Monitoring of professional formation of the future teachers of preschool education institutions the system of pedagogical education

  • Я. В. Смірнова
Keywords: monіtoring educational, professional development

Abstract

The urgency of the problems caused by the article special role in the professional development of future specialist personality, his professional consciousness and successful future professional activities. The issue of professional development is the subject of careful study of modern science, so the problem of preparing students for future career is the most urgent task of education today. However, existing contradictions between past experience personal development and future development of professional skills, work culture, existing knowledge and skills of professional activity and the lack of experience of their implementation in practice two stages conscious of the self: I am a student masters the profession, and I –fahivets problems require monitoring professional development of future teachers of pre–school education system vyshivskoyi training. Materials of this paper highlight the results of monitoring professional development of future teachers of preschool educational institutions in the system of teacher education. Established that the professional formation of the future teacher kindergarten for teaching in higher education involves formation of students' positive attitudes to learning activities, the ability to plan and predict their own professional development, understanding their potential and willingness to develop professionally important qualities that have insufficient formation and the ability to mobilize all the potential to achieve personal goals of himself as a professional. The conditions under which the monitoring is the factor of professional formation of future teachers. It was found that monitoring is a factor of professional formation of the future teachers of preschool educational institutions subject to objective, systematic, humanistic orientation. The characteristic of work at successive stages of monitoring, which began preparatory, analytical and practical steps. Thus the solution of problems of the previous stage was the basis for the transition to the next stage of monitoring.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Алексєєва Т. В. Професійне становлення особистості в системі вузівської підготовки: теоретико–методологічний аналіз проблеми / Т. В. Алексєєва // Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. – 2013. – Вип. 4.

Коджаспирова Г. М. Культура профессионального самообразования педагога / [Под ред. Ю. М. Забродина]. – М., 1994. – 344 с.

Крутій К. Л. Моніторинг як сучасний засіб управління якістю освіти в дошкільному навчальному закладі: Монографія / К. Л. Крутій. – Запоріжжя:
ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2006. – 172 с.

Підготовка майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів (діагностичний аспект): навчально–методичний посібник / [за заг. ред. Н. П. Гагаріної]. – Кіровоград : КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського», 2014. – 68 с.

Семиченко В. А. Пути повышения эффективности изучения психологии / В. А. Семиченко. – К., 1997.

Слободчиков В. И. Основы психологической антропологии. Психология развития человека: развитие субъективной реальности в онтогенезе /
В. И. Слободчиков, Е. И. Исаев. – М. : Школьная пресса, 2000. – 421 с.

Смірнова Я. В. Розвиток професійної рефлексії вихователів дошкільних навчальних закладів в системі післядипломної педагогічної освіти / Я. В. Смірнова. – Донецьк : ТОВ «Цифрова типографія», 2013. – 122 с.
Published
2017-02-12
Cited
How to Cite
Смірнова, Я. В. (2017). Monitoring of professional formation of the future teachers of preschool education institutions the system of pedagogical education. Scientific Notes of the Pedagogical Department, (40), 158-167. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/pedagogy/article/view/14879