности: учебное пособие для студентов учреждений среднего; профессионального образования / Н. Н. Никитина, О. М. Железнякова, М. А. Петухов. – М. : Мастерство, 2002. – 288 с.

Published
2018-12-06
Cited
How to Cite
Лісна-Міськів, Н. Є. (2018). Characteristics of a structural model for the formation of future medical bachelor nurses the readiness for professional activity on the praxeological basis and the results of its practical implementation. Scientific Notes of the Pedagogical Department, (43), 187-197. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/pedagogy/article/view/11960