Learner-centered approach to teaching foreign languages in higher education institutions

Keywords: learner-centered approach, theory of multiple intelligences, autonomous learning, learning facilitation, learning styles, learning strategies

Abstract

The article identifies the main features of the learner-centered approach at the present stage of its development: a) the central idea of autonomous learning and activity of learners; b) the purpose of learning is the formation of foreign language communication skills and, at the same time, the comprehensive development of personality; c) the content of learning implies the choice of educational materials and technologies in accordance with the abilities, aptitudes, needs, interests and moral problems of the student; d) the role of the learner is crucial, characterized by maximum independence, active participation in setting goals and organizing the learning process, evaluating its results; e) the main function of the teacher is to facilitate learning activities, i. e. to create comfortable conditions for learning and comprehensive development of the individual.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Березнева І. М., Філатова Л. С. Особливості застосування особистісно-орієнтованого підходу до навчання іноземної мови курсантів військових ЗВО. Тези доповідей Міжвузівського науково-методичного семінару «Від традицій до інновацій в навчанні іноземних мов у закладах вищої освіти». Харків: Національна академія Національної гвардії України, 2022. С.15–18. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/45872333-f3ce-47d8-ac26-f384929b33d7/content
2. Недял А. Особистісно орієнтований підхід в аспекті професійної компетентності вчителя-словесника. Післядипломна педагогічна освіта. 2022. №1-2. С. 44–47. URL: https://znayshov.com/News/Details/pedahohichnyi_visnyk_1_2_2022
3. Ромашева Н.В. Використання особистісно-орієнтованих технологій у навчанні іноземних мов. Педагогічні науки. 2009. Вип. 52. С. 351–355. URL: https://ps.journal.kspu.edu/index.php/ps/article/view/2091
4. Сухомлинський В.О. Біографія. URL: https://www.ukrlib.com.ua/bio/printit.php?tid=1868
5. Тарнопольський О.Б. Методика викладання іноземних мов та їх аспектів у вищій школі: підручник. Дніпро: Університет імені Альфреда Нобеля, 2019. 256 с. URL: https://ir.duan.edu.ua/items/5752b76d-14d8-46a5-970c-bc1bf54b1a61
6. Тарнопольський О.Б. Три головних парадигми у викладанні іноземних мов у XXI сторіччі: пролегомени до створення єдиного підходу до їх навчання. Іноземні мови. 2019. №2. С. 3-9. DOI: https://doi.org/10.32589/1817-8510.2019.2.169307
7. Филипська В.І. Особистісно-орієнтований підхід під час викладання іноземних мов професійного спрямування. Журнал «Наукові інновації та передові технології». № 11(13) 2022. С.374-381. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2022-11(13)-374-381
8. Al-Omari T.A., Bataineh R.F. Jordanian EFL Teachers’ Awareness and Incorporation of Multiple Intelligences into Their Pedagogical Practices. Open Access Library Journal. 2014. 1: e327. DOI: http://dx.doi.org/10.4236/oalib.1100327
9. Berman M. A Multiple Intelligences Road to an ELT Classroom. 2nd edn. Carmathen: Crown House Publishing, 2002. URL: https://www.crownhouse.co.uk/assets/look-inside/9781899836239.pdf
10. Christison M. Applying multiple intelligence theory in preservice and inservice TEFL education programs. English Language Teaching Forum 36(2) (April-June). P. 3-13.
11. Gardner H. Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. New York: Basic Books, 1985.
12. Gardner H. Multiple Intelligences: New Horizons in Theory and Practice. Hachette UK, 2008, 2008. 320 р.
13. Gardner H. Mind, Work, and Life: A Festschrift on the Occasion of Howard Gardner’s 70th Birthday. Create Space, 2014. URL: https://pz.harvard.edu/resources/mind-work-and-life-a-festschrift-on-the-occasion-of-howard-gardner’s-70th-birthday
14. Multiple Intelligences – URL: https://www.britannica.com/science/multiple-intelligences
15. Nunan D. Learner-Centred Curriculum. Cambridge: Cambridge University Press, 1990. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139524506
16. Richards J. C., Rodgers T. S. Approaches and Methods in Language Teaching. 3rd edn. Cambridge University Press, 2014. 410 p.
17. Shaari, S., Matore, M. E. E. M. Emphasizing the Concept of Spiritual Intelligence from Islamic and Western Perspectives on Multiple Intelligence. Creative Education, 10, 2019, р. 2815-2830. DOI: https://doi.org/10.4236/ce.2019.1012208
18. Sánchez Calvo, Arsenio. A Learner-Centred Approach to the Teaching of English as an L2. ES: Revista de filología inglesa, 2007, N.28, pags.189-196. URL: https://uvadoc.uva. es/handle/ 10324/17350
19. Teele, S. Rainbows of Intelligence: Exploring How Students Learn. Thousand Oaks, CA: Corwin Press, 2000. 184 p.
20. The Cambridge Handbook of Intelligence. 2nd edition. Edited by Robert J. Sternberg. Cambridge University Press, 2020. DOI: https://doi.org/10.1017/9781108770422
Published
2024-08-26
Cited
How to Cite
Valeriia Yurchenko. (2024). Learner-centered approach to teaching foreign languages in higher education institutions. Scientific Notes of the Pedagogical Department, (54), 78-86. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/pedagogy/article/view/24251