Online assessment of learning outcomes: the experience of Poland
Abstract
The epidemiological situation and periodic restrictions imposed in Poland in 2020-2021 forced universities to quickly transform off-line learning into distance one. For this reason, the offered standard e-learning platforms and/or the created own implemented internet access applications were used. Full-fledged distance learning at a university has also become possible thanks to recording the students’ grades in their electronic indexes. The article analyses the process of organizing the assessment of students' knowledge in Polish universities. The situation of online assessment was considered on the example of the Faculty of Economics and Pedagogy, the Academy of Management and Administration in Opole. The place of the lecturer's thematic blog in the preparation of students' final works was also analysed. The authors argue that the experience of a Polish university can be used in organizing the assessment of students' learning outcomes in Ukrainian universities and secondary schools.
Downloads
References
/References
Алєксєєва Г.М. Використання інформаційно-комунікаційних технологій в процесі професійної підготовки студентів педагогічних вузів. Актуальні питання фізико-математичної освіти: збірник наукових праць, випуск 3. Сум. держ. пед. ун-т імені А.С.Макаренка. Суми : ВВП «Мрія», 2014. С.184-191.
Буга Н.Ю. Роль дистанційного навчання в розвитку вищої освіти. Сучасні освітні технології дистанційного та електронного навчання : зб. тез доп. на Всеукраїнському науково-методичному семінарі з елементами вебінару (м. Харків, 27 лютого 2017 р.). Харківський торговельно-економічний інститут КНТЕУ. Харків: РВВ ХТЕІ КНТЕУ, 2017. C.4-5. https://cutt.ly/6QNqpy0
Ворналкєвіч В., Тарануха О., Фонарюк, О. (2021). Oнлайн навчання в університетах: польсько-український досвід. Наукові записки кафедри педагогіки, 1(48). C.123-132. https://doi.org/10.26565/2074-8167-2021-48-15
Даниско О., Семеновська Л. Ґенеза та сучасний зміст поняття змішаного навчання в зарубіжній педагогічній теорії і практиці. Інформаційні технології і засоби навчання. 2018. Т. 65 (3). C.1–11. https://bit.ly/3rMb4mW
Демченко О. Підготовка майбутніх педагогів до використання театральної діяльності в роботі з дітьми з особливими освітніми потребами: європейський контекст. Інклюзивна освіта як індивідуальна траєкторія особистісного зростання дитини з особливими освітніми потребами : збірник матеріалів ІV Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю (м. Вінниця, ВДПУ імені Михайла Коцюбинського, 10-11 грудня 2020 р.). 2020. Вип. 3. C.261–267.
Ковальова О.А. Аналіз досвіду Об’єднаних Арабських Еміратів з освіти обдарованих учнів. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2020. №1 (76). С.88-94. http://otr.iod.gov.ua/images/pdf/2020/1/14.pdf
Кузьминская, Е. Г. Информационные технологии и научная коммуникация: инструменты и модели внедрения в условиях университета. Образовательные технологии и общество, 2014. 17 (1). C.447–456.
Несторенко Т.П., Ажажа М.А. Роль образования в развитии общества. Модернизация хозяйственного механизма сквозь призму экономических, правовых, социальных и инженерных подходов. Сб. мат. XIII Международной научно-практической конференции, посвященной 50-летию Научной школы в области исследования модернизации экономики 22 ноября 2018 г. Минск: БНЭУ, 2018. С.190-191. https://cutt.ly/UQyHTCd
Несторенко Т. П. «Економіка суперзірок»: можливості та загрози для сфери освіти. Український журнал прикладної економіки. 2020. Том 7. № 2. C.8–15. https://cutt.ly/TQXlDKb
Павленко М.П., Павленко Л.В., Хоменко В.Г. Розробка застосунку для проведення анкетувань та тестувань в освітньому процесі мовою Python. Фізико-математична освіта. 2019. Випуск 4 (22). С. 100-107.
Трифонова О.М. Інформаційно-цифрова компетентність: зарубіжний та вітчизняний досвід. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. Кропивницький, 2018. Вип. 173, Ч. ІІ. С. 221–225.
Цибулько, О.С. Духовність у системі вищої освіти: ідеї західної педагогіки. Інноваційна педагогіка. 2020. Вип. 20. Т. 1. С. 54-58. https://cutt.ly/EQXQxQl.
Цінько С. В., Голуб Н. М. Дистанційне навчання майбутніх учителів-філологів як засіб формування інформаційної та методичної компетентностей. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя) / за заг. ред. В. В. Бурназова. Ніжин: НДУ ім. М. Гоголя, 2020. № 3. С. 127-133.
Чубрей О. С. Перспективні концепти зарубіжного досвіду у галузі підготовки майбутніх учителів географії. Молодий вчений: наук. журн. 2018. № 10 (62). С. 114–118.
Юзик О.П. Організаційно-педагогічні умови підготовки вчителів інформатики в Україні та Республіці Польщі. Інноваційна педагогіка. 2020. № 22. Т.3. С.150-154. https://doi.org/10.32843/2663-6085/2020/22-3.32
Abramova, О., Vdovenko, V., Khrinenko, T. Use of training technologies in the educational process of higher education in Ukraine. Modern innovative and information technologies in the development of society. 2019 (24). Р. 8-15.
Bilavych H., Gavrysh I., Chervinska І., Tsybulko O., Kholtobina O., Matsuk L. Motivational aspect of personality formation in students with special abilities. 35th IBIMA Conference: 1-2 April 2020, Seville, Spain. https://cutt.ly/MQXzRuZ
Duczmal M., Wornalkiewicz W. Wstęp do ekonometrii i badań operacyjnych. Zbiór przykładów z zastosowaniem mikrokomputera, Wydawnictwo Instytut Śląski, Opole 2010.
Ostenda A., Nestorenko T., Ostenda J. Practical education on a higher level in Poland: example of Katowice School of Technology. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки: зб. наук. пр. 2018. Вип.1. БДПУ. C.186-190. https://journals.indexcopernicus.com/search/article?articleId=2685201
Wornalkiewicz W., Popularyzacja metod ilościowych w Internecie, Wydawnictwo Instytut Śląski, Opole 2017.
Zhukova O., Ivanenko L., Mandragelya V., & Janužis G. Challenges of online-education: what society expects from teachers. SOCIETY. INTEGRATION. EDUCATION. Proceedings of the International Scientific Conference, 2021 (5), рр. 522-532. doi:https://doi.org/10.17770/sie2021vol5.6285
Zhukova О. (2021). Activity Of A Higher School Teacher On Forming Soft Skills For Students Of Humanitarian And Natural Specialties: Functions And Requirements. Scientific Journal of Polonia University, 39(2), 229-241. https://doi.org/10.23856/3931
Alekseeva, H. M. (2014). The use of information and communication technologies in the process of professional training of students of pedagogical universities. Current issues of physical and mathematical education: collection of scientific works. Sumy State Pedagogical University named after A.S. Makarenko. No 3, 184-191 (In Ukrainian).
Buga, N. (2017). The role of distance learning in the development of higher education. Modern educational technologies of distance and e-learning: coll. thesis add. at the All-Ukrainian scientific-methodical seminar with elements of the webinar (Kharkiv, February 27, 2017). Kharkiv Institute of Trade and Economics. Kharkiv: RVV KhTEI KNTEU. 4-5. https://cutt.ly/6QNqpy0 (In Ukrainian).
Wornalkiewicz, W., Taranukha, O., Fonariuk, O. (2021). Online learning at universities: polish-ukrainian experience. Scientific notes of the pedagogical department, 1(48), 123-132. https://doi.org/10.26565/2074-8167-2021-48-15
Danysko, O., Semenovska, L. (2017). Genesis and modern meaning of the concept of blended learning in foreign pedagogical theory and practice. Information Technologies and Learning Tools. Vol. 65 (3). 98–107. https://bit.ly/3rMb4mW (In Ukrainian).
Demchenko, O. (2020). Preparing future teachers to use theatrical activities in working with children with special educational needs: the European context. Inclusive education as an individual trajectory of personal growth of a child with special educational needs: collection of materials of the 4th All-Ukrainian scientific and practical conference with international participation (Vinnytsia, VDPU named after Mykhailo Kotsyubynskyi, December 10-11. 12. 2020, Issue 3. 261–267. https://cutt.ly/wQRFLUY (In Ukrainian).
Kovalova, O.A. (2020). Analysis of the Experience of the United Arab Emirates in Gifted Education. Education and development of a gifted personality. 1 (76). 88-94. http://otr.iod.gov.ua/images/pdf/2020/1/14.pdf (In Ukrainian).
Kuzminska, O. G. (2014). Information technology and scholarly communication: tools and models of implementation in a university environment. Educational technologies and society. 17 (1), 447–456 (in Russian).
Nestorenko, T.P., Azhazha, M.A. (2018). The role of education in the development of society. Modernization of the economic mechanism through the prism of economic, legal, social and engineering approaches. Sat. mate. XIII International Scientific and Practical Conference dedicated to the 50th anniversary of the Scientific School in the field of economic modernization research, November 22, 2018. Minsk: BNEU. P.190-191. https://cutt.ly/UQyHTCd (In Ukrainian).
Nestorenko, T.P. (2020). „The superstar economy”: opportunities and threats for education. Ukrainian Journal of Applied Economics. Vol. 7, № 2. pp. 8–15. Available at: http://ujae.org.ua/ekonomika-superzirok-mozhlyvosti-ta-zagrozy-dlya-sfery-osvity/ (In Ukrainian).
Pavlenko, M.P., Pavlenko, L.V., Khomenko, V.H. (2019). Development of an application for conducting questionnaires and tests in the educational process in Python. Physical and mathematical education. Vol. 4 (22). pp. 100-107. (In Ukrainian).
Tryfonova, O.M. (2018). Information and digital competence: foreign and domestic experience. Scientific Notes. Series: Pedagogical sciences. Kropyvnytskyi, Vol. 173, is. II. pp. 221–225. (In Ukrainian).
Tsybulko, O. (2020). Spirituality in the higher education system: the ideas of western pedagogy. Innovative pedagogy. Vol. 20. (1). pp. 54-58. https://cutt.ly/EQXQxQl (In Ukrainian).
Tsinko, S. V., Golub, N. M. (2020). Distance learning of future teachers of philology as a means of forming information and methodological competencies. Scientific Notes. Series: "Psychological and Pedagogical Sciences" (Nizhyn State University named after Mykola Gogol) / by general ed. V. V. Burnazova. Nizhin: NSU named after M. Gogol," № 3. pp. 127-133. https://cutt.ly/9QvfEK4 (In Ukrainian).
Chubrey, O.S. (2018). Promising concepts of foreign experience in the field of training future teachers of geography. Young scientist: science journal. №10 (62). pp. 114–118. (In Ukrainian).
Yuzyk, O. (2020). Organizational and pedagogical conditions of training of informatics teachers in Ukraine and the Republic of Poland. Innovative pedagogy. No 22. Vol.3. pp. 150-154. (In Ukrainian)
Abramova, О., Vdovenko, V., Khrinenko, T. (2019). Use of training technologies in the educational process of higher education in Ukraine. Modern innovative and information technologies in the development of society. No 24. pp. 8-15.
Bilavych, H., Gavrysh, I., Chervinska, І., Tsybulko, O., Kholtobina, O., Matsuk, L. Motivational aspect of personality formation in students with special abilities. 35th IBIMA Conference: 1-2 April 2020, Seville, Spain. https://cutt.ly/MQXzRuZ
Duczmal, M., Wornalkiewicz, W. (2010). Wstęp do ekonometrii i badań operacyjnych. Zbiór przykładów z zastosowaniem mikrokomputera, Wydawnictwo Instytut Śląski, Opole. (In Polish).
Ostenda, A., Nestorenko, T., Ostenda, J. (2018). Practical education on a higher level in Poland: example of Katowice School of Technology. Scientific papers of Berdyansk State Pedagogical University Series: Pedagogical sciences. 2018. vol. 1. pp.186-190. https://journals.indexcopernicus.com/search/article?articleId=2685201
Wornalkiewicz, W. (2017). Popularyzacja metod ilościowych w Internecie, Wydawnictwo Instytut Śląski, Opole. (In Polish).
Zhukova, O., Ivanenko, L., Mandragelya, V., & Janužis, G. Challenges of online-education: what society expects from teachers. SOCIETY. INTEGRATION. EDUCATION. Proceedings of the International Scientific Conference, 2021 (5), рр. 522-532. doi:https://doi.org/10.17770/sie2021vol5.6285
Zhukova О. (2021). Activity Of A Higher School Teacher On Forming Soft Skills For Students Of Humanitarian And Natural Specialties: Functions And Requirements. Scientific Journal of Polonia University, 39(2), 229-241. https://doi.org/10.23856/3931