The experience of organizing a problem solving lecture in the middle of the twentieth century

Keywords: problem solving method, lecture, higher school, student, middle of the twentieth century, Eastern Ukrainian region

Abstract

The manuscript deals with organizing a problem solving lecture. It describes the experience of higher schools lecturers of the Eastern Ukrainian region in the middle of the twentieth century (the 50-60s). The research is significant because Ukraine seeks to raise the level of higher education and academic staff of the Universities is looking for appropriate forms and methods teaching in order to increase the efficiency of the organization of the student learning process. As leading teachers of the previous period have positive experience of organizing a problem solving lecture it may be useful to study it. The purpose of the article is generalizing features of the problem solving lectures on the basis of the analysis of positive experience of organizing them in higher schools of the Eastern Ukrainian region in the middle of the twentieth century (the 50-60s). The used research methods were general theoretical ones, namely analysis and synthesis of scientific sources under investigation as well as the historical retrospective method applied in historical investigation. The results revealed that lectures, which took more than 50% of time, played one of the most important roles in the organization of the educational process of Universities. Problem solving lectures were a priority for leading lecturers as they had a number of advantages. They are the following: 1) the problem solving lectures were the most economical way of learning; 2) they demonstrated to be efficient as for perception of educational material by students; 3) such lectures could be supposed as one of the most efficient ways of forming worldviews and principles; 4) they were a tool of intensification of students’ cognitive activity; 5) such lectures motivated students to active listening and participating in the lecture organization; 6) they were realized more accurately, remembered better and gave food for individual further thought. The prospects for further research may become practical, laboratory, seminar and other types of classes based on problem solving method, which were widely used together with the lectures during the studied period.

Downloads

References

/

References

Вища освіта на новому етапі : з досвіду перебудови вищої школи на Україні. Київ : Держ. вид-во л-ри УРСР, 1961. 239 с.

Высшая школа : сборник основних постановлений, приказов и инструкций : в 2 ч. Ч. 1. Москва : Высш. шк., 1978. 399 с.

З досвіду роботи педагогічних вузів Української РСР [упоряд. В. О. Вікторов, І. В. Капелюшний]. Київ : Рад. шк., 1964. 148 с.

Киреев А. Ф. Лекция в высшей школе. Москва, 1961. 78 с.

Кобыляцкий И. И. Учебный процесс в высшей школе. Советская педагогика, 1970. № 8. С. 92–102.

Манько В. А. Проблемне навчання як актуальна науково-педагогічна проблема. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи. Харків, 2006. Вип. 25. С. 102–106.

Матюшкин А. М. Проблемные ситуации в мышлении и обучении. Москва : Педагогика, 1972. 208 с.

Махмутов М. И. Организация проблемного обучения в школе. Книга для учителей. Москва : Просвещение, 1977. 240 с.

Мишина Е. Ф. Новое в методике изучения химии. Вестник высшей школы, 1965. № 7. С. 42–44.

Наумець О. Ідеал вчителя в історії педагогіки. Наукові записки, 2002. Вип 41. С. 112–116.

О повышении качества лекций в высших учебных заведениях : из постановления пленума научно-методического совета при Министерстве высшего образования СССР 16-17 марта 1950 г. Высшая школа : сб. основ. постановлений, приказов, инструкций. Москва, 1965. С. 89–91.

Оконь В. Основы проблемного обучения. Пер. с польск. Москва : Просвещение, 1968. 208 с.

Окса М. М. Вивчення дисциплін загально-педагогічної підготовки вчителя у педагогічних вузах України (1917-1991 рр.). Київ : Міжнар. фін. агенція, 1997. 315 с.

Орлова О. О. Напрями розвитку розумової самостійності в сучасних умовах. Сучасна освіта в умовах реформування : проблеми, теорія, практика : наук.-практ конф., 22 листоп. 2011 р. Харків, 2011. С. 79–80.

Орлова О. О. Роль викладача у формуванні розумової самостійності студентів (друга половина ХХ ст.) Освіта і доля нації : ХІІ міжнар. наук.-практ. конф., 20-21 трав. 2011 р. Харків, 2011. С. 72–80.

Половникова Н. А. Воспитание познавательной состоятельности. Казань : Татар. книж. изд., 1968 68 с.

Рейнгард И. А. Формы и методы преподавания в высшей школе. Днепропетровск : Днепр, 1973. 76 с.Фурман А. В. Проблемні ситуації в навчанні : кн. для вчителя. – Київ : Рад. Школа, 1991. 191 с.

Чередник О. В. Організація навчально-пізнавальної діяльності студентів у вищих педагогічних навчальних закладах України (друга половина XX століття) : автореф. дис на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія педагогіки». Харків, 2012. 20 с.

Holubnycha, L. O. (2016). Experience of Intensification of Students’ Cognitive Activity in the USSR (Postwar Period the Middle of the 20-th Century). International Letters of Social and Humanistic Sciences, 73, 1 – 6.

Holubnycha, L., Kostikova, I., Maslova, N., Tanko, A., & Sikora, V. (2019). Modern Types of Historiographic Sources in Pedagogy. Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala, 11 (2), 326 – 340. Retrieved from: http://dx.doi.org/10.18662/rrem/133

Mahan, L. A. (1967). What is the solving problem method of teaching. Retrieved from: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/sce.3730510405

Maheshwari, V. K. (2017) The Problem Solving Method in Education Retrieved from: http://www.vkmaheshwari.com/WP/?p=2375

Ruggiero, V. R. (1998). Beyond Feelings. A Guide to Critical Thinking. Mayfield Publ. Co. 96 р.

Published
2020-12-22
Cited
How to Cite
Holubnycha, L., & Moshynska О. (2020). The experience of organizing a problem solving lecture in the middle of the twentieth century. Scientific Notes of the Pedagogical Department, (47), 51-57. https://doi.org/10.26565/2074-8167-2020-47-06