Organization of students’ research work in the conditions of providing professional orientation of the educational process
Abstract
The article considers the organization of research work of future engineers-teachers in the system of professional training of IT specialists through computer environment design. The contradictions between the usual system of training and the individual creative direction of the future professional activity of the specialist are analysed. The authors studied the concept of the computer environment, considered its information, software, and didactic component. The practical aspects of the organization of educational and research activities of future specialists, the specialty of which requires further research, in particular using the computer environment as an object of design, are revealed. Its intellectual properties are considered and it is proved that they are a reaction to human actions. The model of knowledge representation in the process of designing a computer environment is described and it is proved that the use of a network model in the form of a graph is the best to reflect the meaning of a holistic image. Thanks to the network model, the course in the discipline is created by a certain structure of modules, which consist of topics that contain tasks. This presentation of data is inherent in the semantic network, which is a combination of ideas and knowledge retention of the entire learning process in an individual educational trajectory. Thus, it is possible to adjust it depending on the level of effectiveness of the student's mastering the material. The informational, program and didactic components of the computer environment are substantiated, the basic requirements to the organization of research work of students from the point of view of designing where flexibility is the basic property of a system of management, in particular in questions of realization of various forms of occupations on professional training are revealed. An example of software implementation of a computer environment with an intuitive interface for working with information content is described. It is substantiated that the proposed principles of organization of research work can also be applied in the organization of research work of students of physical culture and sports profile.
Downloads
References
/References
Алєксєєва Г. М. Формування готовності майбутніх соціальних педагогів до застосування комп’ютерних технологій у професійній діяльності, Монографія. Донецьк: ЛАНДОН-ХХI, 2014. 269 с.
Алєксєєва Г. М. Використання інформаційно-комунікаційних технологій в процесі професійної підготовки студентів педагогічних вузів. Актуальні питання природничо-математичної освіти. 2014. С.184-191.
Ашеров А. Т., Горбатюк Л. В. Организация самостоятельной работы будущих инженеров педагогов компьютерного профиля: состояние проблемы. Проблеми інженерно-педагогічної освіти. 20 (2008). 84-93.
Березовська Л. І. Формування комунікативно-мовленнєвої компетентності майбутніх соціальних працівників засобами інтерактивних технологій. Актуальні питання гуманітарних наук. Вип. 27. Том 1. 2020. С. 139-145.
Биков В. Ю. Відкрита освіта в Єдиному інформаційному освітньому просторі. Педагогічний дискурс. 2010. №. 7. С. 30-35.
Бучківська Г. В. Використання інформаційно-комунікаційних технологій у процесі художньо-трудової діяльності майбутніх учителів початкових класів. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Педагогіка. Тернопіль: Вид. відділ ТНПУ, 2018. № 1. С. 39–46. DOI: https://doi.org/10.25128/2415-3605.18.1.6
Вильямс Р., Маклин К. Компьютеры в школе. Москва : Прогресс, 1988. 336 с.
Горбатюк Р. М. Теоретико-методичні засади професійної підготовки майбутніх інженерів-педагогів комп’ютерного профілю : дис. Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, 2011.
Гура В.В. Теоретические основы педагогического проектирования личностно-ориентированных электронных образовательных ресурсов и сред. Ростов н/Д: Изд-во Южного федерального ун-та, 2007. 320 с.
Жалдак М. І., Лапінський В. В., Шут М. І. Комп’ютерно-орієнтовані засоби навчання математики, фізики, інформатики: Посібник для вчителів Київ : Дініт. 2004.
Жук Ю. О., Биков В. Ю.. Засоби навчання нового покоління в комп’ютерно орієнтованому навчальному середовищі. Комп’ютер в школі та сімї. 2005. 5, С. 20-24.
Лапінський, В. Навчальне середовище нового покоління та його складові. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 2. Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання. 2008. 6 (13). С. 26–32.
Кіндзер Б. Використання сучасних комп’ютерних та цифрових технологій у навчальній (тренерській), викладацькій та змагальній діяльності в східних одноборствах (на прикладі Кіокушин карате). Теорія та методика фізичного виховання . 2007. № 8. С. 41–44.
Колос К. Р. Модель процесу та критерії добору компонентів комп’ютерно орієнтованого навчального середовища закладу післядипломної педагогічної освіти. Інформаційні технології в освіті. 2013. (17). С.109-117.
Несторенко Т.П. «Економіка суперзірок»: можливості та загрози для сфери освіти. Український журнал прикладної економіки. 2020. Том 7. № 2. С. 8-15.
Овсянніков О. С. Сутнісні характеристики комп’ютерного середовища Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. Серія «Педагогіка. Психологія. Філософія. 2012. Вип. 175 (2). С. 233-240.
Петіна Л. В. Шляхи удосконалення внутрішньогосподарської звітності та перманентної інвентаризації в прийнятті управлінських рішень на підприємствах АПК. Науково-виробничий журнал Бізнес-Навігатор. 2009. №2 (17). С. 147-151.
Ступак О. Ю. Рейтингове оцінювання діяльності науково-педагогічних працівників якості освітніх послуг. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи. 2016. Вип. 46. С. 69-76.
Тарануха О. М., Амеліна Н. К., Клименко І. С. Тенденції розвитку ринку консалтингових послуг в Україні. Економіка та управління на транспорті. 2017. Вип. 4. C.129-134.
Хантер Б. Рекомендации по использованию информационных технологий Москва : Просвещение. 2006. 145 с.
Cherniavskyi V., Popova H., Voloshynov S., Sherman M., Yurzhenko A.. Mixed reality technologies as tool to form professional competency of sea transport professionals. ICTERI-2020, Proceedings of the 16th International Conference on ICT in Research, Education and Industrial Applications. Kharkiv, Ukraine, October 6-10, 2020 / Edited by Vadim Ermolayev, Frédéric Mallet, Vitaliy Yakovyna, Vyacheslav Kharchenko, Vitaliy Kobets, Artur Korniłowicz, Hennadiy Kravtsov, Mykola Nikitchenko, Serhiy Semerikov, Aleksander Spivakovsky. pp. 217-231.
Doronina O., Karpenko A. Human Potential and Innovation as Drivers of Competitiveness in the New Economy. Roczniki Ekonomiczne Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy. 2019. no. 12ю pp. 71-81.
Havrysh N., Zdanevych L., Мyskova N. Pedagogical training as a form of preparing the future professionals `of preschool education / Innovative Approaches to Ensuring the Quality of Education, Scientific Research and Technological Processes / Edited by Magdalena Gawron-Łapuszek, Yana Suchukova. Monograph 43. Publishing House of University of Technology, Katowice, 2021. рp. 244-250.
Kravchenko N. V., Alyeksyeyeva H.M., Gorbatyuk L.V. Curriculum Optimization by the Criteria of Maximizing Professional Value and the Connection Coefficient of Educational Elements, Using Software Tools: (ICTERI 2018: 14th International conference on ICT in education, research, and industrial applications) (Kyiv, Ukraine, May 14-17, 2018). CEUR Workshop Proceedings, 2018, Vol.1, pp. 365-378.
Lavrik V., Cortez L., Alekseeva A., García G. T., Juarez P. G., Poblano J. Development of the CAD system for designing non-standard constructions from elastomers. Development. 2014. 3(3). pp. 10717-10726
Lysenkova I. P. Correction-Developing Environment as a Means of Emotional Development of Children with Cognitive Impairment. The Norwegian Journal of Development of the International Science. 2018. no. 20, Vol. 2, pp. 67-69.
Ostenda A., Nestorenko T., Ostenda J. Practical education on a higher level in Poland: example of Katowice School of Technology. Scientific papers of Berdyansk State Pedagogical University Series: Pedagogical sciences. 2018. vol. 1. pp.186-190.
Alieksieieva, H.M. (2014). Formuvannia hotovnosti maibutnikh sotsialnykh pedahohiv do zastosuvannia kompiuternykh tekhnolohii u profesiinii diialnosti [Formation of readiness of future social educators to use computer technologies in professional activity], Monohrafiya. Donecz`k: LANDON -ХХI, 269 s. (in Ukrainian).
Alieksieieva, H.M. (2014). Vykorystannia informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii v protsesi profesiinoi pidhotovky studentiv pedahohichnykh vuziv [Victorious information-communal technologies in the process of professional training of students of pedagogical universities]. Aktualʹni pytannya pryrodnycho-matematychnoyi osvity. Sumy, Ukrayina: VVP «Mriya», pp.184-191. (in Ukrainian).
Asherov, A.T. & Gorbatyuk L.V. (2008). Organizatsiya samostoyatelnoy raboty budushchikh inzhenerov pedagogov kompyuternogo profilya: sostoyanie problemy [Organization of independent work of future engineers of computer teachers: state of the problem], Problemi Inzhenerno-pedagogichnoyi osviti, no.20, pp.84-93. (in Russian).
Berezovska, L. (2020). Formation of communicative and speech competence of future social workers by means of interactive technologies. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk. no. 27, Т. 1, pp. 139-145. (in Ukrainian).
Bykov, V.Yu. (2010). Vidkryta osvita v Yedynomu informatsiinomu osvitnomu prostori [Open education in the Unified Information Educational Space], Pedahohichnyi dyskurs, no.7, pp. 30-35. (in Ukrainian).
Buchkivska G. (2018). The use of information and communication technologies in the process of artistic and labor activities of future primary school teachers. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seriia: Pedahohika. Ternopil: Vyd. viddil TNPU. № 1. pp. 39–46. DOI: https://doi.org/10.25128/2415-3605.18.1.6 (in Ukrainian).
Vilyams, R. & Maklin, C. (1988). Kompyuteryi v shkole [Computers at school], Progress. 336 p. (in Russian).
Horbatiuk, R.M. (2011). Teoretyko-metodychni zasady profesiinoi pidhotovky maibutnikh inzheneriv-pedahohiv kompiuternoho profiliu [Theoretical and methodical principles of professional training of future engineers-teachers of a computer profile]: dys. Ternopilskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni Volodymyra Hnatiuka. (in Ukrainian).
Gura, V.V. (2007). Teoreticheskie osnovyi pedagogicheskogo proektirovaniya lichnostno-orientirovannyih elektronnyih obrazovatelnyih resursov i sred [Theoretical foundations of pedagogical design of student-centered electronic educational resources and environments], Rostov n/D: Izd-vo Yuzhnogo federalnogo un-ta, 320 p. (in Russian).
Zhaldak, M.I., Lapinskyi, V.V., Shut, M.I. (2004). Kompiuterno-oriientovani zasoby navchannia matematyky, fizyky, informatyky [Computer-oriented means of teaching mathematics, physics, computer science]: Posibnyk dlia vchyteliv, Dinit. (in Ukrainian).
huk, Yu.O., Bykov, V.Yu. (2005). New generation teaching aids in a computer-based learning environment. Komp'yuter v shkoli ta sim'yi, 5, 20-24.
Lapins`kyi, V.V. (2008). Navchalne seredovyshche novoho pokolinnia ta yoho skladovi [The learning environment of the new generation and its components]. Naukovyi chasopys NPU imeni M.P. Drahomanova. Seriia 2. Kompiuterno-oriientovani systemy navchannia. 6 (13). S. 26–32.
Kindzer, B.M., Kindzer, G.B. (2007). The use of modern computer and digital technologies in educational (coaching), teaching and competitive activities in martial arts (on the example of Kyokushin karate). Theory and methods of physical education. № 8. pp. 41-44.
Kolos, K.R. (2013). Process model and criteria for selection of components of computer-oriented educational environment of postgraduate pedagogical education institution. Informacijni texnologiyi v osviti, (17), pp.109-117.
Nestorenko, T.P. (2020). The Superstar Economy: Opportunities and Threats for Education. Ukrayinskyj zhurnal pry`kladnoyi ekonomiky.Т. 7. № 2. Pp.8–15. (in Ukrainian).
Ovsiannikov, O.S. (2012). Sutnisni kharakterystyky kompiuternoho seredovyshcha [Essential characteristics of the computer environment] Naukovyi visnyk Natsionalnoho universytetu bioresursiv i pryrodokorystuvannia Ukrainy. Seriia «Pedahohika. Psykholohiia. Filosofiia», Vyp. 175, no. 2, pp. 233-240. (in Ukrainian).
Petina, L.V. (2009). Shlyakhy udoskonalennya vnutrishnʹohospodarsʹkoyi zvitnosti ta permanentnoyi inventaryzatsiyi v pryynyatti upravlinsʹkykh rishenʹ na pidpryyemstvakh APK [Ways to improve internal reporting and permanent inventory in management decisions at agricultural enterprises]. Naukovo-vyrobnychyy zhurnal Biznes-Navihator [Research and production magazine Business Navigator]. vol 2 (17). pp. 147 – 151. (in Ukrainian).
Stupak, O.Iu. (2016). Reitynhove otsiniuvannia diialnosti naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv yakosti osvitnikh posluh. Zasoby navchalnoi ta naukovo-doslidnoi roboty. Vyp. 46, pp. 69-76. (in Ukrainian).
Taranukha O.M., Amelina N.K., Klimenko I.S. (2017). Trends in the market of consulting services in Ukraine. Economics and management of transport. Kyiv: NTU. issue 4. pp.129-134. (in Ukrainian).
Hanter, B. (2006). Rekomendatsii po ispolzovaniyu informatsionnyih tehnologiy [Recommendations for the use of information technology], Prosveschenie. (in Russian).
Cherniavskyi, V., Popova, H., Voloshynov, S., Sherman, M., Yurzhenko, A. (2020). Mixed reality technologies as tool to form professional competency of sea transport professionals. ICTERI-2020, Proceedings of the 16th International Conference on ICT in Research, Education and Industrial Applications. Kharkiv, Ukraine, October 6-10, 2020 / Edited by Vadim Ermolayev, Frédéric Mallet, Vitaliy Yakovyna, Vyacheslav Kharchenko, Vitaliy Kobets, Artur Korniłowicz, Hennadiy Kravtsov, Mykola Nikitchenko, Serhiy Semerikov, Aleksander Spivakovsky. pp. 217-231.
Doronina, O., Karpenko, A. (2019). Human Potential and Innovation as Drivers of Competitiveness in the New Economy. Roczniki Ekonomiczne Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy. no. 12, pp. 71-81. (in Ukrainian).
Havrysh, N., Zdanevych, L., Мyskova, N. (2021). Pedagogical training as a form of preparing the future professionals `of preschool education / Innovative Approaches to Ensuring the Quality of Education, Scientific Research and Technological Processes / Edited by Magdalena Gawron-Łapuszek, Yana Suchukova. Monograph 4
Publishing House of University of Technology, Katowice. рp. 244-250. (in Ukrainian).
Kravchenko, N.V., Alyeksyeyeva, H.M., Gorbatyuk, L.V. (2018). Curriculum Optimization by the Criteria of Maximizing Professional Value and the Connection Coefficient of Educational Elements, Using Software Tools: (ICTERI 2018: 14th International conference on ICT in education, research, and industrial applications) [Електронний ресурс] (Kyiv, Ukraine, May 14-17, 2018). CEUR Workshop Proceedings, Vol.1, pp. 365-378. (in Ukrainian).
Lavrik, V., Cortez, L., Alekseeva, A., García G.T., Juarez P.G., Poblano J. (2014). Development of the CAD system for designing non-standard constructions from elastomers. Development, 3(3).
Lysenkova, I.P. Correction-Developing Environment as a Means of Emotional Development of Children with Cognitive Impairment. The Norwegian Journal of Development of the International Science. 2018, no. 20, Vol. 2, pp. 67-69. (in Ukrainian).
Ostenda, A., Nestorenko, T., Ostenda, J. (2018). Practical education on a higher level in Poland: example of Katowice School of Technology. Naukovi zapysky Berdyanskoho derzhavnogo pedahohichneho universytetu. Seriia: Pedahohichni nauky: zb. nauk. prac. Vol.1. BDPU, pp.186-190. (in English).