To the question of criteria, indicators and levels of linguosociocultural competence formation of foreign students–philologists.

  • Чень Чунься
Keywords: criteria, indicators, linguosociocultural competence, proficiency levels, students–philologists

Abstract

The article is devoted to the problems of developing the principles of diagnostics for the formation level of foreign language communicative skills. The research object under control is the linguosociocultural competence of students– philologists – a professionally focused set of communicative skills in the sociocultural sphere. Pedagogical diagnostics deals with receiving the information about the state and development of a controlled object. Methodical principles of identifying criteria, indicators and proficiency levels of the Chinese students– philologists have been described on the basis of the research of the current problem study and the analysis of diagnostic parameters presented in normative documents. The criterion is understood as the qualitative description of the object, the indicator is its quantitative parameters. Criteria are supposed to be objective, unique, full, reliable and clear. Linguosociocultural competence formation level correlates with the language proficiency level. Linguistic, logical–semantic and psycholinguistic approaches to the determination of the proficiency level evaluation criteria have been analyzed. The author allocates gnosiological, operational, axiological criteria according to the components of the competence under analysis – cognitive, activity and personal. The additional acmeological criterion is applied to the assessment of the professional component formation level of all the mentioned competence components. The list of each component formation indicators of the competence is offered in the article. High, sufficient and low formation levels of the required skills have been described. The offered criteria, indicators and levels are the assessment tools of the components formation of linguosociocultural competence of the Chinese students–philologists who have finished training at preparatory departments and have mastered the Russian language at the B1 level. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Бабанский Ю.К. Оптимизация учебно–воспитательного процесса: Методические основы / Ю. К. Бабанский. – М. : Просвещение, 1982. – 192 с.

Балл Г.А. Теория учебных задач: психолого–педагогический аспект / Г.А. Балл – М. : Педагогика, 1990. – 184 с.

Барабанщиков А.В. Военно–педагогическая диагностика / А.В. Барабанщиков, Н.И. Дерюгин. – М. : ВПА, 1995. – 108 с.

Глухов В.П. Основы психолингвистики: учеб. пособие для студентов педвузов / В.П. Глухов. – М. : ACT: Астрель, 2005. – 351, [1] с,:
http://pedlib.ru/Books/4/0356/4_0356–184.shtml

Дридзе Т.М. Язык и социальная психология / Т.М. Дридзе. – М.: Высш. школа, 1980. – 224 с.

Зимняя И.А. Психология обучения иностранным языкам в школе / И.А. Зимняя. – М.: Просвещение, 1991. – 219 c.

Навчальні плани та програми: (довузівська підготовка іноземних громадян): Ч. 2: Фізика. Хімія. Математика. Основи інформатики та обчисл. техніки. Креслення. Історія України. Російська мова. Українська і зарубіжна література. Основи психології. Образотворче мистецтво /Уклад.: Б. М. Андрущенко, Ю. М. Іваненко, Ю. О. Колтаков [та ін.]. – К. : ІВЦ «Вид– во «Політехніка», 2005. – С. 73–132.

Нгуен Динь Луан. Интегративно–когнитивный подход к формированию умений общения у вьетнамских студентов–филологов в учебно–профессиональной сфере : автореф. дис. на соиск. учен. степ. д–ра пед. наук : 13.00.02 – теория и методика обучения и воспитания / Нгуен Динь Луан – М.,1999. – 44 с.

Общеевропейские компетенции владения иностранным языком: изучение, преподавание, оценка / Департамент современных языков Директората по образованию, культуре и спорту Совета Европы; Пер. под общ. ред. проф. К. М. Ирисхановой. – М.: Изд–во МГЛУ, 2003. – 145 с.

Пассов Е.И.Основы коммуникативной теории и технологии иноязычного образования: метод. пос. для преподавателей рус. яз. как иностр. / Е.И. Пассов,
Н.Е. Кузовлѐва. – М.: Рус.яз. Курсы, 2010. – 568 с.

Подласый И.П. Педагогика. Новый курс: Учебник для студентов пед. вузов: В 2 кн. / И.П. Подласый. – М.: Гуманитарный издательский центр ВЛАДОС, 1999. – Кн.1: Общие основы. Процесс обучения. – С. 242 – 272.

Программа по русскому языку для иностранных граждан. Первый сертификационный уровень. Общее владение / Андрюшина Н.П. и др. – СПб:
Златоуст, 2001. – 176 с.

Фоломкина С.К. Обучение чтению на иностранном языке в неязыковом вузе / С. К. Фоломкина. – М.: Высш. школа, 1987. – 207 с.

Штульман Э.А. Методический эксперимент в системе методов исследований / Э.А. Штульман. – Воронеж : Изд–во Воронеж. ун–та, 1976. – 156 с.

Шульга И.Н. Методика адаптационно–корректировочного тренинга по русскому языку для иностранных студентов неязыковых специальностей:
дисс. … канд. пед. наук 13.00.02 / Шульга Ирина Николаевна. – Х., 2014. – 246 с.

Щукин А.Н. Обучение речевому общению на русском языке как иностранном: Учебно–методическое пособие для преподавателей русского
языка как иностранного / А.Н.Щукин. – М.: Русский язык. Курсы, 2012. – 784 с.
Published
2017-02-12
Cited
How to Cite
Чунься, Ч. (2017). To the question of criteria, indicators and levels of linguosociocultural competence formation of foreign students–philologists. Scientific Notes of the Pedagogical Department, (40), 214-223. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/pedagogy/article/view/14908