Online learning at universities: polish-ukrainian experience

Keywords: online learning, Moodle, Google Meet, thematic blog, lecture

Abstract

 The article presents a study of the organization of cooperation between a teacher and students in online learning. This applies to online classes (lectures and seminars), collection and evaluation of final papers. The steps to use the Google Meet platform for lectures are considered. In addition, a form of training in the field of practical tasks was mentioned – for organizing a more effective system of student education. Attempts were made to ensure not only passive but also active participation, during which the scores obtained by students are included in the final grade. Research has shown that the ability to ask questions and answer in chat after the lecture is seen by students as a good opportunity to better master the lecture material. The problem of organizing online learning was illustrated by the example of teaching disciplines at the Academy of Management and Administration in Opole.

Downloads

References

/

References

Алєксєєва Г.М. Використання інформаційно-комунікаційних технологій в процесі професійної підготовки студентів педагогічних вузів. Актуальні питання фізико-математичної освіти. 2014. С.184-191.

Боровік Л.В. Інновації – основний метод активізації інвестиційних процесів у сільському господарстві. Міжнародний науково-практичний журнал Фінансовий простір. 2020. №1 (37). С.8-15. DOI: https://doi.org/10.18371/fp.1(37).2020.201541

Бучківська Г. Використання інформаційно-комунікаційних технологій у процесі художньо-трудової діяльності майбутніх учителів початкових класів. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Педагогіка. Тернопіль: Вид. відділ ТНПУ, 2018. № 1. С. 39–46. DOI: https://doi.org/10.25128/2415-3605.18.1.6

Відеозустрічі преміум-класу. Безкоштовний доступ для всіх. URL: /ґhttps://apps.google.com/meet/

Карпенко А. В., Юртаєв Д. М. Вища освіта України: проблеми та перспективи. Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. 2015. № 6 (87). С. 96-101. http://www.econom.stateandregions.zp.ua/journal/2015/6_2015/22.pdf

Лисенкова І.П. Когнітивний підхід у дослідженні емоційної сфери. Психологія і особистість: Науковий журнал. 2018. № 2 (14). С. 59-69.

Несторенко Т.П., Бордоусов О.В. Ценность высшего образования для индивида. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2015. № 3(3). С. 171-174.

About Moodle. URL: https://docs.moodle.org/310/en/About_Moodle

Budnyk O., Protas O., Berezovska L., Yablon L., Rusakova O. Current challenges in the conditions of distance education: inquiry-based learning. Revista inclusiones. 2021. Vol. 8. Р. 210-222. URL: https://cutt.ly/Jblxrc5

Johnston, Scott, Meet the new Hangouts, Google, Archived from the original on March 14, 2017. Retrieved March 15, 2017.

de Looper, Christian. Google will begin shutting down the classic Hangouts app in October. DigitalTrends.com. Archived from the original on August 4, 2019. Retrieved September 5, 2019.

Martynovych N., Boichenko E., Vivchar O., Myskova N., Popovych O., Kasianenko O. Formation of Educational Level of the Population of Ukraine in the Conditions of Formation of Information Society. International Journal of Engineering and Advanced Technology. Vol. 9 (1), October 2019, рр. 6406-6411

Nestorenko T. Economic Impact of International Students on the Host City: Case of University of Economics in Bratislava. 3rd Teaching & Education Conference, the International Institute of Social and Economic Sciences, June 28 – July 1, 2016 in Barcelona, Barcelona, Spain. https://cutt.ly/nblz0Hy

Ostenda A., Nestorenko T., Ostenda J. Practical education on a higher level in Poland: example of Katowice School of Technology. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. 2018. Вип.1. С.186-190. DOI 10.31494/2412-9208-2018-1-1

Sherman M. Research of Influence of Computer Training of Future Lawyers on Indicators of Academic Achievement. Information Technology in Education: Scientific Journal. 2014. vol 19. pp. 34-44. http://eKhSUIR.kspu.edu/handle/123456789/7150.

Stupak O. Educational technologies in training future managers. Advanced Education. 2020. 15. P. 97-104. http://ae.fl.kpi.ua/article/view/200229. https://doi.org/10.20535/2410-8286.200229.

Uruchom własną platformę edukacyjną Moodle! https://moodle.org.pl/

Wordpress. https://uk.wordpress.org/

Zhukova О. Activity оf A Higher School Teacher On Forming Soft Skills For Students оf Humanitarian And Natural Specialties: Functions And Requirements. Scientific Journal оf Polonia University. 2020. 39(2). pр. 229–241. DOI https://doi.org/10.23856/3931

Zhukova O., Mandragelya V, Janužis G. Development оf Soft Skills оf Students As Future Teachers In Conditions оf Crisis In Society. Education during a pandemic crisis: problems and prospects. Monograph. Eds. Tetyana Nestorenko & Tadeusz Pokusa. Opole: The Academy of Management and Administration in Opole, 2020. pр.151–157.

Published
2021-06-30
Cited
How to Cite
Wornalkiewicz, W., Taranukha, O., & Fonariuk, O. (2021). Online learning at universities: polish-ukrainian experience. Scientific Notes of the Pedagogical Department, (48), 123-132. https://doi.org/10.26565/2074-8167-2021-48-15