Формування цифрової компетентності майбутніх лікарів при вивченні освітнього компоненту «Медична інформатика»
Анотація
У статті розглянуто та проаналізовано проблему набуття студентами цифрових компетентностей при вивчені освітнього компоненту «Медична інформатика» в закладах вищої освіти. Мета статті проаналізувати теоретичну сутність та зміст поняття цифрова компетентність та компетентність майбутніх лікарів в галузі цифрової охорони здоров’я. Розглянути цифрову медичну освіту та надбання цифрової компетентності студентами вищих медичних навчальних закладів України, використовуючи як приклад надбання цифрової компетентності при вивчені освітнього компоненту «Медична інформатика». Для виконання поставленої мети проведено аналіз і синтез результатів пошуку в інформаційних системах з метою визначення понять дослідження, методів експертного оцінювання, тестування, анкетування, спостереження, моделювання, прогнозування.Розглядається процес упровадження інформаційних процесів у галузі охорони здоров’я, що передбачає використання цифрових технологій, та обумовлює пріоритетну необхідність набуття майбутніми медичними працівниками відповідних практичних навичок, життєве необхідних під час ведення медичної документації, опрацювання медичних і соціальних даних, здійснення аналізу захворюваності пацієнтів, тощо. Програма освітнього компоненту «Медична інформатика» спирається на практичний досвід прикладних медико-біологічних спеціальностей та працює в контексті систем та організацій клінічної та громадської охорони здоров’я для розробки експериментів, втручання та підходів. Ця глибина методів медичної інформатики, визначає основу дисципліни та забезпечує її узгодженість з визначенням загального набору основних цифрових компетентностей. Надбання базових цифрових компетентностей при вивчені освітнього компоненту «Медична інформатика», який є як медичною та науковою, так і технологічною областю, робить навчання студентів медичних університетів основам проблем і завдань, спрямованих на використання автентичних цифрових даних та систем, метою яких є формування компетентності майбутніх лікарів у галузі медичної інформатики, важливим та необхідним для студента з одним основним типом освіти, відповідно до потреб та кар’єрних цілей майбутнього лікаря. Згідно з вимогами Стандарту освітній компонент «Медична інформатика» забезпечує набуття студентами ключових цифрових компетентностей, які припускають, що майбутні лікаріпрактики виявлять творчий підхід, ставлячи правильні питання, продемонструють науковий скептицизм, ставлячи під сумнів минулі підходи, і будуть суворо застосовувати методи планування експериментів, аналізу даних та теорії оцінювання. Встановлено, що інтегративними результатами навчання, формуванню яких сприяє освітній компонент «Медична інформатика», є сформованість у майбутнього лікаря компетентності у галузі цифрових технологій.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Aleksieienko, T. A. (1995). Forming of cognitive activity of students in the conditions of sectional organization education. Extended abstract of candidate’s thesis, Kyiv, Ukraine.
Aleksiuk, A. M. (1993). Pedagogy of higher school: Course of lectures. Module studies. Kyiv, Ukraine: ISDO.
Bondar, V. I. (1999) Module–rating technology of educational discipline studying (according material of didactic). Kyiv, Ukraine: NPU imeni M. P. Drahomanova.
Hodovaniuk, T. L. (2010). Individual studying at higher school. Kyiv, Ukraine: NPU imeni M. P. Drahomanova
Dvornikova, N. S. (2009). Pedagogical conditions of modernization of educational process in higher educational establishments. Extended abstract of candidate’s thesis, Kyiv, Ukraine.
Report on work of the National pedagogical university named of М. P. Drahomanov per 2005 - 2006 academic year. (2006). Kyiv, Ukraine: NPU imeni M. P. Drahomanova.
Report on work of the National pedagogical university named of M P. Drahomanov per 2006 - 2007 academic year. (2008). Kyiv, Ukraine: NPU imeni M. P. Drahomanova.
Report on work of the National pedagogical university named of М. P. Drahomanov per 2007- 2008 academic year. (2008). Kyiv, Ukraine: NPU imeni M. P. Drahomanova.
Report on work of the National pedagogical university named of М. P. Drahomanov per 2008 – 2009 academic year. (2009). Kyiv, Ukraine: NPU imeni M. P. Drahomanova.
Report on work of the National pedagogical university named of М. P. Drahomanov per 2010 - 2011 academic year. (2011). Kyiv, Ukraine: NPU imeni M. P. Drahomanova.
Kovalova, O. (2003). A role of independent work of students in the process of studying of history of pedagogics course. Ridna shkola, 4, 45–47.
Shyian, N. I. (1998). Pedagogical efficiency of technology of module-rating studying in the process of future teacher training. Nauka i suchasnist, 1, 89–94.
Karapuzova, I. V. (2003). A role of teacher in the module departmental teaching. Pedahohika ta psykholohiia, 24, 125–131.
Kozak, T. M. (2007). Organizationally pedagogical principles of introduction of the credit – module system of training of specialists in higher pedagogical educational establishments ІІІ- ІV levels of accreditation. Extended abstract of candidate’s thesis, Zhytomyr, Ukraine.
Kurinnyi, O. V., Cherkasova T. A. (2019). Efficiency of functioning of the credit-module system at higher school Molodyi vchenyi, 2 (66), 488–492. doi: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2019-2-66-105
Moroz, I. V. (2005). Pedagogical conditions of implementation of the credit-module system of educational process organization. Kyiv, Ukraine: Osvita Ukrainy.
Oksa, M. M. (1997). Study of disciplines in general lines pedagogical training of teacher in higher learning pedagogical institutions in Ukraine (1919 - 1991). Kyiv, Ukraine: Mizhnar. fin. аhentsiia.
Educational principles of higher education development in Ukraine in the context of the Bologna Process: documents and materials of 2003 – 2004 (2004). (Part. 1) Ternopil, Ukraine: TDPU imeni V. Hnatiuka.
Pisotska, M. E. (2014.) Individualization of teaching students: historical and pedagogical aspect. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnikh shkolakh, 38 (91), 48–55.
Pohrebniak, V. P., Yatchenko A. D. (1994). New paradigm: reality and problems. Development of national education in a world context. Ridna shkola, 12, 2–7.
Organization regulations in educational process of training specialists in credit-module system. (2004). Kharkiv, Ukraine: KhNURE.
Prytyka, Yu. (2009). Problems of implementation of the Bologna Process standards. Pravovyi tyzhden, 21, 147.
Prokopenko, I. F., Yevdokimov V. I. (2013). Pedagogical technologies in training of teachers. Kharkiv, Ukraine: Kolehium.
Radomska, L .A., Stadnii A. S. (2010). Ukrainian higher education system: advantages and disadvantages of the Bologna Process. Retrieved from: http://conf.vntu.edu.ua/humed/2010/txt/Radomska_Stadniy.php
Romanenko, M. I. (2001). Humanizing of education: conceptual problems and practical experience. Dnipropetrovsk, Ukraine: Promin.
Sichkarenko, H. (2009). Transformations of higher education in independent Ukraine. Kyiv, Ukraine: KNLU.
Smoliuk, I. O. (1999). Pedagogical technologies: researches of social personality aspect. Lutsk, Ukraine: Vezha.
Furman, A. V. (1997). Module-developing studies: principles, conditions of providing. Kyiv, Ukraine : Pravda Yaroslavychiv.
Yutsiavychene, P. A. (1990). Principles of the module education. Sovetskaia pedahohyka, 1, 55–60.
Yankovych, O. I. (2008). Educational technologies in history of higher pedagogical education of Ukraine (1957 - 2008). Ternopil, Ukraine : Pidruchnyky i posibnyky.
Yatsenko, S. L. (2005). Pedagogical conditions of the personality-oriented studies of students in a gymnasium. Extended abstract of candidate’s thesis, Zhytomir, Ukraine.
Slipchuk, V., Yuzkiv, H., Batechko, N., Pisotska, M., Klymenko, L. (2021). Academic mobility development among university students during COVID-19 pandemic. International Journal of Health Sciences, 5(3), 573-583. doi: https://doi.org/10.53730/ijhs.v5n3.2490
Rasulov, I. (2021) Problems and solutions of teaching in credit-module system in higher education institutions. The American Journal of Social Science and Education Innovations, 3 (4), P. 721-727. doi: https://doi.org/10.37547/ tajssei/Volume03Issue04-116
Алексєєнко Т. А. Формування пізнавальноı̈ активності студентів в умовах блоковоı̈ організаціı̈ навчання : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.01. Киı̈в, 1995. 25 с.
Алексюк А.М. Педагогіка вищоı̈ школи: Курс лекціи˘ . Модульне навчання. Киı̈в: ІСДО, 1993.220 с.
Бондар В.І. Модульно-реи˘ тингова технологія вивчення навчальноı̈ дисципліни (на матеріалі дидактики). Киı̈в: НПУ імені М. П. Драгоманова, 1999. 49 с
Годованюк Т. Л. Індивідуальне навчання у вищіи˘ школі. Киı̈в : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2010. 160 с.
Дворнікова Н. С. Педагогічні умови модернізаціı̈ навчально-виховного процесу у вищих навчальних закладах : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2009. 19 с.
Звіт про роботу Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова за 2005 – 2006 навчальнии˘ рік. Киı̈в : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2006. 226 с.
Звіт про роботу Національного педагогічного університету імені М П. Драгоманова за 2006 – 2007 навчальнии˘ рік. Киı̈в : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2008. 217 с.
Звіт про роботу Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова за 2007– 2008 навчальнии˘ рік. Киı̈в : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2008. 168 с.
Звіт про роботу Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова за 2008 – 2009 навчальнии˘ рік. Киı̈в : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2009. 201 с.
Звіт про роботу Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова за 2010 – 2011 навчальнии˘ рік. Киı̈в : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2011. 200 с.
Ковальова О. Роль самостіи˘ ноı̈ роботи студентів в процесі вивчення курсу історіı̈ педагогіки. Рідна школа. 2003.
№ 4. С. 45–47.
Шиян Н. І. Педагогічна ефективність технологіı̈ модульно-реи˘ тингового навчання в процесі підготовки маи˘ бутнього вчителя. Наука і сучасність : зб. наук. пр. НПУ імені М. П. Драгоманова. Киı̈в : ІЗМН, 1998. Ч.1. С. 89–94.
Карапузова І. В. Роль викладача в системі модульного навчання. Педагогіка та психологія: зб. наук. пр. Харків, 2003. Вип. 24. С. 125–131.
Козак Т. М. Організаціи˘ но-педагогічні засади впровадження кредитно-модульноı̈ системи підготовки фахівців у вищих педагогічних навчальних закладах ІІІ-ІV рівнів акредитаціı̈ : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01. Житомир, 2007. 19 с.
Куріннии˘ О.В., Черкасова Т.А. Ефективність функціонування кредитно-модульноı̈ системи у вищіи˘ школі
Молодий вчений. 2019. № 2 (66). С.488-492. doi: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2019-2-66-105
Мороз І. В. Педагогічні умови запровадження кредитно-модульноı̈ системи організаціı̈ навчального процесу. Киı̈в : Освіта Украı̈ни, 2005. 278 с.
Окса М. М. Вивчення дисциплін загально педагогічноı̈ підготовки вчителя у педагогічних вузах Украı̈ни (1919 – 1991 р.р.). Киı̈в : Міжнар. фін. агенція, 1997. 315 с.
Освітні засади розвитку вищоı̈ освіти Украı̈ни в контексті Болонського процесу: документи і матеріали 2003 – 2004 р.р. Тернопіль : ТДПУ імені В. Гнатюка, 2004. Ч. 1. 147 с.
Пісоцька М. Е. Індивідуалізація навчання студентів : історико-педагогічнии˘ аспект. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітніх школах : зб. наук. пр. Запоріжжя : КПУ, 2014. Вип. 38 (91). С. 48–55.
Погребняк В. П., Ятченко А. Д. Нова парадигма : реаліı̈ і проблеми. Розвиток національноı̈ освіти у світовому контексті. Рідна школа. 1994. № 12. С. 2–7.
Положення про організацію навчального процесу підготовки фахівців за кредитно-модульною системою. Харків : ХНУРЕ, 2004. 28 с.
Притика Ю. Проблеми впровадження стандартів Болонського процесу. Правовий тиждень. 2009. №. 21. С. 147.
Прокопенко І. Ф., Євдокімов В. І. Педагогічні технологіı̈ в підготовці вчителів: навч. посіб. Харків : Колегіум, 2013. 364 с.
Радомська Л.А., Стадніи˘ А.С. Украı̈нська система вищоı̈ освіти : переваги та недоліки Болонського процесу. URL: http://conf.vntu.edu.ua/humed/2010/txt/Radomska_Stadniy.php (дата звернення: 1.03.2022)
Романенко М. І. Гуманізація освіти : концептуальні проблеми та практичнии˘ досвід. Дніпропетровськ : Промінь, 2001. 159 с.
Січкаренко Г. Трансформаціı̈ вищоı̈ освіти в незалежніи˘ Украı̈ні. Киı̈в: КНЛУ, 2009. 362 с.
Смолюк І. О. Педагогічні технологіı̈ : дослідження соціально-особистісного аспекту. Луцьк : Вежа, 1999. 293 с.
Фурман А. В. Модульно-розвивальне навчання : принципи, умови забезпечення. Киı̈в : Правда Ярославичів, 1997. 340 с.
Юцявичене П. А. Принципи модульного обучения. Советская педагогика. 1990. № 1. С. 55–60.
Янкович О. І. Освітні технологіı̈ в історіı̈ вищоı̈ педагогічноı̈ освіти Украı̈ни (1957 – 2008). Тернопіль : Підруч. і посіб., 2008. 319 с.
Яценко С. Л. Педагогічні умови особистісно-орієнтованого навчання учнів у гімназіı̈ : автореф. дис. ...
канд. пед. наук : 13.00.01. Житомір, 2005. 20с.
Slipchuk, V., Yuzkiv, H., Batechko, N., Pisotska, M., Klymenko, L. Academic mobility development among university students during COVID-19 pandemic. International Journal of Health Sciences. 2021. Vol. 5(3). P. 573-583. doi: https://doi.org/10.53730/ijhs.v5n3.2490
Rasulov I. Problems And Solutions Of Teaching In Credit-Module System In Higher Education Institutions. The American Journal of Social Science and Education Innovations. 2021. Vol. 3 No 4. P. 721-727. doi: https://doi. org/10.37547/tajssei/Volume03Issue04-116