Conceptual grounds for administering education process in modern world

Keywords: continuing education, adult education, lifelong learning, administration, management

Abstract

The article based on the analysis of the literature, identifies the general patterns of development of lifelong learning. The need for lifelong learning is considered; basic competencies that help in this, as well as the relevance of the choice and use of these competencies in modern society. It is investigated that in the conditions of European integration of Ukraine and innovative management under the influence of social and economic transformations requirements to the quality of professional training of future experts grow. Balanced management of the modernization of higher education and the market of educational services it provides will provide a strong, high level of personal and professional competence with strong, innovative knowledge, personal and professional competence, strong human potential. The key problems of post-industrial production, the technologies of which are constantly updated, have been identified, and many specialists are forced to retrain, change qualifications or the profession in general. Therefore, lifelong learning becomes relevant, which is the basis for the self-realization of each individual, a factor in the formation of powerful human capital, a determinant of the economic prosperity of Ukraine. The fundamental principles of lifelong learning are studied. The study analyses the methodological aspects of lifelong learning, which reveal the spatial approach (which allows you to analyse the interdependent continuous, subordinate socio-political and cultural processes); multilevel approach (which analyses the relationships and interactions of the reproduction of human capital at the micro-, meso, and macro levels, taking into account global, global, regional and local factors influencing the political, economic, socio-cultural trends of intellectual society). The expediency of applying the experience of the European Union countries and, in particular, Slovakia in Ukraine to increase the efficiency of lifelong education administration is substantiated.

Downloads

References

/

References

Ажажа М. А. Державне управління модернізацією вищої освіти в Україні: монографія. Запоріжжя : Класичний приватний університет, 2019. 428 с.

Державна національна програма «Освіта: Україна XXI століття». Київ : Райдуга, 1994. 62 с.

Дубасенюк О. А. Модернізація системи освіти в Україні в умовах сучасних глобалізаційних процесів. Освітні реформи: місія, дійсність, рефлексія : монографія / за ред. В. Кременя, Т. Левовицького, В. Огневюка, С. Сисоєвої. Київ : ТОВ «Видавниче підприємство «ЕДЕЛЬВЕЙС», 2013. С. 253-262.

Карпенко М. Пріоритети розвитку вищої освіти в Україні у руслі загальноєвропейських тенденцій. Україна : стратегічні пріоритети. Аналітичні оцінки-2005. Київ, 2005. С. 407-416.

Кремень В. Г. Філософія людиноцентризму в освітньому просторі. Київ: Т-во «Знання» України, 2010. 520 с.

Модернізація державного управління та європейська інтеграція України : наук. доп. / авт. кол. : Ю. В. Ковбасюк, К. О. Ващенко, Ю. П. Сурмін та ін. ; за заг. ред. д-ра наук з держ. упр., проф. Ю. В. Ковбасюка. Київ : НАДУ, 2013. 120 с.

Національна доктрина розвитку освіти. Офіційний вісник України. 03.05.2002, № 16, стор. 11, стаття 860.

Ничкало Н. Г. Развитие человеческого капитала – стратегическое задание профессионального образования. Модернизация профессионального образования : теория, опыт, проблемы : коллективная монография / под. ред. Т.Ю. Ломакиной. Москва : ФГНУ ИТИП РАО, 2012. 318 с.

Про вищу освіту: Закон від 01 липня 2014 р. № 1556-VII / Верховна Рада України. URL: https://protocol.ua/ua/pro_vishchu_osvitu_stattya_8/

Рекомендація щодо професійного навчання №117 (№993_106): прийняття від 27.06.1962 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/993_106

Степко М. Ф. Відповідність стану сучасного глобалізованого суспільства – головне стратегічне завдання розвитку системи вищої освіти. Педагогічна і психологічна науки в Україні (до 15-річчя АПН України) / ред. колегія: Сухомлинська О. В., Бех І. Д., Луговий В. І. Київ : Педагогічна думка, 2007. Т. 4. 439 с.

Яковенко Л. І., Пащенко О. В. Економічні основи модернізації вищої освіти в умовах становлення економіки знань. Полтава, 2011. 216 с.

Gonda V., Nestorenko T. Celoživotné vzdelávanie v krajinách EÚ a krajinách mimo EÚ v kontexte agendy 2030: príklad Slovenska a Ukrajiny. Modern innovative and information technologies in the development of society. Scientific eds. A. Ostenda, T. Nestorenko, Katowice, WST, 2018. Рр. 12-26.

Frey C. B., Osborne M. A. The future of employment: How susceptible are jobs to computerisation? Technological Forecasting and Social Change, 2017. Vol. 114. Рр. 254-280.

Making a European area of lifelong learning a reality. European Commission. URL: http://viaa.gov.lv/files/free/48/748/pol_10_com_en.pdf

Memorandum on Lifelong Learning. Commission of the European communities. URL: http://arhiv.acs.si/dokumenti/Memorandum_on_Lifelong_ Learning.pdf

Mccrone D. Cultural capital in an understated nation: the case of Scotland. Brit. J. of sociology, 2005. No 1, Vol. 56. Pр. 65-82.

Nestorenko T., Dubrovina N., Péliová J. Local Economic Impact of Domestic and International Students: Case of University of Economics in Bratislava. In: European Financial Systems 2016. Proceedings of the 13th International Scientific Conference, Brno: Masaryk University, 2016. Рр. 496-501.

Ostenda A., Nestorenko T., Ostenda J. Practical education on a higher level in Poland: example of Katowice School of Technology. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки : зб. наук. пр., 2018. Вип.1. БДПУ. С. 186-190.

Published
2021-06-30
Cited
How to Cite
Azhazha, M., Zhukova, O., Peliova, J., & Shkrabiuk, V. (2021). Conceptual grounds for administering education process in modern world. Scientific Notes of the Pedagogical Department, (48), 101-108. https://doi.org/10.26565/2074-8167-2021-48-12